Setpoint berekenen

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint berekenen

Bericht door Kiek »

Ja, zo ging deze pb-wisseling.
Hieronder dus de curve. En een rijtje waarden.
Dezelfde apparatuur is van belang.
Ik denk dat de passingsgraad zo laag is vanwege het gebruik van een ander lab, of van een andere meetmethode.
Bijlagen
JuulFebr2018waarden.jpg
JuulFebr2018waarden.jpg (9.84 KiB) 912 keer bekeken
JuulFebr.2018.jpg
JuulFebr.2018.jpg (40.18 KiB) 911 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint berekenen

Bericht door Kiek »

Dag Hyperdepiep,

Wie weet zijn er twee Hyperdepiepen met verschillende waarden.
Er zijn waarden die ik niet terugvind in je laatste rijtje.
Wel haalde ik enkele waarden uit je oudere berichtjes.
Daarom plaatste ik de gebruikte FT4/TSH bij m'n vorige berichtje.
Let op de FT4 van 13 met een TSH van 4.8 versus een FT4 van 11 met een TSH van 4.8 in je citaat van je pb-bericht.
Welke is juist? Ik heb nu de FT4 van 11 pmol/l gebruikt.

De FT4 van 15 met TSH van 0.11 doet niet mee en wordt weergegeven als een outlier.
Dat geldt ook voor de FT4 van 11 met een TSH van 2 mU/l.

Zelfs met het uitsluiten van de outliers is het resultaat nog steeds bijzonder mager met een passingsgraad van 47%. De vorm van de curve is slapjes met een phi van 0.32.
Set point staat op een FT4 van 14.16 pmol/l met een TSH van 2.15 mU/l.

Wat ook opvalt is de FT4 weergave zonder decimalen, terwijl de laatste 2 FT4-waarden met decimalen zijn.
Vanwege de outliers en het vreemde beeld lijkt het een groepje willekeurige waarden.
Overweeg eens om altijd op hetzelfde moment, in de vroege ochtend, nuchter en zonder levothyroxine te prikken in hetzelfde lab. Dan krijgen de waarden een samenhang. Zoals het hoort.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint berekenen

Bericht door Kiek »

Hallo Hyperdepiep,

Dit wordt ook gelezen door anderen.
Dus een achtergrond.

Het begrip 'outlier' komt uit de meettheorie.
Een outlier wordt bepaald door de ligging van het set point-patroon, het FT4-TSH-patroon.
Liggen je waarden te ver van het patroon, dan worden dat outliers genoemd.

De app is zo ingericht dat de waarden die te ver afwijken eruit gehaald worden.
Ik vind het lijken op 'de meeste stemmen gelden'.
Desgevraagd klopt dat inderdaad, binnen bepaalde grenzen.
De onderliggende fysiologie geeft die grenzen aan.

Ieder lab heeft de vrijheid te kiezen voor een bepaalde meetmethode.
Zo kunnen waarden in het ene lab getypeerd worden als een subklinische hypothyreoïdie, en in het andere lab worden diezelfde waarden beschouwd als een normale schildklierfunctie.
Het gebruik van verschillende apparatuur is een groot probleem van laboratoria wereldwijd.
Zie de grote verscheidenheid aan referentiewaarden!
Er wordt al jaren gepleit voor standaardisatie van de FT4. Tot nog toe zonder resultaat.

Dit heeft natuurlijk ook te maken met de tekening van de curve.
Bij al deze onderzekerheden, en de dagelijkse dynamiek van de schildklierhormonen is het daarom belangrijk zelf een zekerheid in te bouwen van het prikken op het juiste moment (altijd 's ochtends vroeg, zonder levothyroxine, etc.) en het gebruik van één lab.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie