Nodus bij hashimoto klier

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Dani
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 mei 2018, 14:02

Nodus bij hashimoto klier

Bericht door Dani »

Hoi,
Ik heb laatst een echo gehad van mijn schildklier. Ben al jaren bekend met hashimoto. Dat was ook te zien op de echo. Schildklier was klein (ze zei door waarschijnlijk een ooit doorgemaakte ontsteking).
Ook was er een nodus te zien van 8mm. Geen opgezette klieren.
Volgens hen hoefde daar verder niet naar gekelen worden, want volgens echo was deze goedaardig.

Kan dat zo op een echo te zien zijn? Of hebben ze een optelsom gemaakt omdat de nodus klein is en geen opgezette lymfeklieren te zien zijn? Of moet ik toch door gaan vragen?

Groetjes, Danielle
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nodus bij hashimoto klier

Bericht door Kiek »

Hallo Danielle,

Je slikt een volle bak aan levothyroxine.
Dan heb je een werkloze schildklier.
Daarom is je schildklier klein.
Niet door een ontsteking.
Het weefsel hoeft niets te doen, en krimpt.
Zelfs een hypergezonde schildklier krijg je klein door levothyroxine te slikken.

Slik je er nog Cytomel bij?

De helft van de vrouwen in middelbare leeftijd heeft een of meerdere schildkliernodussen.
Zonder last. En zonder te weten.

Met een echo valt er veel te zien, heb ik me laten vertellen.
'k Zou me geen zorgen maken.
Zorg er wel voor dat je niet teveel schildklierhormoon slikt.
Anders krijg je daardoor weer zorgen.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Dani
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 mei 2018, 14:02

Re: Nodus bij hashimoto klier

Bericht door Dani »

Dankje kiek,

Ik ben laatst omlaag gegaan met mijn dosis. Ineens kreeg ik hyper verschijnselen... terwijl ik al jaren deze dosis slikte. Ik slik nu 87.5 mcg euthyrox en 2 x 3.0125 mcg cytomel. Ik heb zojuist geprikt en verwacht daar morgen uitslag van.

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat één nodus grotere kans op niet goed zijn te hebben tov meerdere nodules?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Nodus bij hashimoto klier

Bericht door Teun »

Als je er onzeker van wordt en het niet vertrouwd zou je om een punctie van die nodus kunnen vragen. Aan de andere kant onnodig prikken lijkt me ook niet zinnig, dus misschien moet er vertrouwen in hebben dat men aan de vorm kan zien wat voor nodus het is.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nodus bij hashimoto klier

Bericht door Kiek »

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat één nodus grotere kans op niet goed zijn te hebben tov meerdere nodules?
Er is de laatste jaren veel veranderd op het gebied van nodussen en indicaties voor een biopt.
Ervaren echoradiologen kunnen al veel zien aan zo'n nodus. Maar natuurlijk niet alles.
Ik dacht dat zij in principe achteraf de indicatie voor een biopt bepalen?

Als ik de richtlijn goed begrijp wordt er bij een bij toeval gevonden nodus van < 1 cm, die niet te voelen is door de behandelaar, geen punctie gedaan,
Mogelijk voldoe jij aan die criteria, en wordt er dus geen biopt genomen?

Blijf je je ongerust voelen, vraag dan je huisarts om een endocrinoloog om raad te vragen.
Als de endocrinoloog hetzelfde beleid zou volgen, dan weet je in ieder geval dat dit een juiste beslissing is.

Lees ook de nodusrichtlijn erop na: De full text vond ik op Schildkliertje.
https://wvrtaal.files.wordpress.com/201 ... cinoom.pdf

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie