G81 stelt zich voor

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Het aller-allerbeste is iedere dag dezelfde dosis, verdeeld over de dag.
Maar dat geeft vaak veel heisa.
Dus dan zo min mogelijk opgelegde heuvels en dalen.
Zoals eentje van 88 µg met 1/4 van een in vieren breekbare 25 µg (als die van Thyrax) zorgt ook voor voldoende hormoon.
Twee soorten levothyroxines bijten elkaar immers niet.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Dank je wel.
Kan ik dan Euthyrox en thyrax door elkaar slikken? Ik heb wel eens begrepen dat twee merken ook een groot verschil kunnen geven...als mensen bv moeten overstappen
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Dat doe ik wel, 2 merken gebruiken.
Voor het gemak.
Ik gebruik Euthyrox en voor de finetuning de blauwtjes van Thyrax.
Fantastisch middel, vanwege de prettige deelbaarheid en een fijne breek.
(Het lijkt wel een wijnrecensie).

Zodra mijn Euthyroxvoorraad op is, dan schuif ik alles door naar Thyrax.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hoi Kiek,
Ik lees op het forum dat mensen bij overdosering 2 dg niks slikken en dan beginnen met de nieuwe, lagere dosis. Zou je mij dat ook adviseren?
Groet, Geertje
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Geertje, als je zeker weet dat je klachten veroorzaakt worden door gehyper (hier teveel levothyroxine), en je waarden bevestigen dit, dan doe je er goed aan om twee dagen geen levothyroxine te nemen.

De halfwaardetijd van T4 duurt gemiddeld een week. Dat wil zeggen dat na 7 dagen pas de helft van je FT4 verdwenen is.

Op onderstaand plaatje laat de rode lijn die daling mooi in beeld zien.
Na 2 dagen is een beetje van de FT4 verdwenen. Dat is het doel.
Er blijft na 2 dagen nog een flinke FT4-voorraad over.

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Opbouw en afname.jpg
Opbouw en afname.jpg (21.79 KiB) 357 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Dank je wel. Zoals jij eerder aangaf lijk ik iets overgedoseerd en zo voelt het ook dus dan lijkt me het een goed idee.
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Beste Kiek,

Ik heb op advies van de arts opnieuw bloed geprikt maar voel me vooral de eerste helft van de dag hyperig. Jij gaf al aan dat ik dan ipv 100 Euthyrox die ik nu slik 88 Euthyrox en 1/4 van 25 thyrax zou kunnen proberen. Uiteraard nadat de hyper waarde uit mijn bloed blijkt.
Nu twijfel ik toch over het gebruik van thyrax. Ik lees dat het sterker is dan Euthyrox, dan heb ik toch kans te blijven hyperen?

Ik hoor het graag.
gr geertjr
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Hallo Geertje,

Een kwartje van 25 µg Thyrax is 6.25 µg.
Met een dosis van 88 µg Euthyrox en 6.25 µg Thyrax zou je wat lager dan de 100 µg zitten, maar niet teveel. Misschien net goed.

Stel dat Thyrax ongeveer 10% sterker zou zijn dan Euthyrox.
Dat is een realistisch maar fors verschil.
Je krijgt dan met 6.25 µg + 10%= 6.87 µg binnen.
Stel dat het een verschil zou zijn van 20%, dan krijg je 6.25 + 1.25 = 7.50 µg bij je 88 µg.
Dus 10% of 20% van 6.25 µg is een verschil van 6.87 of 7.50 µg.

De blauwtjes van Thyrax breken supergoed.Je drukt het pilletje met je duim op een tafel, en het kraakt zo in vieren. Zonder gekruim. Geen andere levothyroxine kan daar tegenop. Hoewel........misschien de nieuwe 25-jes van Euthyrox?

Ik ben dus een fan van de mogelijkheden van de blauwtjes van Thyrax.
Die staan bij mij al jaren op nummer 1.

Als jij onzeker wordt van deze speelsigheid bij doseren, dan moet je het natuurlijk niet doen.
Het is wel een mogelijkheid.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hoi Kiek,
M’n tsh was nu 0.26 en m’n ft4 15. Ik ga 6,25 Mg minderen. Zou je deze waarden in mijn grafiek willen zetten?
Mvrg Geertje
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Setpoint blijft in hetzelfde gebiedje:
FT4 14.34 is nu 14.32 en TSH 0.99 is nu 0.9 mU/l.
Bijlagen
GeertjeSMei2019.jpg
GeertjeSMei2019.jpg (39.8 KiB) 416 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie