Anti-TPO geen meerwaarde voor diagnose?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Lonneke1972
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 feb 2018, 19:31

Anti-TPO geen meerwaarde voor diagnose?

Bericht door Lonneke1972 »

Ik zit nog in de fase van de subklinische hypothyroïdie, omdat mijn Ft4 nog binnen de normaalgrenzen is en alleen de TSH verhoogd. Mijn huisarts prikt geen anti-TPO, omdat dat vanuit de richtlijn aangegeven wordt geen waarde te hebben voor de diagnose. Zie:
Hypothyreoïdie (NHG Samenvattingskaart)
Voor het stellen van de diagnose hypothyreoïdie volstaat laboratoriumdiagnostiek van TSH en vrije T4. Anti-TPO heeft onvoldoende onderscheidend vermogen voor differentiatie tussen de verschillende oorzaken van hypothyreoïdie (stroomschema). Er wordt onderscheid gemaakt tussen:
- thyreoïditis van Hashimoto; in ruim 90% van de gevallen is dit de oorzaak van de hypothyreoïdie;
- een stille of pijnloze lymfocytaire thyreoïditis; dit gaat vaak onopgemerkt voorbij. Het onderscheid met een thyreoïditis van Hashimoto is soms moeilijk te maken, vaak zijn de klachten en laboratoriumafwijkingen minder ernstig, kenmerkend is het spontane herstel;
- post-partumthyreoïditis; bij een vrouw die binnen een jaar na een bevalling een hypothyreoïdie heeft, gaat het vermoedelijk om een post-partumthyreoïditis.
- iatrogene oorzaak; bij een schildklieroperatie, bestraling hals of gebruik van lithium of amiodaron.

Ook wanneer de anti-TPO verhoogd is, wordt het niet automatisch Hashimoto, begrijp ik, omdat mijn Ft4 nog 'normaal' is.

Maar, op dit forum lees ik dat deze waarde wel als belangrijk ijkpunt gezien wordt voor al dan niet Hashimoto. Hoe zien jullie dit in het licht van de richtlijn die huisartsen volgen?
[size=85]17-02-2018 TSH 5.8 Ft4 14.3 T3 5.8 (diagnose, niet nuchter)
23-03-2018 TSH 3.2 Ft4 15.2 (25 mcg Teva)
20-05-2018 TSH 3.2 Ft4 15.5 (50 mcg Teva)
29-06-2018 TSH 1.8 Ft4 15.8 (75 mcg Teva)
06-09-2018 TSH 1.3 Ft4 17.2 (87,5 mcg Teva)
[/size]
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Anti-TPO geen meerwaarde voor diagnose?

Bericht door Kiek »

Hallo Lonneke,

Die anti-TPO is een zekerheidje voor je huisarts.
Ze zijn altijd een beetje benauwd om subklinische mensen te vullen met T4.
Een positieve anti-TPO geeft deze behandelaars wat meer zekerheid.
't Is flauwekul, maar zo werkt het wel.
Je hebt dus een beter argument.

Met 12.5 µg doe je eigenlijk niets.
Het gaat erom de onbetrouwbare productie van je schildklier over te nemen.
Een beetje levothyroxine is vervelender dan een complete overname.
Dat komt omdat signaalstoffen (TSH) in je bloed geen verschil zien tussen de T4 die aangemaakt is door een schildklier of een pil T4.
Door het kleine beetje T4 van buiten, breng je de boel in de war.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie