G81 stelt zich voor

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Nou en of, dat komt heel vaak voor.
Dat komt door de meetapparatuur.
Vroeger werd de FT4 bepaald met
equilibrium dialyse. Een kostbare meting, want tijdrovend, en stuk voor stuk.

Toen kwam de
directe immunoassay, erg handig, want een heleboel metingen tegelijk. Maar wel heel gevoelig voor allerlei verstoringen, zoals HAMA, en andere dingen. Daarom dus een soort gokmethode. En totaal verschillende referentiewaarden, verschillend per merk/leverancier.

De laatste ontwikkeling gaat over de
tandemmass-metingen. Ultrafiltratie voor de scheiding van het vrije deel van de FT4. En tandemmass voor de bepaling van de inhoud. Die zijn het allerbeste. Want de machine is voor ieder lab hetzelfde. Dat is een geweldig voordeel, want dan kan er tenminste echt groot onderzoek gedaan worden, omdat de achtergrond en de meting vergelijkbaar is.

Nu meet men in een huisartsenpraktijk vaak alleen de TSH omdat de FT4 alleen maar in het referentiegebied moet liggen.
En omdat ie d'r meestal wel tussen valt, en de dokters toch niet weten wat ermee te doen, laten ze de FT4 verder maar zitten. Ook nog goedkoop.
Dat is de basis, de achtergrond, en de huidige praktijk. En de reden waarom de hypobehandeling al tientallen jaren niet verandert.

Je kunt je voorstellen dat de waarden gebruikt bij grote internationale onderzoeken met verschillende meetapparatuur niet met elkaar te vergelijken zijn. Toch wordt dat gedaan. Met bizarre conclusies tot gevolg.
Zie bijvoorbeeld de onderzoeken van ouderen met een (sub-)hypothyreoïdie. Mijn stokpaardje.
Dokters vergelijken dan appels met peren. Ze hebben geen weet en ook geen interesse in de totstandkoming van een meting. Maar gebruiken de uitkomsten wel voor wijzigingen in behandeling. Bijvoorbeeld om geen levothyroxine voor te schrijven aan subhypo ouderen.

Gelukkig gebruiken de labs in NL in toenemende mate de ultrafiltratie met de tandemmass-metingen.
Ooit krijgen we dus juiste en vergelijkbare metingen.
Dan heb jij geen FT4 van 10 pmol/l meer bij een doodnormale TSH van 1.66 mU/l!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Beste Kiek,

Ik heb contact gehad met de arts en hij stelde ook voor niets te doen. Ik ga er nu vanuit dat m’n ft4 van 10,7 niet klopt en dat zoals je zegt een ft4 van 13,7 ofzo beter lijkt. Dan zit ik gewoon goed!
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hoi Kiek,

Het is weer in tijd geleden...
Ik voelde me vanaf april eigenlijk steeds beter. Ik had alleen nog wel veel last van m’n cyclus dus ben op advies van gynaecoloog sinds juni de minipil gaan slikken. Dit kan volgensmij invloed hebben op je Ft4:Tsh. Weet jij daar wat van?
Eind juli heb ik geprikt en m’n waarden waren
Ft4: 13,7
Tsh: 3,64.
Niet zo’n mooie Tsh maar ik voelde me goed dus niks veranderd.
De laatste tijd ben ik moeier, jeuk en sneller uit m’n doen. Ik ben ook aangekomen. Zou het kunnen dat ik toch wat bij moet slikken?
Ik ga dinsdag prikken.
Groetjes Geertje
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Hallo Geertje,

In de pil zit oestrogeen.
Oetrogeen gaat een bindingscompetitie aan met de FT4.

De hoeveelheid FT4 is een heel klein deeltje (0.07%) van de enorme hoeveelheid TT4 in je lijf.
Gelukkig hebben we zo'n enorme grote voorraad, die bovendien nog heeel langzaam afneemt als er niks bijkomt.
Anders zou ons gedrag nog hoekiger zijn...

Meer oestrogeen -> minder FT4.
Want de oestrogenen gaan een wedstrijdje aan met de andere binders voor de TT4. Wie kan er het meeste T4 bemachtigen.

Dan is de poel van de FT4 al vlot een stuk minder.
En dat merkt iemand die afhankelijk is van levothyroxine.

De meeste mensen hebben de neiging om de dosis iets op te hogen.
Maar als je je best voelt, dan wijzig je natuurlijk niets aan je dosis.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hoi Kiek,

Dank voor je antwoord. Ik slik de minipil daar zit geen oestrogeen in maar wel progesteron. Geldt het daar ook voor.
Ik voel me echt wel slomer, moe. Dus hopelijk blijkt uit m’n waarde dat ik er klein beetje meer bij mag.


Groetjes
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Ah, dank voor je info.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hoi Kiek,
Weet jij ook of progesteron dat effect heeft op je schildklierhormoon. Ik slik dus alleen een pil met progesteron.
Groetjes Geertje
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Geertje, ik heb nog niet gelezen (net gezocht) dat progesteron enige interactie heeft met levothyroxine.
Dat is mazzel!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hoi Kiek,

Het is een hele tijd geleden.
Ik heb toch weer je advies nodig.
De laatste maanden ben ik wat aangekomen, houd ik vocht vast en ben wat slomer.
Ik heb m’n bloed 2x laten prikken
Jan 2022: Tsh: 2,8 Ft4: 12,6
Maart 2022: tsh: 2,4 ft4: 13.

Nu twijfel ik om wat op te gaan hogen. Wat zou jij doen?
Zou je deze waarden weer in de grafiek willen zetten?

Groetjes Geertje
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hoi Kiek,
Nog als aanvulling van mijn bericht:
Vandaag de huisarts gesproken. Hij adviseerde niet te verhogen, omdat hij dacht dat ik dan hartkloppingen kan krijgen… en m’n waarden goed zijn… altijd hetzelfde hè.
Nu twijfel ik op ik zelf gewoon 12,5 mg extra zal gaan slikken.
Ben benieuwd naar jouw idee!
Plaats reactie