voorstellen

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: voorstellen

Bericht door laura »

Helena schreef: 01 aug 2018, 17:10 De supplementen die ik momenteel slik.
Als je iets ziet wat kan hinderen, hoor ik het graag.
Eerlijk gezegd zou ik niet weten wat je met dergelijke supplementen moet.
Het kost handenvol geld en overal zit alcohol in ...
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Helena
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jul 2018, 22:00

Re: voorstellen

Bericht door Helena »

Hallo Laura,

In de B12 smelttabletten kan ik geen alcohol ontdekken. Ook is er, sinds ik ze slik, een soort van mist opgetrokken in mijn hoofd en kan ik me beter concentreren. Dat ervaar ik echt als winst.

Voor wat betreft de druppels heb je gelijk: daar zit alcohol in. Ik heb er al eens vragen over gesteld en overweeg sinds kort te stoppen met het bezoeken van de orthomoleculair therapeut. Ik heb veel geleerd van haar maar ben er voor de schildklier niks mee opgeschoten, vrees ik.

Ik hoop dat de huisarts inmiddels zover is dat hij mijn klachten meer serieus gaat nemen, nu mijn TSH stijgt, en dat hij wil onderzoeken waar mijn moeheid en andere klachten vandaan komen. Tot nu toe hoor ik alleen maar: ik weet ook niet waar je moeheid vandaan komt...terwijl in mijn familie meerdere mensen bij een gelijkend TSH en laag normaal FT4 geholpen zijn met schildkliermedicatie. De huisarts gelooft in normalisatie van de TSH.
Maandag spreek ik hem.

Groet, Heleen
Helena
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jul 2018, 22:00

Re: voorstellen

Bericht door Helena »

Hallo Laura, Kiek, Teun,

Na het gesprek met de huisarts...
Hij weet niet zo goed wat het betekent: een TSH van 7.4 en een FT4 van 15.1.
Ik heb hem verteld dat de orthomoleculair therapeut in febr. anti-TPO heeft laten onderzoeken: 282.
Behandelen met medicatie vond hij nog geen plan. Als ik zelf een ander idee had kon ik dat aangeven. Het is mijn lijf, zo zei hij.
Ik weet eerlijk gezegd niet goed wat ik hiermee aan moet. Medicijnen is in dit geval misschien ook niet alles...
Over 3 maanden ga ik me weer laten prikken en op B12-smelttabletten na stop ik nu met alle supplementen in de hoop op een 'beter passend' FT4.

Groet,

Heleen
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: voorstellen

Bericht door Teun »

Ik denk inderdaad dat het een goed plan is om de supplementen en de orthomoleculaire therapeut voorlopig links te laten liggen en over 3 maanden weer te laten prikken, doe dit dan inderdaad zo vroeg mogelijk op de dag. Vraag de huisarts naar de tsh, ft4 , dat zijn de belangrijkste. Eventueel de tpo, waaraan eventueel de conclusie van autoimmuun schildklieraandoening uit getrokken kan worden.
Mochten de waardes dan afwijken, en jij je niet goed voelen dan zou je kunnen overwegen om een proefbehandeling te starten in overleg met je huisarts. Laat je het ons t.z.t horen?
Helena
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jul 2018, 22:00

Re: voorstellen

Bericht door Helena »

Dank voor je reactie, Teun. Dat doe ik t.z.t.
Helena
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jul 2018, 22:00

Uitslagen na 3 maanden

Bericht door Helena »

Hallo,

Zoals beloofd mijn schildklierwaarden na 3 mnd. stoppen met supplementen, geprikt 's ochtends om 8:00 uur. Ik heb geen medicatie.
TSH: 9.2 (0.4-4.0) (was 7.4)
FT4: 15.0 (blijft stabiel: 14-15; volgens de lab.arts zal deze mogelijk pas verder zakken als de TSH verder gestegen is...)
anti TPO en anti TG beide positief

Morgen bel ik de huisarts. Mijn hals-/keelgebied voelt niet prettig aan (vol, dik) en ik ervaar bij perioden druk op mijn oren. Geregeld heb ik een naar gevoel bij mijn hart en voel ik mijn hart kloppen (zijn dit dan de hartkloppingen?). De energie op het werk wisselt nogal. Als ik teveel onder mijn aandacht heb op het werk voel ik me opgejaagd. Ik moet dan teveel in korte tijd, wil te snel en struikel dan over mijn woorden of dreig zaken te vergeten. Naast gezond eten zijn rust en evenwicht het beste voor me; de dingen goed kunnen overzien maar die keuze is er niet altijd bij mijn werk. De huisarts wist mijn waarden de vorige keer niet zo goed te interpreteren. Als dit nu nog zo is, raadt de lab.arts (voor wie ik werk) een verwijzing naar de endocrinoloog aan. Tegelijk meent hij dat de huisarts er wel het nodige van zou móeten weten. Wat denken jullie? Huisarts/endocrinoloog?

Groet, Heleen
marjoleta
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 sep 2017, 08:03

Re: voorstellen

Bericht door marjoleta »

Dag Helena,

Ik zou gaan voor de Endocrinoloog die weet er toch veel meer van dan de huisarts , is mijn ervaring .

Ik was eerst onder behandeling bij de Internist ik had het idee dat hij tekort schoot , aangevraagd of ik naar het Schildkliercentrum
in Rijnstate Arnhem onder behanding mocht gaan.

Met informatie van dit forum en de Endocrinoloog aldaar heb ik een totaal andere medische behandeling gekregen, en het gaat nu een stuk beter.

Sterkte,

Mvg.
Marjoleta
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: voorstellen

Bericht door Kiek »

Hallo Helena,

Je laatste waarden horen bij het niet-standaard beeld van je schildklierproductie.
Het lijkt een magere hoeveelheid FT4.

En als je nu eens een supergemiddelde werking van je schildklierhuishouding zou hebben? Dat is een supergemiddelde vorm van een set point curve.
Stel je laatste 2 waarden flink afgerond en gemiddeld op een FT4 van 15 met een TSH van 8.
Wat zou je dan gemiddeld moeten presteren?

Met zo'n supergemiddelde schildklierwerking van TSH en FT4 zou je een FT4 van ca. 18.5 pmol/l nodig hebben, waarbij een TSH hoort van 1.4 mU/l.
Dit is een onderbouwde gok.

Je zou zo flink tekort komen met 15 pmol/l.
Daar hebben alle cellen in je lijf last van.
Van je hersens tot aan je grote teen.

'k Zou ook een endocrinoloog raadplegen.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Helena
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jul 2018, 22:00

Re: vervolg na 3 maanden

Bericht door Helena »

Fijn om te lezen, de herkenning en tips. Dank!

Ik was vanochtend al bijtijds bij de huisarts en merkte dat hij niet zo van de pillen is. Dat zei hij ook. Dat spreekt me op zich wel aan maar niet nu. Hij wilde wel thyrax voorschrijven maar vroeg zich af of ik daarmee van mijn genoemde klachten afkwam. Ik heb de koe bij de horens gevat en aangegeven dat ik graag naar een endocrinoloog wil. Dat was gelukkig prima. Het voelde niet goed om via de huisarts met pillen te starten. Dan wacht ik liever tot ik iemand spreek met verstand van zaken die mijn klachten wel kan plaatsen. Het lijkt een fijne arts te zijn waar ik terecht kan. Ik ben benieuwd.

Groet, Heleen
Helena
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jul 2018, 22:00

Re: voorstellen

Bericht door Helena »

Hallo allemaal,

Gisteren eindelijk bij de internist/endocrinoloog geweest, na 7 weken wachten.
Ze noemde het een subklinische hypothyreodie die wel blijvend lijkt te zijn. Ik mag gelukkig ook starten met medicijnen. Levothyroxine 75 mcg.
Wel moest ik me nog even opnieuw laten prikken. TSH nu 5.1 en FT4 13.5 (zelfde tijd, zelfde lab.)! En ik kom van TSH 9 en FT4 14 of 15.

Ik merk dat mijn TSH erg wisselt maar wel te hoog blijft.
Maandag word ik nog gebeld over de waarden. Ik hoop dat ik nog steeds mag starten met medicijnen, nu de TSH best wel lager is geworden.
Mijn klachten blijven nl. gewoon bestaan en ik wil er vanaf. Het enige dat beter is, is dat de hartkloppingen al een week of 6 van de baan zijn.

Dit wilde ik even delen omdat het me wat onzeker maakt.
Wellicht moet ik me vasthouden aan de streefwaarden die Kiek noemde ;-) en aan mijn klachten.

Vriendelijke groet,

Heleen
Plaats reactie