TSH enorm fluctuerend!

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Laurien
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 aug 2018, 09:52

TSH enorm fluctuerend!

Bericht door Laurien »

Goedemiddag,

Mijn naam is Laurien en sinds vorige week weet ik dat mijn schildklier niet naar behoren functioneert.
Op 9/8 was mijn TSH 30.5 en mijn FT4 5.6
Gisteren opnieuw bloed laten prikken om mijn TPO te bepalen en daar kwam uit dat mijn TSH 15.3 is en mijn FT4 4.9.
Is dit enorme verschil in TSH wel vaker voorkomend of is dit echt ongekend?

Groetjes Laurien
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: TSH enorm fluctuerend!

Bericht door mamavan2 »

Welkom op het forum Laurien, een verschil in TSH komt vaker voor. Die wisselt ook op verschillende momenten van de dag. Daarnaast zal het ook meespelen of je medicatie gebruikt. Gebruik je al levothyroxine?
Laurien
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 aug 2018, 09:52

Re: TSH enorm fluctuerend!

Bericht door Laurien »

Bedankt voor je reactie mamavan2.

Ik ben nog niet gestart met medicatie en heb beide keren bloed geprikt op een nuchtere maag en met een uur verschil (half 8 en half 9)

Maar zo’n enorm verschil komt dus wel vaker voor?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: TSH enorm fluctuerend!

Bericht door Teun »

Ik heb geen idee hoe het kan dat er onder dezelfde omstandigheden een week later je tsh gehalveerd is.
Waren de waardes niet andersom, 7/8 15 en nu 30? Daar kan ik me meer bij voorstellen.

Maar wat ik me wel af vraag is waarom je bij deze waardes, echt een hypothyreoidie niet gelijk bent begonnen met levothyroxine. Kan me niet voorstellen dat er een arts is die bij deze waardes twijfelt en opnieuw geprikt wil hebben. Niet alleen je tsh is verhoogd, maar van je ft4 is ook weinig over. Hoop dat je nu wel gestart bent.
Beterschap.
Laurien
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 aug 2018, 09:52

Re: TSH enorm fluctuerend!

Bericht door Laurien »

Hoi Teun, bedankt voor je reactie.
Nee, de waardes zijn echt gehalveerd i.p.v. verdubbeld.

Ik heb geen idee waarom mijn HA nog niet begonnen is met medicatie.
Hij wilde nu bloed laten rikken om te kijken waardoor mijn trage schildklier veroorzaakt wordt.
Op dit moment nog niet begonnen met medicatie......
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: TSH enorm fluctuerend!

Bericht door Teun »

Ik hoop dat je maandag weer een afspraak hebt en er ongeacht of de oorzaak bekend is van de hypo er gewoon begonnen wordt met de levothyroxine. Je schildklier maakt te weinig ft4 aan, dat moet ongeacht de oorzaak van de hypo aangevuld worden d.m.v. een tabletje. In heel veel gevallen wordt de oorzaak niet duidelijk, het enige wat hij duidelijk kan krijgen of het hashimoto is of niet, dan is de tpo positief. Aan de behandeling veranderd er niets.
Mocht de huisarts toch niet starten willen dan is een consult bij een endocrinoloog en het zoeken van een andere huisarts denk ik de enige volgende stap die jij kunt ondernemen. Succes.
Plaats reactie