Vraag aan Kiek! Dosering t3 vaststellen

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Pieke
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 feb 2018, 19:46
Locatie: Breda

Vraag aan Kiek! Dosering t3 vaststellen

Bericht door Pieke »

Ik wil graag weten hoeveel t3 ik nodig heb en hoeveel s ochtends en hoe veel smiddags. Ik neem het dan s ochtends en smiddags. Hoe en wanneer bloedprikken? Bv ochtend en middag maar hoe lang na inname? Ik neem aan dat na inname handigst is? Ik neem nu ochtend 25 mvg en middag 12.5
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag aan Kiek! Dosering t3 vaststellen

Bericht door Kiek »

Beste Pieke, welkom!

Je wilt weten hoeveel T3 je nodig hebt.
Een schildklier maakt de hoeveelheid schildklierhormoon aan die nodig is voor je lijf.
De gemiddelde schildklier maakt ca. 6 à 10 µg T3 aan per 24 uur.

Slik je nog andere medicatie?
Zoals levothyroxine?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pieke
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 feb 2018, 19:46
Locatie: Breda

Re: Vraag aan Kiek! Dosering t3 vaststellen

Bericht door Pieke »

Hallo Kiek
Dank je wel voor je antwoord. Ik snap het niet. Bedoel je dan dat ik maar een kwart tabletje nodig zou hebben? Waarom bestaan ze dan überhaupt zo groot 25mcg? Hoe kan ik meten hoeveel genoeg is? Ik ga twee x bloedprikken. Ochtend en middag. Maar hoe lang na het innemen is dan verstandig? Alvast bedankt weer!!
Pieke
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 feb 2018, 19:46
Locatie: Breda

Re: Vraag aan Kiek! Dosering t3 vaststellen

Bericht door Pieke »

En waarom nuchter prikken voor inname want dan weet ik toch nog niet hoeveel ik nodig heb voor een goed resultaat want t3 zakt weg? Sorry maar ik vind t zo ingewikkeld zeker met zo n wazig hoofd.
Pieke
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 feb 2018, 19:46
Locatie: Breda

Re: Vraag aan Kiek! Dosering t3 vaststellen

Bericht door Pieke »

Oh sorry ja ik neem 138 mcg tirosint
Pieke
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 feb 2018, 19:46
Locatie: Breda

Re: Vraag aan Kiek! Dosering t3 vaststellen

Bericht door Pieke »

Ik snap er niks meer van. Iemand van jullie wel? Vind t erg ingewikkeld
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag aan Kiek! Dosering t3 vaststellen

Bericht door Kiek »

Hallo Pieke,

Je hebt dus een hypothyreoïdie, en je gebruikt 138 µg tirosint.
Ben je behandeld voor Graves? Of heb je doodgewone hypothyreoïdie?

Toen ze in de vijftiger jaren van de vorige eeuw T3-pilletjes maakten, wisten ze niet veel over hoeveelheden bij mensen.
Men dacht dat mensen op z'n minst wel 25 µg T3 nodig hadden. Anders hadden ze die pillen nooit gemaakt.
Daarnaast was/is het erg moeilijk om de juiste hoeveelheid in het juiste pilletje te stoppen.
Er zijn nog steeds van die 25 µg pilletjes op de markt.
Want onderzoek wordt er niet gedaan. Dan worden de pillen prompt duurder.
Ik meen dat in een klein farmabedrijf in Lelystad wel kleinere hoeveelheden gemaakt worden.
Het feit dat er pillen van 25 µg bestaan, heeft dus geen relatie met de fysiologische realiteit.

Wat heb je nu aan T3 nodig?
In principe heb je geen T3-bijvoeding nodig.
Want alle noodzakelijke T3 in je lijf en leden wordt automatisch ter plekke gefabriceerd uit de beschikbare FT4.
En die FT4 krijg je uit de Tirosint.
Je moet natuurlijk wel voldoende Tirosint naar binnen krijgen.

Overdosering met T3 kan rare gevolgen hebben.
Ik las net een artikel uit 1953 waarin staat dat overdosering van T3 bij ratjes de groei tegenhoudt, en een vergroting van hart en de buitenste laag van de nieren geeft. (Gross and Pitt-Rivers, 1953, 3:5:3′-Triiodothyronine. 2. Physiological activity)

Een gewone menselijke schildklier produceert dus ca. 6 tot 10 µg T3, verdeeld over 24 uur.
Wil je een gezonde schildklier een beetje nadoen, dan ontkom je niet aan een infuus gedurende 24 uur.
Maar dat lijkt me wel erg lastig.

Hoelang slik je al tirosint?
Voel je je er niet lekker bij?
Het is best een zoektocht om de juiste instelling te vinden.

Vriendelijke groet,
Kiek

Guideline 2012 T4/T3:
https://www.karger.com/article/fulltext/339444
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pieke
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 feb 2018, 19:46
Locatie: Breda

Re: Vraag aan Kiek! Dosering t3 vaststellen

Bericht door Pieke »

Dank je wel kiek heel fijn. Ik slik tirosint nu 2 jaar. Daarvoor euthyrox. Ik voelde me nog steeds slecht dus ook al 3 jaar cytomel erbij. Dan voel ik me stuk beter maar blijft bagger vergeleken met voor de hashimoto. Heb hashimoto.
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag aan Kiek! Dosering t3 vaststellen

Bericht door Kiek »

Pieke, weet je hoeveel FT4 je lijf nodig heeft?
Ben je misschien ondergedoseerd geweest?
Ik kan de TSH/FT4-waarden voordat je je experiment met Cytomel begon in een app zetten.
Die berekent je aangeboren patronen in de relatie van je TSH met je FT4.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pieke
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 feb 2018, 19:46
Locatie: Breda

Re: Vraag aan Kiek! Dosering t3 vaststellen

Bericht door Pieke »

Dat is fijn! Ik zal alle waarden opvragen van het begin tot nu en kijken wanneer ik met cytomel begonnen ben. Ik weet wel dat ik als ik destijds meer t4 nam ik ging typeren. Meestal rond 16 optimaal
Plaats reactie