Nieuw met schildklierklachten, wat te doen?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Vagesam
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 apr 2018, 14:30

Nieuw met schildklierklachten, wat te doen?

Bericht door Vagesam »

Goedemorgen,

Mijn naam is Samantha en sinds kort met ik in aanmerking gekomen met het feit dat mijn klachten heel goed te maken kunnen hebben met mijn hormoonhuishouding en een verkeerde werking van mijn schildklier.

Om die reden heb ik contact opgenomen met een Orthomoleculair arts, welke levendbloedonderzoek doet en via een laboratorium bloedonderzoeken aan kan vragen.
Bij mijn levendbloedonderzoek bleek dat mijn witte bloedlichaampjes (te) hard moeten werken. Normaal gesproken tijdens een onderzoek kom je bijvoorbeeld 30 witte bloedlichaampjes tegen waarvan er hooguit 5 'dood' zijn. Dat wil zeggen dat ze zo hard hebben moeten werken, dat ze de 'strijd' hebben opgegeven. Bij mijn waren er van de 30 zo ongeveer 5 in leven en aan het werk, de rest was 'dood'. Niet heel best dus en kon wijzen op het feit dat mijn lichaam mijn schildklier aanvalt.
Daarbij horen rode bloedlichaampjes mooi rond te zijn en constant in beweging te zijn, daarnaast blijven ze onder een microscoop vaak 15 minuten heel, zonder dat ze kapot gaan.
Tijdens het onderzoek bleek dat heel veel van mijn rode bloedcellen niet in beweging waren en druppelvormen had, doordat ze 'bleven hangen' aan eiwitten (dacht ik, maar kan ook een andere stof geweest zijn). Daarnaast had ik ontzettend veel misvormde bloedcellen, in plaats van rond waren het allerlei figuurtjes, ik noem het zelf maar even gemuteerde bloedcellen. Ook waren mijn rode bloedcellen na 5 minuten allemaal lek en kapot.
Niet heel best dus.

Daarnaast hebben we bloed laten prikken naar mijn schildklier, dit waren de uitslagen:
TSH =1.61 mlU/l
fT4, vrij =1.10 ng/dl
fT3, vrij =2.78 pg/ml
T3, reverse =122.5 pg/ml
Anti-Tg (TAK) = <15 U/ml U)
Anti-TPO (MAK) = 34 kU/l kU/
TSH-receptor antistoffen (TRAK) =0.3 IU/l IU/l

Te veel rT3 en te weinig fT3 zei ze.

Nu hoop ik dat iemand hier ervaring mee heeft en misschien tips heeft en/of weet wat ik hiermee kan doen.
Ik ben al jaren ziek en functioneer niet volledig mee in de maatschappij. Geen idee of dit de oorzaak ervan is, maar het is de moeite waard om het aan te gaan pakken als dat kan.

Groetjes Samantha
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Nieuw met schildklierklachten, wat te doen?

Bericht door laura »

hallo Samantha,

Als je jouw rijtje schildklierwaarden vergelijkt met het rijtje referentiewaarden op Schildkliertje dan is er zo te zien niets aan de hand met je schildklier.

Dit is jouw rijtje:
TSH =1.61 mlU/l
fT4, vrij =1.10 ng/dl
fT3, vrij =2.78 pg/ml

Dit is het rijtje referentiewaarden op Schildkliertje - https://schildkliertje.blogspot.nl/p/bl ... rzoek.html:
TSH = 0,4 – 4,0 mU/l
FT4 0,7 – 1,8 ng/dl
FT3 1,7 - 4,2 pg/ml

Ik weet niet wat een levendbloedonderzoek is.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Nieuw met schildklierklachten, wat te doen?

Bericht door Teun »

De waardes die jij opschrijft zijn ander waardes als bij de reguliere geneeskunde worden gebruikt. Dus misschien heb je ook normaalwaardes die bij deze arts gehanteerd worden.

Maar ik zal het eens omzetten naar de reguliere geneeskunde voor zover dit mogelijk is.

Alleen de tsh geeft hier eenzelfde benadering als bij de reguliere en deze is prima met 1,61ml/ul netjes, de normaalwaardes die gemiddeld gehanteerd worden zijn 0,4 -4 mU/l .
Als ik de ft4 omzet tot de waardes die in de reguliere gebruikt worden komen de normaalwaardes 0,7-1,8 ng/dl overeen met de normaalwaardes 7-16 pmol/l welke gehanteerd wordt in de reguliere geneeskunde ook hierbij valt jou waarde van 1.10 ng/dl binnen de normaalwaardes dus ik zou zeggen aan je schildklier mankeert niets.
Mag ik ook vragen waarom je niet bij een reguliere arts en laboratorium je bloed hebt laten controleren?
Als je je zo belabberd voelt is het misschien ook een goed idee om eens bij de reguliere arts een afspraak te maken. Zij zijn echt tot meer in staat als de orthomoluculair arts.
Ik hoop voor je dat je er wel achter komt waarom jij je zo voelt.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Nieuw met schildklierklachten, wat te doen?

Bericht door laura »

Teun,

Die normaalwaarden van vrij T4 en vrij T3 worden (nog) wel in België en Duitsland gebruikt.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Nieuw met schildklierklachten, wat te doen?

Bericht door Teun »

Oke, dank je Laura.
Vagesam
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 apr 2018, 14:30

Re: Nieuw met schildklierklachten, wat te doen?

Bericht door Vagesam »

Omdat ik niet een bijbel aan tekst op wilde schrijven, besloot ik om niet mijn huisarts- en ziekenhuis verleden op te schrijven.

Uiteraard heb ik de nodige onderzoeken bij huisarts en ziekenhuis gehad voordat ik deze stappen heb ondernomen. Mijn voorkeur gaat uit naar reguliere zorg. Er is zo’n 3x op m’n schildklier geprikt, dat bleek toen elke keer in orde te zijn, maar toen ik de uitslagen opvroeg bleek dat enkel op m’n TSH geprikt is. Die is in orde.

De eenheden van de uitslag in mijn post zijn inderdaad anders dan gebruikelijk, ik kan ze wel even omrekenen in gebruikelijke eenheden. Dit heb ik eerder gedaan en dan bleek dat mijn fT3 en rT3 niet juist zijn. RT3 te hoog, fT3 te laag.

Heb ook de normen vanuit het lab zelf, zal die zo even posten

Is er meer wat jullie willen/moetn weten?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Nieuw met schildklierklachten, wat te doen?

Bericht door laura »

Belangrijk zijn de referentiewaarden van het lab waar is geprikt.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nieuw met schildklierklachten, wat te doen?

Bericht door Kiek »

Hallo Samantha,

Je bent al lang op zoek naar de oorzaak van je klachten.
En natuurlijk heb je op Google gezocht naar mogelijkheden.
Het is erg genoeg dat je nu terecht bent gekomen in een organisatie die je allerlei gezondheidsraderen voor ogen draait.
En ook flink geld uit je portemonnee peuteren.

Ik zag net een site waar je maar liefst 350 euro moet betalen voor een: module vermoeidheid.
Daar zie ik ook deze typische waarden van rT3 en het Duitse TAK en MAK voorbijkomen. Afkortingen die met 'antikörper' te maken hebben. En vragenlijsten die aantonen of je tekorten hebt aan bepaalde neurotransmitters. En andere onzin onderzoeken.
Een vorm van schandalige oplichterij.

Zoals Laura en Teun ook al zeggen: je schildklierwaarden zien er gelukkig mooi uit.
Over je rT3 zou ik me niet druk maken. Evenmin over je antistoffen.

Probeer in gesprek te komen met je huisarts.
Dat is toch de beste weg.

Veel sterkte!
Kiek

Google:
Over reverse T3- rT3.
RT3-waarden wijzigen de hele dag door.
Het achtervolgt mooi de FT4-dynamiek.
Zodra er teveel FT4 in het bloed zit, dan vangt de rT3 dat af.
Een mooi dynamisch systeem, en een prima verdediging op de koop toe!
Reverse T3-waarden zie je bij iedereen in wisselende hoeveelheden.

Teveel rT3 komt ook voor bij teveel schildklierhormoon.
Dan probeert het lichaam van het teveel af te komen, door de FT4 te deactiveren in rT3. Handig!
Vasten zorgt voor verhoogde rT3. Ook als men last hebt van anorexia nervosa stijgt de rT3.
Soms hebben ernstig zieke mensen die op de intensive care liggen eveneens een tijdelijke stijging van de rT3. Men meent/meende dat het lichaam bij ernstige ziekte op deze manier tot rust kwam. Een stijging van rT3 als verdediging, waardoor dus zoiets als een kortdurende hypo.
Op Google lees ik dat rT3 ook verhoogt bij gebruik van bepaalde medicijnen als PTU (blokker), propanolol, en andere preparaten.
Verder is men van mening dat reverse T3 tests niet nodig zijn.
Laatst gewijzigd door Kiek op 09 apr 2018, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Vagesam
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 apr 2018, 14:30

Re: Nieuw met schildklierklachten, wat te doen?

Bericht door Vagesam »

Referentie waarden:
fT3: 2.3-4.2 pg/ml
rT3: <83pg/ml

Mijn waarden:
fT3: 2.78 pg/ml (yes I know, binnen de referentie, maar volgens de arts wel iets om in de gaten te houden, mag niet veel verder zakken)
rT3: 122.5 pg/ml

Dat is de reden dat ik dus hier vraag of er iemand is met ervaring of tips.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Nieuw met schildklierklachten, wat te doen?

Bericht door laura »

hallo Samantha,

Waar heb jij laten prikken, lab en land.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie