Schommelingen

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
BB1100XX

Re: Schommelingen

Bericht door BB1100XX » 10 apr 2018, 20:03

Ziekte de Quervain is wel even een hele andere aandoening dan een simpele hashimoto.

Ik heb een 'simpele hashimoto' mijn schildklier schommelt niet tussen hypo en hyper.
Tenzij ik zeer onverantwoord met mijn medicatie omga. Wat ik dus niet doe, omdat mijn levenskwaliteit daar ernstig onder lijd.

Omdat jij het over die rare schommelingen heb dacht ik me iets te herinneren in een ander de Quervain topic.
Ik heb me daar niet in in gelezen omdat het voor mij niet relevant is.
Ik herken alleen patronen in de tekst die mensen schrijven.

Volgens mij heb ik eerder iemand zien schrijven dat er behandeld werd voor hypo. Maar de situatie ondertussen al hyper was geworden.
Nogmaals, ik heb me (nog) niet ingelezen.
Misschien moet ik dat binnenkort eens doen.

P.S.Mocht je er interesse bij hebben,
Als je de zoek functie van het forum gebruikt en daar 'de quervain' in typt. Komen alle berichten naar voren en kun je eventueel ervaringen van medemensen lezen.
Waarden nuchter geprikt, zelfde prikpost, met zelfde lab.
28-03-18 TSH:2,0/FT4:11,0
05-02-18 TSH:1,6/FT4:11,6
22-12-17 TSH:2,8/FT4:11,0
03-11-17 TSH:8,1/FT4:9,3
20-09-17 TSH:2,0/FT4:11,0

23-01-17 TSH:10,49/FT4:9,0 (diagnose waarden)

JanetH

Bericht door JanetH » 11 apr 2018, 14:09

Hi Ivan,

Ik heb zelf ervaring met schommelende schildklierwaarden dwz van hypothyreoidie met diagnose Hashimoto, TPO inderdaad behoorlijk verhoogd. Tot een half jaar na starten levothyroxine via endocrinologe, een verhoogde schildklierfunctie met diagnose Graves obv postieve TBII ( a-TSH receptor)
Voor de Graves ben ik 18 maanden behandeld met een blockenreplacetherapie, juist om dat zwalken van de schildklierfunctie te voorkomen. Ik lees hier nu veel over titratietherapie, maar voor mij zou dit zeker geen optie zijn.

De waardes schommelen echter over periodes van weken dan wel maanden. Niet een proces wat snel verloopt. Ik heb zelf het vermoeden dat dit fenomeen al veel langer aan de gang was bij mij dan de 3 jaar sinds ik onder behandeling ben bij endocriniologe. Het is niet vaak voorkomend vertelde zij. Het is vaak of de ene autoimmuunvariant, Hashimoto, of de ander, Graves. Zij was zelf bijzonder verrast toen de ik ook positief bleek voor Graves.

Ik ben nu 3 maanden zonder pillen en ik wordt elke 6 weken gecontroleerd op mijn TSH en FT4 om te zien welke kant het opgaat; gaat het normaal worden qua functie, wat ik natuurlijk heel erg hoop, of toch hypo dan wel weer hyperthyreoidie? Tijd zal het leren.

Groet,
Janet

JanetH

Bericht door JanetH » 11 apr 2018, 14:21

Oh ja, ik vergeet nog een korte samenvatting van artikel over mogelijke oorzaak van het schommelen voor je bij te voegen. Deze heeft eerder op dit forum gestaan. Ingewikkelde materie maar kijk maar wat je ermee doet. Het is een PDF maar krijg hem hier nu niet toegevoegd...
Misschien weet Laura hem nog een keer te plaatsen? IK kom nu niet op PubMed.
TSH receptor antistoffen; van stimuleren naar blokkeren en vice versa

Groet,
Janet

BB1100XX

Bericht door BB1100XX » 11 apr 2018, 21:04

Hoi Janet,
Ik begrijp uit je reactie dat dit dan niet om de quervain gaat?

Heeft je behandelaar een andere naam genoemd? Behalve beide auto-imuun ziekten.

Het lijkt me nog een veel lastigere situatie dan 1 van die 2 namen...
Waarden nuchter geprikt, zelfde prikpost, met zelfde lab.
28-03-18 TSH:2,0/FT4:11,0
05-02-18 TSH:1,6/FT4:11,6
22-12-17 TSH:2,8/FT4:11,0
03-11-17 TSH:8,1/FT4:9,3
20-09-17 TSH:2,0/FT4:11,0

23-01-17 TSH:10,49/FT4:9,0 (diagnose waarden)

laura
Contacteer:

Bericht door laura » 12 apr 2018, 10:13

hoi Janet,

Ik heb het artikel staan op mijn andere website: https://wvrtaal.wordpress.com/2013/02/2 ... ice-versa/

Het gaat om dit onderzoek via PubMed:
Thyrotropin-Blocking Autoantibodies and Thyroid-Stimulating Autoantibodies: Potential Mechanisms Involved in the Pendulum Swinging from Hypothyroidism to Hyperthyroidism or Vice Versa
Sandra M. McLachlan and Basil Rapoport. Thyroid. January 2013, 23(1): 14-24. doi:10.1089/thy.2012.0374.

Background

Unusual patients switch from TSAb to TBAb (or vice versa) with concomitant thyroid function changes. We have examined case reports to obtain insight into the basis for ‘switching’.

Summary

TBAb to TSAb switching occurs in patients treated with levothyroxine (LT4); the reverse switch (TBAb to TSAb) occurs after anti-thyroid drug therapy; TSAb/TBAb alterations may occur during pregnancy and are well recognized in transient neonatal thyroid dysfunction.

Factors that may impact the shift include:

- LT4 treatment, usually associated with decreased thyroid autoantibodies, in unusual patients induces or enhances thyroid autoantibody levels;
- antithyroid drug treatment decreases thyroid autoantibody levels;
- hyperthyroidism can polarize antigen-presenting cells, leading to impaired development of regulatory T cells, thereby compromising control of autoimmunity;
- immune-suppression/hemodilution reduces thyroid autoantibodies during pregnancy and rebounds postpartum;
- maternally transferred IgG transiently impacts thyroid function in neonates until metabolized;
- a Graves’ disease model involving immunizing TSHR-knockout mice with mouse TSHR-adenovirus and transfer of TSHR antibody-secreting splenocytes to athymic mice demonstrates the TSAb to TBAb shift, paralleling the outcome of maternally transferred “term limited” TSHR antibodies in neonates.

Finally, perhaps most important, as illustrated by dilution analyses of patients’ sera in vitro, TSHR antibody concentrations and affinities play a critical role in switching TSAb and TBAb functional activities in vivo.

Conclusions

Switching between TBAb and TSAb (or vice versa) occurs in unusual patients after LT4 therapy for hypothyroidism or anti-thyroid drug treatment for Graves’ disease. These changes involve differences in TSAb versus TBAb concentrations, affinities and/or potencies in individual patients. Thus, anti-thyroid drugs or suppression/hemodilution in pregnancy reduce initially low TSAb levels even further, leading to TBAb dominance. In contrast, TSAb emergence after LT4 administration may be sufficient to counteract TBAb inhibition. The occurrence of ‘switching’ emphasizes the need for careful patient monitoring and management. Finally, whole genome screening of relatively rare ‘switch’ patients and appropriate Graves’ and Hashimoto’s controls could provide unexpected and valuable information regarding the basis for thyroid autoimmunity.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.

laura
Contacteer:

Bericht door laura » 12 apr 2018, 10:16

BB1100XX schreef:
10 apr 2018, 20:03
Als je de zoek functie van het forum gebruikt en daar 'de quervain' in typt. Komen alle berichten naar voren en kun je eventueel ervaringen van medemensen lezen.
Evelien,

En dit is een handige tip voor alle quervain-lijders.
Gelukkig help jij al die mensen op weg :-)
laura

Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.

laura
Contacteer:

Bericht door laura » 12 apr 2018, 10:31

laura schreef:
12 apr 2018, 10:13
Unusual patients switch from TSAb to TBAb (or vice versa) with concomitant thyroid function changes.
Het gaat hier om blokkerende en stimulerende tsh-receptor antistoffen.

Ongeveer als volgt: Bij TSH-receptor antistoffen (TBII/TRAb) gaat het om een groep van antistoffen die zich binden aan de celmembraan van een schildkliercel. Zij nemen de plaats in van TSH op de TSH-receptor. Op die manier doen zij TSH na. TSH is een hormoon dat de schildklier stimuleert om schildklierhormoon te maken.

- TSH-receptor antistoffen worden ook wel TSAb of TSI genoemd als zij de productie van schildklierhormoon stimuleren, zoals bij de ziekte van Graves. Er ontstaat hyperthyreoïdie.
- TSH-receptor antistoffen worden ook wel TBAb of TBI genoemd als zij de productie van schildklierhormoon blokkeren. Er ontstaat hypothyreoïdie.
laura

ivan

Bericht door ivan » 12 apr 2018, 12:18

Dank Laura,

Die TBI en TSI waardes waren toen negatief oftwel geen graves. Maar dat is dus al een tijdje geleden....Alleen verhoogde anti TPO (die blijft altijd)
die TBII en TSI hebben ze alleen de eerste keer gedaan. De tweede keer en derde keer alleen TSH FT4 en een vriendelijk schouderklopje dat het vanzelf wel stabiliseert.

Wellicht moet ik die nog eens doen :)

ivan

Bericht door ivan » 13 apr 2018, 10:45

Ik heb eens naar mijn waardes van afgelopen maanden gekeken. Ik weet dat ik een fout maak met 2 verschillende labs maar goed. hier zijn ze:

LAB 1
=
23-06-2017
2,9
FT4 16
=
22-09-2017
TSH 1,8 FT4 16
=
LAB 2
18-12-2017
=
TSH 2.1
FT4 19

LAB 1
==
12-2-2017

TSH 1.1
FT4 16

10/4/2018
TSH 0,8
FT4 17
===

Nu, het lijkt me OK, maar houd in je achterhoofd dat ik om de twee jaar deze vreemde schommelingen krijg (2 jaar toeval)
TSH gaat nu wel lager (heb ik nooit gehad onder de 1 behalve by hyper)

ivan

Bericht door ivan » 13 apr 2018, 18:41

En trouwens, is het nog verstandig om t4 en t3 te meten.
Kan me herinneren dat er toen iets mee was

Plaats reactie