G81 stelt zich voor

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Ja weer heel erg bedankt!!!
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

60 Mg is wel onhandige dosis. Ik slik nu om de dag 88 en 100. Kan ik ze ook gewoon doormidden doen en zo splitsen?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Tuurlijk!
Gewoon wat handig is.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hoi kiek, ik splits nu 2 dagen en het helpt! Ik ben een stuk rustiger, niet meer zo gejaagd in de ochtend.
Gisteren voelde ik me echt heeeel goed, vandaag wel iets nerveuzig. Ik denk idd dat dat er een beetje bij hoort met deze kwaal. Dat het een beetje kan wisselen hoe je je voelt ook qua stemming. Herken jij dit?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Hallo Geertje,

Dit soort experimenten kan helpen om klachten te relativeren.
Omdat je het mechanisme kent.

In tijden dat ik experimenteer met doses levothyroxine weet ik van lastige momenten van snelle en uiterst vermoeiende irritatie (met diarree). Vooral in de latere ochtenduren.
Pas toen ik de plaatjes van de bioritmes zag van farma's die hun levothyroxine testen, begreep ik waar die irritatie vandaan kwam.

Een juiste dosis levothyroxine is bepalend voor je wel en wee.
Moe of niet moe.
Dat staat bij mij voorop.
Mijn leefritme is tamelijk strikt en sober.

Deze luxe hebben jongeren niet, met hun talloze dagelijkse verplichtingen in relatie tot anderen.
Voor hen is het ingewikkelder om er de beste levenskwaliteit uit te halen.
Daarom is het ook zo belangrijk dat ze kennis hebben over hun eigen schildklierhuishouding, om zelf te beslissen.

Meer kennis geeft een betere kwaliteit van leven.
Dat geldt voor mij in ieder geval.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Ja dank voor je wijze woorden. De momenten dat ik me minder voel denk ik nu ook dat zijn de hormonen ik kan er niets aan doen... dat relativeert idd.
Ik wil nog wel proberen om toch 88 Euthyrox en 6,25 thyrax te gaan slikken ipv 88 en 100 om de dag, om zo nog minder geschommel te hebben. Want ik reageer er duidelijk erg gevoelig op!
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door mamavan2 »

Zijn je 88 en 100 te splitsen? Dan zou je ook elke dag een halve 88 en een halve 100 kunnen nemen om dezelfde dosis aan te kunnen houden
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Dat is een goed idee! Hoe gaat het met jou?
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hoi Kiek,

Het splitsen helpt wel. Ik ben nu niet meer gejaagd in de ochtend. En slik dus nu twee weken 94 Mg ipv 88. De eerste 10 dagen voelde ik me qua energie en stemming ook echt goed. De laatste dagen zak ik weer in; moe en huilerig. Terwijl ik veel rust neem. Ik heb dit wel vaker ervaren dat ik me na een dosiswijziging eerst goed voel en dan na een dag of 10 minder. Heb jij een idee? Is 94 mg net te weinig? Met 100 Mg ging ik hyperen (tsh 0,2) en met 88 Mg meer hypo tsh 1,8. Mijn setpoint is tsh van 1.
Of wordt de levo in de middag toch minder goed opgenomen? Ik drink vaak nog wel koffie een uur voordat ik medicijnen in neem.
Wat zou jij doen? Bv 2x per week 100 slikken ipv 94?
Ik hoor het graag!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Zonder lab zou ik geen dosis wijzigen, Geertje.
Dan weet je je uitgangspositie niet.
Je dosis zit nu twee weken tussen je hyper (100 µg) en je hypo (88 µg) -> 94 µg.

De opname van levothyroxine gaat snel.
Daarom is het algemene voorschrift om na de dosis 'slechts' een half uur te wachten met koffie.
En als je een uurtje tevoren koffie drinkt, dan is die koffie misschien weer uitgeplast als je je portie levothyroxine slikt.
Koffie lijkt mee te vallen.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie