G81 stelt zich voor

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Oh wat vervelend dat gehyper. Idd prikken en dan weet je het zeker. Ik was met 100 Mg aan het hyperen tsh 0,2 dus tien naar 88mg. Ik voelde me niet goed dus ik dacht dat ik nog steeds aan het hyperen was bleek dat ik juist voor mijn doen naar hypo ga. Dus prikken is idd erg belangrijk!
Succes!
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door mamavan2 »

Apart he. Ik herken dat wel. Heb de meest uiteenlopende waardes gehad en heb na hyperen gemerkt dat het wel duurde voordat m'n lichaam zich niet meer zo gedroeg.
Ik zit nog maar 2,5 week op deze dosis, dus vind 't een beetje een lastig parket nu.
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Ja, ik zou het dan nog even aankijken?
Weet jij je setpoint?ik denk dat het het belangrijkste is dat je bij je setpoint in de buurt komt.
Wat voor klachten heb je?
Ik voel me vooral nerveus/ snel huilen als m’n waarden niet klopt.
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hoi Kiek,
Zou je nog eens met mij mee willen denken?
Ik slik nu sinds zaterdag 93gr en m’n stemming en energie zijn al verbetert. Wat ik blijf houden is de onrust/labiel gevoel in de ochtend. Wanneer ik te weinig slik is dit nog wel erger maar ik had het ook bij hyperwaarden.
Toen ik tijdens m’n zwangerschap Euthyrox slikte had ik er echter geen last van. Nu heb ik twee ideeën hierover:
1.het heeft nog te maken met instellen. M’n lijf moet nieuwe balans vinden.
2. De levothyroxine wordt moeilijker opgenomen waardoor ik er in de middag pas profijt van heb.
Heb jij een idee?
Moet ik gewoon geduld hebben of zou een ander merk of in de avond kunnen slikken helpen?

Groetjes Geertje
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door mamavan2 »

Ik probeer even mee te denken
.. Het hyperige leek hier toch door het ophogen te komen. Het is namelijk weg, yes!
Hoe laat slik je je levo? Onrust herken ik persoonlijk bij hyperwaarden.
Slikte je tijdens de zwangerschap ook dit merk?
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hoi Kiek,
Ik slik de Euthyrox rond 7 uur. Tijdens mijn zwangerschap slikte ik hetzelfde merk. Toen ik een periode geen hormoon slikte had ik erg veel last onrust in de ochtend en de afgelopen periode had ik het ook op de dagen dat ik geen levo slikte om van de hyper af te komen. Dit had ik vroeger nooit.
Ik heb dus het idee dat m’n zenuwstelsel/ lijf in de ochtend moeite heeft om de hormonen op te nemen. Ik vind het een rottig gevoel, want ik ben dan niet mezelf. Vanaf een uur of 12.00 word ik rustiger.
Ik begreep dat sommige mensen ook cytomel slikken. Is dat een idee? Of toch een ander merk?
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Nog ter aanvulling; vorig jaar heb ik er een periode ook geen last van gehad toen ik ging ophogen maar uiteindelijk wel hyper werd...
dus misschien moet ik nog geduld hebben....
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Dag Geertje,

Het lijkt toch dat je levothyroxine prima wordt opgenomen.
Dat laten je waarden zien.

Je FT4 piekt 's ochtends door de levothyroxine.
Misschien is die piek een vervelend gevoel.
Daarom het idee om de levothyroxine in twee porties te splitsen: eentje 's ochtends en eentje 's middags.

Ik vind die piek best een energiek gevoel.
's Middags kak ik dan wat in.
Dat neem ik dan maar voor lief.

T3 wordt op aanvraag en dus naar behoefte van je cellen uit de FT4 gehaald.
Een hoeveelheid van ongeveer 6 tot 8 µg per 24 uur.
Een pilletje Cytomel/T3, ongeveer 5 µg of 10 µg, komt in één klap in je bloed vrij.
Het bloed laat ongeveer één uur na inname een T3-piek zien die in een normale schildklierhuishouding nooit voorkomt.
Door die piek raakt je hypothalamus van slag.

Als je het hebt over het nabootsen van de natuurlijke werking van de schildklier, dan is het gebruik van Cytomel een vergissing.

Natuurlijk voel je dat je geen gezonde schildklierhuishouding hebt.
Gelukkig bestaat er levothyroxine.
Dat is een goede uitkomst.

Met deze chronische kwaal valt goed te leven, hoewel niet perfect.

Tot de volgende keer!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Dank weer voor je heldere uitleg. Dan ga ik dat splitsen proberen. Op welke tijdstippen kan het dan het beste slikken? En in de middag hoelang mag ik dan niet gegeten hebben?

Groetjes weer!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Neem in de vroege ochtend bijvoorbeeld 60 µg, en de rest een uurtje nadat je je laatste koffie hebt gedronken. Rondom de lunch.
In ieder geval omzeil je zo die piek.
Die blijft wat lager. Misschien net dat zetje dat je nodig hebt.
Voor je FT4-waarden zal het niet zo heel erg veel uitmaken.
Nu duimen!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie