Even voorstellen

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Vera maria
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 aug 2018, 14:57

Even voorstellen

Bericht door Vera maria »

Hallo ik ben Vera,

sinds januari dit jaar ben ik 20 kilo ( ofmeer) aangekomen. Ik heb allerlei klachten waaronder extreem vermoeid, stemmingswisselingen, etc, etc.

Mijn huisarts gooit alles op stress helaas, na veelvuldig vragen is meerdere keren bij mij bloed gecontroleerd. Alles is goed. Alleen vit d was laag maar inmiddels ruim voldoende.
Ik beweeg veel en eet gezond drink niet behalve water en thee en toch word het niet beter.

De 1ste keer bloedprikken, maart was de Tsh 3,8.

Een week later TSH 4,4 , T4 17.9 T3 7. Normaal volgens arts.
Deze week weer geprikt waarde nu TSH 5.2, T4 15,6, T3 5.66.

Als ik zo alles lees duid dat op een subklinische trage schildklier toch??
Ik heb nog niet met mijn arts gesproken over deze uitslag, want ik wil niet weer afgescheept worden.

Dus ik hoop dat jullie mij willen helpen? Met ervaringen en of wijsheden.
BEDANKT ALVAST!!!
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Even voorstellen

Bericht door Teun »

Welkom Vera. Jij vraagt je af of de waardes van jou wijzen op een subklinische hypothyreoidie. Ik heb zo mijn twijfels, Je waardes van tsh van 5,2 is nu voor mijn lab. licht verhoogd, ( weet jij de normaalwaardes van jou lab?) je ft4 ziet er uit als een droomwaarde voor mij, maar dat is ook afhankelijk van het tijdstip van afname, is dit sochtends geprikt, smiddags etc.
Meestal gaat men pas tot proefbehandeling over als dit meerdere malen boven de normaal waardes is maar dan vaak nog niet als het zo laag is. Wat misschien verstandig is om te overleggen om over 3 maanden nogmaals te prikken en als het dan weer of meer verhoogd is een proefbehandeling te vragen aan de huisarts. Laat het dan smorgens vroeg prikken ook al zijn de artsen daar nog niet over eens dat dit de meest betrouwbare waardes geeft.
Besef je wel dat behandeling ook niet alles is en zeker niet als er niet echt een noodzaak is.
Mijn advies is dan ook wacht nog een paar maanden af en laat je bloed opnieuw controleren. Geef je lichaam ook even de tijd van het herstel van een te laag vit. D gehalte, dit kan even tijd kosten. Wat aankomen betrefd heb ik geen ervaring ondanks een flinke hypothyreoidie, nooit een kilo aangekomen, dus of je dat als graadmeter mag nemen weet ik niet.
Vera maria
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 aug 2018, 14:57

Re: Even voorstellen

Bericht door Vera maria »

Teun dankje voor je antwoord. Ik begrijp dat het zeker niet prettig is om medicijnen te slikken, maar al jaren kamp ik met allerlei klachten en die zijn zeker ook niet prettig. De normaal van het lab is 4. En alles is sochtends vroeg nuchter geprikt.
Nou staat het internet ook bol van info en ook info die mij onduidelijk is vandaar dat ik hier terecht kwam. Ergens stond namelijk ook dat een perfecte waarde voor tsh 1 is.
Is dat zo?
Ik snap dat ieder mens anders is hoor.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Even voorstellen

Bericht door Teun »

Dat van de perfecte tsh waarde van 1 wordt inmiddels ook niet meer onderschreven en dat geldt alleen voor gebruikers van levothyroxine. Voor niet gebruikers zoals jij worden de normaalwaardes van het lab aangehouden. Meestal wordt er pas gestart als de ft4 nog goed is bij een regelmatig verhoogde tsh die ruim boven de normaalwaardes zit.
Ik begrijp dat je niet goed voelen niet prettig is, maar behandelen van iets terwijl de oorzaak daar niet ligt is geen optie. Daarom mijn advies om over een paar maanden nog eens te prikken, want dat je tsh iets verhoogd is nu is duidelijk, maar ik zou eerst willen weten hoe dit verder verloopt, het zou gaan stijgen de komende tijd en je ft4 mogelijk iets dalen als je klachten hierbij horen.
Plaats reactie