Kan Dit?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Freya
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 feb 2018, 19:43

Kan Dit?

Bericht door Freya »

Net de bloedresultaten in handen na zes weken L-thyroxine.

TSH waarde staat 47.98. Kan Dat? Referentiewaarde is o.3 tot 4.2 . Lijkt mij zo vreemd?
Voor alle duidelijkheid: ik heb morgen een afspraak met de endocrinoloog.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Kan Dit?

Bericht door Teun »

Je tsh kan deze waarde wel hebben hoor, wat was het bijpassende Ft4. Aan deze waarde te zien heb je meer medicatie nodig.
Verder erg weinig van te zeggen omdat je verder niets deelt zonder dat ik ergens anders moet zoeken. Bijvoorbeeld wat waren je eerdere waardes, hoeveel slik je, heb je hashimoto of kom een ander schildklieraandoening etc.
Freya
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 feb 2018, 19:43

Re: Kan Dit?

Bericht door Freya »

Dag Teun. Bedankt voor je reactie. T4 is 16.4

Ik heb geen Hashimoto. Ik heb twee maanden geleden mijn schildklier laten verwijderen omdat er een gezwel gevonden was, en het risico bestond dat het kwaadaardig was of zou worden. Sindsdien neem ik L-thyroxine 100. Geeft dit je iets meer context?

Grts Freya
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Kan Dit?

Bericht door Kiek »

Hallo Freya,

Ja, dit kan.
Je huidige waarden tonen dus een FT4 van 16.4 pmol/l met een TSH van 47.98 mU/l.

Stel dat bovengenoemde waarden lab-technisch super in orde zijn, 's ochtends vroeg nuchter geprikt zonder levothyroxine in je maag vanwege de vermijding van de dynamiek, dan past bij deze set waarden een evenwichtspunt/set point van FT4 23.2 pmol/l met een TSH van 1.25 mU/l.
Er is hier uitgegaan van een gemiddelde vorm van de curve.

Dan krijg je nu dus te weinig levothyroxine.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie