Verhogen medicatie?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
sbpy
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 nov 2016, 18:12

Re: Verhogen medicatie?

Bericht door sbpy »

Hoi Janneke,

Dan krijg je al behoorlijk wat medicatie.
De substitutie dosering is dan namelijk 112.5{m) ug/54kg = 2.08 ug/kg/dag.
En dat is best veel te noemen. 1.4, 1.5-1.6 ug/kg/dag is gewoon. 1.6-1.8 ug/kg/dag is veel.

Aan de andere kant je mag 300(m)ug schildklier medicatie per dag nemen. Dan zit je nog niet op de helft van wat maximaal mag.
En als je jezelf iets beter voelt bij een lagere TSH en een beetje meer medicatie.

Wat houdt jou tegen om niet nog een keer te overleggen met je arts en af te spreken wat jij graag zou willen.
Het kan helpen als je wat vaker je bloedprikt en bij stuurt om op de gewenste TSH en FT4 waardes te komen en deze bij te houden net zo goed als dat het helpt dat je je eigen substitutie dosering bij houdt.

Ik hoop dat ik het een klein beetje meer inzichtelijker heb kunnen maken.

Met vriendelijke groet,

P

Aanvulling:
(m) naar u of µ mcg aangepast. Ik heb geen MAC waar je Alt M gebruikt maar een windows PC daar tik je Alt 0181 voor een µ.

de belangrijkste tip tussen alles wat er staat in dit stukje is en blijft denk ik wat houdt jou tegen om niet nog een keer te overleggen met je arts.
Laatst gewijzigd door sbpy op 06 mar 2018, 17:40, 3 keer totaal gewijzigd.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhogen medicatie?

Bericht door Kiek »

Hallo P.,

Het is buiten alle proporties om dit soort 'gewichtige' en niet onderbouwde oplossingen voor te stellen.

Verder zijn er genoeg ongelukken gebeurd door gebruik te maken van verkeerde eenheden.
Eén milligram is duizend keer meer dan een microgram.
Op mijn computer schrijf ik microgram met ALT m waardoor je dus een µ krijgt.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Verhogen medicatie?

Bericht door Kiek »

Janneke schrijft:
Ik ben erg gericht op de tsh waarde maar misschien is het belangrijker om naar de ft4 waarde te kijken?

Hallo Janneke,

Je hebt een tekort aan FT4. Daarom slik je T4/levothyroxine.
Je TSH is een reactie op de hoeveelheid FT4 in je bloed, passend bij de bouw van je lichaam.

Voor het lab is het ingewikkeld om de juiste hoeveelheid FT4 en TSH te bepalen.
Dat lukt niet altijd even precies.
Daarnaast bewegen de FT4 en de TSH over dag en nacht, en zijn waarden afhankelijk van tijd, leefwijze, en het al dan niet innemen van de levothyroxine.
Een labbepaling na het slikken van levothyroxine geeft een prompte verhoging van de FT4. En een bijbehorende verlaging van de TSH.

Daarom is het van belang om je bloed altijd onder dezelfde omstandigheden te laten bepalen.
Want pas dan heb je een instrument om je oudere waarden te kunnen vergelijken met je nieuwste TSH/FT4.
's Ochtends vroeg, nuchter, zonder levothyroxine in je maag.
En altijd naar hetzelfde lab.

Omdat je TSH en je FT4 een innige evenwichtsrelatie met elkaar hebben, bepaald door de bouw van je schildklierorganen vóór je geboorte, is er een methode ontwikkeld om dat punt van evenwicht te achterhalen.
Net als een vingerafdruk, is ook dit evenwichtspunt uniek.

Heb je een reeks TSH/FT4-waarden?
Dan kan ik ze in een app zetten, die de patronen van je TSH/FT4-waarden ontrafelt.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie