G81 stelt zich voor

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Hallo Geertje,

Als je het idee hebt dat je teveel levothyroxine binnenkrijgt, dan verlaag je natuurlijk naar 88 µg.
Je hebt nu al 2 dagen niets geslikt, dus je voorraad is zo'n 20% prettig gezakt.
Ik vraag me zowiezo wel eens af hoe het precies werkt in mijn lijf. Waar zit de voorraad levo? In mijn bloed? Of zit er dan nu in elke cel van mijn lijf wat te veel hormoon?
Je T4 uit de levothyroxine zit in je bloed.
De cellen snoepen daar wat vanaf, naar gelang ze dat nodig hebben.
Als een cel overvoerd dreigt te worden, dan mikt ie het surplus overboord.
Dit teveel wordt heel snel omgezet in niet-actieve stoffen en/of afgevoerd. Deels via het riool. Gezonde schildklieren halen het jodium uit deze caroussel voor hergebruik.

Soms valt er ook voor die cellen niet op te boksen tegen een teveel.
Dan wordt er ongevraagd zoveel naar binnen gewerkt, dat je gaat hyperen.
Op den duur corrigeer je dan je dosis, maar bij heftige overdrijving kan dat maar door blijven duren.
Zoals bij chronische overdosering.

Sommige mensen kicken erop...
Het is in ieder geval bar slecht voor je lijf.
En een gevaar voor ouderen [hart en botten].

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hoi Kiek, ik slik nu een week 88 Mg maar de hyper is nog niet helemaal over. Zal ik toch nog een dag overslaan, of moet ik gewoon geduld hebben? Ik ben het gehyper wel erg zat.... voelt idd niet fijn zoals jij al aangaf.
Groetjes Geertje
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Hallo Geertje,

"....de hyper is nog niet helemaal over."


Als je zeker weet dat dit te maken heeft met een te hoge dosis, dan sla je een dag over.

Maar verander je dosis niet chronisch.
Zorg dat je een serieus ijkmoment inbouwt.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Dank je, dus idd 1 dag overslaan en dan wel gewoon 5 weken 88 slikken en dan prikken, zodat m’n lichaam de tijd krijgt om nieuwe balans te vinden. Te veel wisselen qua dosis is ook niet goed denk ik.
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hoi Kiek,

Ik heb gisteren bloed geprikt en met een verrassende uitslag.
Tsh 1,85
Ft4 12,8.
Ik ben dus langs m’n setpoint gegaan. Ik slikt nu wel al een tijd 88 maar dat lijkt dus toch te weinig. Wat zou jij doen?
Verder voel ik me in de ochtend vaak niet zo goed (onrustig, niet mezelf) en dat trekt dan bij en wordt ik meer steady in m’n lijf. Dit heb ik als ik 100 Mg slik maar ook als ik 88 Mg slik. Zou het kunnen dat m’n medicijnen een aantal uren nodig hebben om in te werken?
Is het dan een idee om Savonds de medicijnen te nemen? Wieweet helpt dat. Want ik vind dat gevoel in de ochtend erg vervelend.,
Ik hoor het graag!
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Hallo Geertje,

Avondslikken is wel nadelig voor de uitslagen van het lab.
Je krijgt met avondslikken minder informatie bij bloedafname de volgende ochtend.

Een beetje meer speelruimte voor hoeveelheden krijg je door blauwtjes van Thyrax te gebruiken.
Die zijn prettig breekbaar (even met je duim erop drukken, en je krijgt er vier stukjes van 6.25 µg voor terug).
Van Tirosint neem je dan je gewone dosering + een stukje blauw van 6.25 µg.

Misschien is dat net genoeg om je beter wat beter te voelen.
Je set point blijft in hetzelfde gebiedje.

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
GeertjeSjuni2019.jpg
GeertjeSjuni2019.jpg (40.05 KiB) 352 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hi Kiek, bedankt weer!
Is het zo dat je je pas echt weer goed kan voelen als je je setpoint benadert?
Dan denk en hoop ik dat ik met 93 gram wel in de buurt moet komen!
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door mamavan2 »

Ik lees vaak mee in dit topic. Ik stap juist over van avond naar ochtendslikken. Nadelen avondslikken: met feestjes enz 's avonds lukt het al niet meer nuchter te zijn. Mijn vermoeden is dat koffie 's avonds negatieve invloed heeft op de werking van je levo.
Als je hypert, is je FT4 piek 's nachts dus kans groter dat je slecht slaapt.
Ik raak maar niet goed ingesteld met avondslikken vandaar dat ik nu de ochtend probeer.

Als ik jou was zou ik nog doorbijten op de manier waarop je nu bezig bent. Je bent al zo ver!
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hoi mama van 2,
Dank voor je bericht! Ik ga doorbijten totdat ik bij mijn setpoint ben. Hoe gaat het met jou?
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door mamavan2 »

Heel veel succes!!!
Met mij gaat het.. Ik voel me hyperig (verhoogde hartslag, onbehaaglijk warm, slecht in slaap komen). Ik twijfel of het ophoogklachten zijn of dat het echt hyper is dus ik probeer het nog een aantal dagen aan te zien...liefst vlieg ik maandag naar de prikpost om bevestiging te hebben 😉
Plaats reactie