Hulp gevraagd bij interpretatie

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
glenn123
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2018, 11:24

Hulp gevraagd bij interpretatie

Bericht door glenn123 »

Hoi,

Recent zijn mijn schildklierwaardes geprikt bij de dokter. Nadat ik eigenlijk al sinds mijn 18e (ben nu 30) af en aan vage en minder vage klachten heb.

Ik had recent veel last van benauwdheid (zonder verkouden te zijn) en vervelend gevoel op de borst icm het gevoel alsof mijn strot wat gezwollen is waarvoor ik naar de dokter ben geweest. Hart, longen, wat bloedonderzoek op ontstekingen etc. gecheckt dat was allemaal in orde en ook geen asthma naar mijn weten.

- Mijn bloeddruk is laag normaal zou ik willen zeggen met 105-110 om 60-70.
- Veel last van allergieën altijd, pollen, stof, katten. Opletten met voeding
- Vaak dorstig / droge mond
- Snel koud hebben, koude handen/voeten
- Snel spierblessures en langdurg
- Soms inwendig trillen snachts
- Uiteraard door de jaren heen veel periodes met moeheid gehad. Eigenlijk laatste jaren qua energie niveau niet veel last gehad door goed weten waar ik qua voeding goed op reageer en niet.
- 3 jaar geleden een aanval aan mijn evenwichtsorgaan gehad, sindsdien snel last duizeligheid, trillend zicht (bij kijken naar strakke lijnen) is nooit geheel hersteld en last van oorsuizen (gelukkig wel weer naar een acceptabel niveau gedaald dat het niet het alledaagse geluid meer overstemd). Achteraf volgens de kno arts een virus aan het evenwichtsorgaan (maar dat is het volgens mij altijd als ze niets anders kunnen vinden).

Bloedonderzoeken door de jaren heen altijd "goed" geweest of nooit veel uitgekomen.

Ik neem wel dagelijks b12 methylcobalamine 1000mg zuigtabletten, dus hier op prikken zal nu niet veel zin hebben en volgens verscheidene onderzoeken zouden zuigtabletten net zo goed als spuiten moeten werken.

Verder waren de uitslagen van mijn schildklier testen als volgt en volgens de normen zouden die goed moeten zijn, nou weet ik dat de normen niet helemaal uniform zijn en heb ik er niet veel verstand van wellicht kan iemand mij hier mee helpen met de interpretatie:

- TSH: 1,1
- T4 vrij thyroxine: 16,8
- T3 vrij thyroxine: 4,6

Alvast bedankt en ik zal zelf bijdragen waar ik kan bijv. door mijn eigen ervaringen te delen.

Groet,
Glenn
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Hulp gevraagd bij interpretatie

Bericht door Teun »

Welkom Glenn, vervelend dat jij je al lange tijd niet goed voelt. Als ik na je schildklierwaardes kijk zien die er prima uit. Ook al zijn de normen wisselend, maar je valt eigenlijk bij mij bekende referentie gebieden overal goed binnen. Denk dus niet dat hier je klachten vandaan zullen komen.
Ik neem aan dat je met vit. B12 bent begonnen omdat je tekorten had? In de praktijk blijkt echter wel dat dan eigenlijk alleen injecties afdoende zijn.
Succes met je zoektocht.
glenn123
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2018, 11:24

Re: Hulp gevraagd bij interpretatie

Bericht door glenn123 »

Hoi @Teun,

Dank voor je bericht en hulp bij de interpretatie van mijn waarden. Maakt het nog iets uit dat ik niet nuchter was? Had ontbeten en het was ong. 08:30 dat mijn bloed werd afgenomen. Of heeft dit niet zo'n grote invloed?

Groet,
Glenn
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Hulp gevraagd bij interpretatie

Bericht door Teun »

Glenn het maakt niet uit of je al dan niet nuchter was. Bij gebruikers van schildkliermedicatie is gebleken dat het beter is om voor het slikken eerst te prikken. En slikken moet nuchter, dus nuchter prikken is het advies.
glenn123
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2018, 11:24

Re: Hulp gevraagd bij interpretatie

Bericht door glenn123 »

BB1100XX schreef: 02 mar 2018, 21:41 Hoi Glenn,
Ik denk dat menig schildklier patiënt jaloers is op zulke mooie waarden.

Heeft je arts je al doorverwezen voor verder onderzoek naar een rede van je jarenlange klachten ?
Succes!
Ik heb ooit rond mijn 18e eens wat b12 injecties gehad omdat mijn waarden toen aan de lage kant waren binnen de norm. Maar had wel klachten die daar verband mee konden houden. Achteraf gezien denk ik veel te kort geweest. Ook ben ik bij elkaar 14 jaar vegetarier geweest, inmiddels niet meer. Gebruik wel b12 smelttabletten sinds enkele jaren, dus nu prikken op die waarden zou waarschijnlijk goede waarden opleveren. Desalniettemin kunnen de tabletten toch niet toereikend zijn als het om een opnameprobleem gaat. Een groot aantal symtpomen komen tussen b12 tekort en schildklier volgens mij overeen.
Plaats reactie