G81 stelt zich voor

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hoi Kiek,
Ik heb m’n uitslag tsh 1,5 ft4 14,8. Ik slik nu 98 Mg.
Bij 100 Mg was mijn waarde tsh 0,2 ft4 15. Toen voelde ik me heel hyper.
Nu heb ik het gevoel dat ik soms wat hyper maar voel me wel steeds stabieler worden.
Wat denk jij van deze waarde? Ik denk dat ik het nu zo laat en m’n lichaam echt de tijd geef om stabiel te worden.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Hallo Geertje,

Bij een FT4 van ca. 15 kun je in werkelijkheid geen TSH produceren van 0.2 en 1.5 mU/l.
Dat is een te groot verschil.
Zowel FT4 als TSH's maken fouten. FT4 is ingewikkelder, en ook de TSH in de lagere gebieden kunnen er naast zitten. Maar een verschil van 0.2 en 1.5 mU/l is wel erg bar.

Of je moet net een dynamisch moment te pakken hebben gehad, zoals prikken na slikken.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hoi Kiek,
De omstandigheden waren hetzelfde dus wieweet is m’n ft4 in werkelijkheid wat lager. Ik voel me wel steeds beter.
De tsh is toch betrouwbaarder? Dan ga ik daar maar vanuit.
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Ik voel me ook steeds beter; energiek en opgewekt. Met het warme weer was ik wel wat opgepept. Nu het koeler is gaat het weer beter. Ik wil m’n lijf nu eigenlijk de rust geven om tot een evenwicht te komen na al dat geschommel en dan over een tijdje weersproken. Wat denk jij?
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Weerprikken bedoel ik
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

..wieweet is m’n ft4 in werkelijkheid wat lager

Maar je lab bepaalt je waarden in tienden - een cijfer achter de komma.
Dat geeft minder ruimte om met de FT4 te schuiven, zoals men eerder geneigd is te doen met hele getallen.

De TSH is een gevoelige meting, maar de onnauwkeurigheid neemt toe in de lagere regionen.
De kwaliteit van de meting van de FT4 is afhankelijk van de gebruikte methode.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Wat zou jouw advies nu zijn? Bv even niks doen, kijken hoe het gaat en over zes weken weer prikken? Wil niet weer te veel gaan schommelen met dosis want m’n lijf reageert daar altijd nogal op om weer stabiel te worden
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Past deze meting ook niet op de curve van m’n setpoint?
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Ja, die past wel, hoewel hoog op de 14.8-lat.
Het lijkt de cijfers nauwelijks te beïnvloeden.
Je curve wordt binnen theoretische grenzen vastgehouden door je laagste en hoogste FT4-waarden.
Je set point blijft in hetzelfde gebied wiebelen: FT4 14.34 pmol/l met een TSH van 0.9 mU/l.
Bijlagen
GeertjeSSept2019.jpg
GeertjeSSept2019.jpg (40.28 KiB) 297 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Dank je wel Kiek!

Wat denk jij van deze waarde?

Ik heb toch nog steeds het gevoel dat ik in de ochtend hyper maar volgens jou is de dosis Savonds nemen geen goed idee toch?
Ik kan me herinneren dat jij je ook wat meer opgepept voelt in de ochtend en dat juist als positief ziet. Misschien moet ik er ook zo naar gaan kijken?
Verder had ik met het warme weer ook wat meer last, snel hyper gevoel. Komt dat meer voor?

Wat zou jouw advies zijn voor nu?
Plaats reactie