G81 stelt zich voor

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
GeertjeS

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS » 29 sep 2019, 17:26

Hoi Kiek,
Voor m’n gevoel ga ik nu toch meer richting hypo (moe, zere spieren en huilerig). Ik ga morgen bloed prikken. Ik heb het idee dat mijn lichaam altijd sneller reageert dan die zes weken. Zou dat kunnen?
Weet jij al hoe mensen de nieuwe Euthyrox ervaren?
Ik moet straks ook de nieuwe gaan slikken. Kan je qua dosis hetzelfde slikken?
Verder vroeg ik me nog af of jij weet of Euthyrox en thyrax van elkaar verschillen.

Kiek

Bericht door Kiek » 30 sep 2019, 11:32

Hallo Geertje,

Ja, het kan best dat jij sneller reageert vanwege een kortere halfwaardetijd.
De '7 dagen' is een gemiddelde, varierende van 3.5 tot 14. (en dan nog met een uitloopje naar beide kanten).
Starters aan de levothyroxine kunnen snel hun specifieke T4-halfwaardetijd leren kennen:
-op het juiste moment en onder de juiste condities hun waarden laten prikken.

Het zorgt voor een minder trage instelling op levothyroxine.
Dus betere kwaliteit van leven in kortere tijd.

Maar zolang dit niet bekend is bij de onderzoekers, zolang houd ik de 7 dagen vast.
En ga uit van de algemene theorie die daaraan vastgeknoopt zit.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

GeertjeS

Bericht door GeertjeS » 30 sep 2019, 11:45

Ah! Hoe kan ik dan mijn halfwaarde tijd laten berekenen?
Ik heb vanochtend bloedgeprikt, deze waarde is misschien niet helemaal betrouwbaar omdat ik de dosis 3,5 week slik. Maar ik zak erg in (heel futloos) dus wil toch naar de 96 gaan en daar dan een tijd op blijven. Al die wisselingen maken het natuurlijk ook niet beter en dan word ik nooit stabiel...

GeertjeS

Bericht door GeertjeS » 30 sep 2019, 11:49

Dan hoop ik dat ik er niet meer zo mee bezig hoef te zijn hoe ik me voel want van al die wisselingen en vreemde dingen in m’n lijf word ik erg onzeker!

Kiek

Bericht door Kiek » 30 sep 2019, 11:57

Bijvoorbeeld dag 0: lab
Niks meer slikken.
Dag 3: lab
Dag 7: lab.

Je hebt theoretisch voldoende aan 2 waarden, maar met 3 waarden bouw je meer zekerheid.
En natuurlijk laten prikken onder de bekende, en dus zelfde condities.

Nieuwe hypo's die starten met de levothyroxine met tenminste een startdosis van 75 µg kunnen hun halfwaardetijd berekenen met een lab op dag 0 - dag 7 en dag 14.
Als er goed gemeten is, dan heb je de richting van de halfwaardetijd, en de richting van je doel: set point.
In één klap!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).

GeertjeS

Bericht door GeertjeS » 01 okt 2019, 14:24

Hoi Kiek,
M’n nieuwe waarden zijn tsh: 1,6 en ft4 13,2. Iets te weinig hormoon denk ik zo, zo voelt het ook dus nu naar 96.
Vast deze bij m’n setpoint?

Kiek

Bericht door Kiek » 01 okt 2019, 14:41

Ja, het set point blijft in hetzelfde gebied.

GeertjeS

Bericht door GeertjeS » 01 okt 2019, 14:53

Deze waarden zijn dan iets te laag toch volgens mijn setpoint? Met 96 kom ik vast dichter in de buurt😀.
Wel bizar dat zulke kleine verschillen in mcg al zoveel invloed hebben.
Geeft mij in elk geval wel het vertrouwen dat ik het altijd goed aanvoel!

Kiek

Bericht door Kiek » 01 okt 2019, 15:08

Nou ja, te laag.
Na dit kleine FT4-dalletje (want 's ochtends vroeg zonder levothyr.) slik je een T4-pil, zodat je FT4 de rest van de dag op prettiger niveau zit.
Misschien zit je om 12 uur al op 14.3 pmol/l...., een beste plaats, denk ik.
In een gezonde schildklierhuishouding wiebelt de FT4 ook de hele dag, meestal binnen een variatie (goed woord?) of verschil (beter?) van ca. 1 pmol/l. Ook weleens minder dan 0.5 pmol/l, of 2 pmol/l.
Soms dus minder, soms meer.
Afhankelijk van de aangeboren eigenschappen.
Ik heb inderdaad de indruk dat de eigenschappen van de vorm van je curve (bij jou steil) invloed hebben op de opname. Beetje verschil in dosis -> flink verschil in TSH.
Bijlagen
GeertjeSOkt2019.jpg
GeertjeSOkt2019.jpg (40.56 KiB) 131 keer bekeken

GeertjeS

Bericht door GeertjeS » 01 okt 2019, 16:54

Dus die steile curve betekent dus ook dat ik een kleine dosis verandering snel merk? Dat idee heb ik steeds meer...ik denk dat ik m’n lijf steeds beter begin te begrijpen 😀.

Plaats reactie