Setpoint berekening

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Yucel
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 mar 2018, 18:58

Setpoint berekening

Bericht door Yucel »

Beste Kiek,

Ik weet niet of onderstaande voldoende informatie is voor een berekening. Maar hieronder een overzicht van mijn waarden.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Yucel
Bijlagen
Knipsel (1).PNG
Knipsel (1).PNG (5.82 KiB) 1449 keer bekeken
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint berekening

Bericht door Kiek »

Hallo Yucel,

Het gaat dus over het vinden van jouw schildklier-vingerafdruk, passend bij jouw fysiologie.
Je bent ermee geboren, de reactie van je schildklierhormonen zijn minutieus aangepast aan jouw gestel.

De TSH is de stumulator van de schildklierproductie.
Je TSH peilt chronisch in het bloed naar het niveau van de FT4.
Bij een te laag FT4-niveau zal je TSH stijgen, en zo de schildklierproductie (FT4) stimuleren.
En bij voldoende FT4 daalt je TSH.

Zo stijgt en daalt je TSH, en je FT4 daalt en stijgt, als een knikker op een bewegend schoteltje/kommetje, in een vast patroon.
Steeds weer langs een uiterste punt van evenwicht: het laagste punt van het schoteltje, in het midden.

Je reeks waarden 'knipsel' tonen bepaald geen doorsnee patroon.
Je eerste 2 waarden gebruik ik niet, vanwege de < en > .
De 3de waarde wordt ook als outlier bestempeld, want past er niet in.
Vanaf je 4de waarde TSH 44 en FT4 9 worden ze geaccepteerd, minus je laatste waarden dd 13-02-2018.
Dat is ook een outlier volgens de app. De TSH daalt, terwijl de FT4 ook daalt. Dat klopt niet.

Met groot voorbehoud, ook vanwege de relatief lage passingsgraad (56%), is je set point FT4 18.27 pmol/l bij een TSH van 2.15 pmol/l.
Laat je bloed prikken 's ochtends vroeg, nuchter ca. 8.00 uur, zonder pillen in je maag. Altijd dezelfde tijd, en altijd in hetzelfde lab.
Wat zegt de endocrinoloog over je waarden?
Bijlagen
YucelMart2017.jpg
YucelMart2017.jpg (40.68 KiB) 1433 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Yucel
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 mar 2018, 18:58

Re: Setpoint berekening

Bericht door Yucel »

Kiek, bedankt voor je reactie!

Ik ben onder behandeling bij een internist en niet bij een endocrinoloog. Maakt dat veel verschil? De internist vindt mijn waarden perfect zolang ik in de referentienorm val. Ik laat trouwens inderdaad altijd 's ochtends vroeg prikken in het ziekenhuis, op nuchter maag, maar wel met de medicijnen ingenomen.

Sinds kort heb ik last van concentratie problemen en het heel snel vergeten van dingen. Waar ik voorheen gesprekken van tien jaar geleden nog kon terug halen, is het nu lastig om te concentreren tijdens een gesprek en te herinneren wat er een minuut geleden is gezegd. Ook ben ik niet de oude vrolijke. En dan is voor mij altijd wel duidelijk dat mijn schildklier eigenlijk te langzaam werkt. Ik ben heel somber en dat stoort mij het meest. Sinds december '17 gestopt met de medicijnen en je ziet inderdaad een dalende lijn (vind ik dan). Ik ga eind april weer naar de internist en ga vragen om weer te beginnen met de Levothyroxine.

Wat betreft de setpoint kan het wel kloppen. Ik voelde mij in augustus prettig. Misschien komt het ook omdat ik terug was van vakantie, maar goed.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint berekening

Bericht door Kiek »

Hallo Yucel,

Je ziet inderdaad een dalende lijn bij je laatste 2 waarden.
Het typische is dat je TSH geen stijgend patroon vertoont.

Het set point van je FT4 zal wel ongeveer in de juiste richtling zijn.
Maar set point TSH zal nog wat zwieberen, lijkt me.
Dus ja, richt je op een FT4 van rondom de 17 à 18 pmol/l in plaats van eentje van 13.

Mocht je aan de levothyroxine gaan, laat je dan prikken zonder die pillen in je maag.
Slik ze na het prikken.
Dit is heus belangrijk voor de interpretatie en vergelijking van je waarden.
Altijd dezelfde tijd, en zoveel mogelijk dezelfde omstandigheden.

Misschien zou je je eerder kunnen laten prikken?
Of gewoon zelf het initiatief daartoe nemen?
Zes weken na 13/2 is toch lang genoeg als je je niet goed voelt?
Het is een heel groot verschil die 13 of 18 pmol/l.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Yucel
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 mar 2018, 18:58

Re: Setpoint berekening

Bericht door Yucel »

Mijn internist is niet zo happig als ik eerder kom dan de afgesproken data. Nou weet ik wel dat ik zelf regie kan nemen, maar wil haar niet tegen mij hebben. Vooral als mijn waarden straks volgens haar weer 'normaal' zijn. Ik kijk het in ieder geval nog aan.

Ik las iets over temperatuur meten. Barnes methode wordt het genoemd als ik het goed heb. Ik schrok er wel een beetje van. De eerste dag was mijn temperatuur 35,3 en vandaag was het 34,1. Dat laat in principe ook zien dat ik weer in de hypo kant zit. Wel jammer.
Yucel
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 mar 2018, 18:58

Re: Setpoint berekening

Bericht door Yucel »

Vanmorgen bloed laten prikken en donderdag langs de internist. Ik ben benieuwd wat mijn waarden zijn. Ik denk dat ik woensdag even zal bellen en ernaar zal vragen. :)

Mijn ochtendtemperatuur is rond de 33-4 graden. Gedurende de dag verschilt het niet zo heel erg trouwens. Ook met de menstruatie gaat het niet vlekkeloos. Vorige maand menstrueerde ik een week later en dit keer is het al 2,5 week later and going. Laat die Levothyroxine maar komen.Dit zijn de uitschieters daarnaast heb ik last bij lopen, opgezwollen enkels en wat nog niet.

Heeft iemand op het forum trouwens ervaring met vasten?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint berekening

Bericht door Kiek »

Ach Yucel, laat die temperatuur lekker de temperatuur zijn.
Gebruik je thermometer als koortsmeter, niet als 'Barnesmeter". Dat is zo'n onzin.

Voor de schildklier werd het bedacht in de periode dat men niet de mogelijkheid had naar een lab te gaan.
De huisarts kon alleen maar de pols voelen en de huid: vochtig/droog.
Nu heeft men al decennia andere methoden, zoals de vaststelling van een FT4 en een TSH.
En een lab is gelukkig voor iedereen bereikbaar.

Je bedoelt met vasten dat je overdag geen voedsel neemt?
Volgens mij heeft het verschuiven van de tijd van de maaltijd geen desastreuze invloed op je schildklierhormonen.
Zorg wel dat je de levothyroxine steeds inneemt op dezelfde tijd op een lege maag.
's Ochtends als je wakker wordt. Minstens een half uur voor een maaltijd.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Yucel
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 mar 2018, 18:58

Re: Setpoint berekening

Bericht door Yucel »

Kiek schreef: 23 apr 2018, 12:07 Je bedoelt met vasten dat je overdag geen voedsel neemt?
Volgens mij heeft het verschuiven van de tijd van de maaltijd geen desastreuze invloed op je schildklierhormonen.
Zorg wel dat je de levothyroxine steeds inneemt op dezelfde tijd op een lege maag.
's Ochtends als je wakker wordt. Minstens een half uur voor een maaltijd.
Medio mei starten de moslims met de maand Ramadan. Ik bedoel dus inderdaad dat ik gedurende de dag geen voedsel zal nuttigen. De internist gaf vorig jaar geen duidelijk antwoord. Vandaar mijn vraag of er iemand ervaring mee heeft.
BB1100XX schreef: 23 apr 2018, 15:52 Vind je het verstandig om met je huidige gezondheid situatie te vasten?
Ik kan hier niet echt een antwoord op geven. In 2016 heb ik niet kunnen vasten doordat ik onwel ben geworden op werk. Na een aantal onderzoeken bleek dat mijn schildklier te snel werkte. Toen was het niet verstandig om te vasten. Dat heb ik dan ook niet gedaan. Vorig jaar heeft de internist aangegeven dat ik zelf moet bepalen of ik mee kan doen met de Ramadan of niet. Voor haar was het belangrijk dat ik Levothyroxine twee uur na een maaltijd of minstens een half uur voor het ontbijt in zou nemen. Als ik het mij goed herinner en terug kijkend op mijn waarden destijds was ik redelijk goed ingesteld. Het is mij alleen gelukt om twee dagen mee te doen met de Ramadan. Ik ga er van uit dat mijn schildklier op dit moment te langzaam werkt waardoor ik met de start van de Ramadan net gestart zal zijn met de medicijnen. Onderzoek op internet leert dat er in principe geen bezwaar is om te vasten wanneer men hypothyriode heeft, voor hyperthyriode zijn er geen data bekend.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint berekening

Bericht door Kiek »

De Ramadan is belangrijk voor je.
Daarom doe je mee.
Ik stel me zo voor dat je avondmaaltijd na zonsondergang de hoofdmaaltijd wordt, en misschien in de hele vroege ochtenduren voor zonsopgang een soort van ontbijtmaaltijd?
Misschien slaap je na zo'n hele vroege maaltijd nog een paar uur.

Dan zijn er toch geen praktische schildklierbezwaren?
Natuurlijk doe je mee!
De eventueel in de toekomst voorgeschreven levothyroxine neem je in als je weer wakker bent.
En de dagelijkse bezigheden beginnen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Yucel
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 mar 2018, 18:58

Re: Setpoint berekening

Bericht door Yucel »

BB1100XX schreef: 24 apr 2018, 10:26 Maar ik bedoel meer hoe jij tegenover je lijf staat.
Je lichaam heeft het aardig zwaar met een schildklier aandoening. Is het dan een goed idee je lijf het nog zwaarder te maken door te vasten??
Vooral als je net pas start met de medicijnen en je je nog een ritme moet aanleren.
Ik weet niet of het verstandig is. Mijn gevoel zegt ook van doe het niet. In principe ben ik nu wel ‘schildklier vrij’. Vanmiddag ben ik bij de internist geweest. FT4 is 15 en TSH is 3.0. De klachten die ik heb linkt de internist niet aan mijn schildklier en wil niet dat weer aan de Levothyroxine ga.
Plaats reactie