G81 stelt zich voor

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hoi Kiek, de laatste dagen word ik ook vermoeider en zere spieren. Ik ga over vier weken weer prikken maar wieweet is 94 toch net ietsje te weinig. Aangezien ik zon steile curve heb neemt het vast heel nauw. We wachten af...
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Ik denk toch Kiek dat wat jij al eerder zei de t4 langzaam afneemt in de loop van de weken en dat ik dus nog licht hyper. In de ochtend voel ik me ook nog wat tikje te opgepept en krijg dan soort druk in m’n hoofd.
Van gehyper kan je natuurlijk ook wat moe worden.
Ik wacht gewoon het prikken weer af!
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Na één week vermindering van levothyroxine is de helft van je beoogde daling al een feit.
Dit is dus die beroemde halfwaardetijd van een week van T4.

In de volgende 5 weken vertraagt de daling..... steeds trager en trager.
Totdat na gemiddeld 6 weken je FT4 op de gewenste daling staat.

Dit bedoel je toch?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Ja dat bedoel ik idd, dus nu na twee/ drie weken is de hyper nog niet helemaal uit m’n lijf?
Vooral in de ochtend dus dat gevoel dat ik beetje onder ‘stroom’ sta...
Gelukkig niet meer gejaagd, geïrriteerd en beroerd!
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Na een week of drie heb je ongeveer driekwart te pakken van de verlaging, gok ik.
Ik zal een vriend vragen een plaatje te maken over afbouw bij overdosering.
Het plaatje dat ik nu gebruik laat het niet zo scherp zien (vind ik).
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hoi Kiek,
Voor m’n gevoel ga ik nu toch meer richting hypo (moe, zere spieren en huilerig). Ik ga morgen bloed prikken. Ik heb het idee dat mijn lichaam altijd sneller reageert dan die zes weken. Zou dat kunnen?
Weet jij al hoe mensen de nieuwe Euthyrox ervaren?
Ik moet straks ook de nieuwe gaan slikken. Kan je qua dosis hetzelfde slikken?
Verder vroeg ik me nog af of jij weet of Euthyrox en thyrax van elkaar verschillen.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Hallo Geertje,

Ja, het kan best dat jij sneller reageert vanwege een kortere halfwaardetijd.
De '7 dagen' is een gemiddelde, varierende van 3.5 tot 14. (en dan nog met een uitloopje naar beide kanten).
Starters aan de levothyroxine kunnen snel hun specifieke T4-halfwaardetijd leren kennen:
-op het juiste moment en onder de juiste condities hun waarden laten prikken.

Het zorgt voor een minder trage instelling op levothyroxine.
Dus betere kwaliteit van leven in kortere tijd.

Maar zolang dit niet bekend is bij de onderzoekers, zolang houd ik de 7 dagen vast.
En ga uit van de algemene theorie die daaraan vastgeknoopt zit.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Ah! Hoe kan ik dan mijn halfwaarde tijd laten berekenen?
Ik heb vanochtend bloedgeprikt, deze waarde is misschien niet helemaal betrouwbaar omdat ik de dosis 3,5 week slik. Maar ik zak erg in (heel futloos) dus wil toch naar de 96 gaan en daar dan een tijd op blijven. Al die wisselingen maken het natuurlijk ook niet beter en dan word ik nooit stabiel...
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Dan hoop ik dat ik er niet meer zo mee bezig hoef te zijn hoe ik me voel want van al die wisselingen en vreemde dingen in m’n lijf word ik erg onzeker!
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Bijvoorbeeld dag 0: lab
Niks meer slikken.
Dag 3: lab
Dag 7: lab.

Je hebt theoretisch voldoende aan 2 waarden, maar met 3 waarden bouw je meer zekerheid.
En natuurlijk laten prikken onder de bekende, en dus zelfde condities.

Nieuwe hypo's die starten met de levothyroxine met tenminste een startdosis van 75 µg kunnen hun halfwaardetijd berekenen met een lab op dag 0 - dag 7 en dag 14.
Als er goed gemeten is, dan heb je de richting van de halfwaardetijd, en de richting van je doel: set point.
In één klap!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie