Huisarts wil mij niet behandelen

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Flora
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2018, 13:53

Huisarts wil mij niet behandelen

Bericht door Flora »

Hallo,

Een tijdje geleden ben ik verhuisd naar een nieuwe stad en heb inmiddels dus een nieuwe huisarts. Ik kamp al sinds mijn 18e met een trage schildklier, nu 29 jaar. Ik stond altijd goed met 100 mg Levo-thyroxine
Omdat ik mij al een tijdje vermoeid voel en afgelopen januari plotseling 4 kg aankwam in een maand tijd terwijl ik geen gekke dingen at heb ik mijn bloed laten prikken.

TSH 5,4 en t4 13

Mijn huisarts wou hier in eerste instantie niets aandoen ondanks de klachten. Toen ik niet opgaf heeft zij nu de dosis verhoogd naar 112 MG van Euthyrox. Over zes weken weer bloed prikken.

Wat denken jullie?

het lukt mij overigens niet om het overtollig gewicht kwijt te raken terwijl ik nog maar 1200 kcal per dag eet. Ik voel mij niet serieus genomen door mijn huisarts, vooral omdat zij in eerste instantie niets wou doen terwijl ik toch klachten ervaar.

Op internet lees ik tegenstrijdige berichten. Sommige zeggen dat TSH 4 de absolute grens is, andere zeggen dat 5,4 een normaalwaarde kan zijn.
kruisje84
Berichten: 85
Lid geworden op: 10 jan 2018, 17:41

Re: Huisarts wil mij niet behandelen

Bericht door kruisje84 »

Dag Flora,

Vervelend dat je je niet serieus genomen voelt door jouw nieuwe huisarts.
Je klachten lijken op een tekort aan schildklierhormoon. Dus het lijkt terecht dat je wat ophoogt in je medicatie.

De referentiewaarden verschillen per lab. Het is dus verstandig om die even op te vragen bij jouw huisarts.
Ik neem aan dat je nu ook in een ander lab hebt geprikt dan voorheen?

Overigens is 1200 kcal wel erg weinig per dag. Zeker als je ook actief bent. Daar kun je ook moe van zijn. Afvallen kun je beter proberen tebereiken door gezond te eten (2000 kcal) en meer te bewegen.

Sterkte.
1-12 Tsh100 Ft4 2
4-5 Tsh0,02 Ft4 26
28-5 Tsh0,05 Ft4 21
20-6 Tsh0,13 Ft4 20
6-7 Tsh0,13 Ft4 20
25-8 Tsh0,21 Ft4 22
10-10 Tsh0,65 Ft4 20
28-11 Tsh4,8 Ft4 18
30-1 Tsh0,78 Ft4 20
23-2 Tsh2,1 Ft4 18
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Huisarts wil mij niet behandelen

Bericht door laura »

Ik begrijp dat je huisarts je wel wil behandelen.
Weliswaar na enige aarzeling.

Misschien dat Kiek je setpoint kan berekenen?
Dan weet je beter waar jij aan toe bent.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Huisarts wil mij niet behandelen

Bericht door Teun »

Lastig dat je een nieuwe huisarts hebt die je eerst moet overtuigen om te verhogen. Geef het even de tijd om elkaar te leren kennen en te vertrouwen.
Wel is het zo dat als je behandeld wordt je tsh eerder aan de onderkant van de referentiewaaardes behoord te zitten dan aan de bovenkant. Dus terecht dat je omhoog gegaan bent.
Misschien is het handig als je je waardes hebt van de tijd dat jij je wel goed voelde, deze kun je dan met je huisarts bespreken en als leidraad houden. Dan geef je in de eerste instantie de huisarts inzicht in jou situatie, maar laat daarnaast ook heel duidelijk blijken van kennis van je eigen licahaam en van je schildklieraandoening. Misschien werkt dat mee in je samenwerking.
Plaats reactie