te snel??

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
liset77
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 sep 2018, 18:31

te snel??

Bericht door liset77 »

Hallo allemaal,

Hartstikke nieuw hier. Dus ik begin, ten eerste, met voorstellen: Ik ben Lisette, 41 jaar.
Ten tweede, wat een superfijn forum en fijn om over zoveel ervaringen te kunnen lezen.

Ik heb een vraag. Eerst maar even wat achtergrond informatie. Ik ben mijn hele leven al te mager en erg druk. Ook heb ik geregeld last van nacht zweten, ik heb ernstige menstruatiestoornissen, ben heel vaak aan de diarree, kan heel erg oververmoeid zijn (maar heb nogal de neiging om gewoon door te gaan en dan in het weekend op te laden.. ), heb het altijd of té koud (waar anderen het te warm hebben) maar zweet dan wel of andersom, kan niet stilzitten en een aantal jaren terug heb ik een fikse depressie gehad.

Rond mijn 25ste waren al deze klachten erg aanwezig en zou ik op het randje zitten van een te snel werkende schildklier. Omdat dit het randje was deden ze hier verder niks mee. (overigens ben ik toen naar een alternatieve arts geweest en die had ik verder niks verteld: haar diagnose was een afwijking aan de schildklier welke zorgt voor een onregelmatige storing in de hormoonhuishouding maar ook de bijnieren functioneren hierdoor niet goed waardoor mijn maag en darmstelsel niet in staat zijn eiwitten op te nemen)
Rond mijn 30ste was dit weer zo maar toen had ik ook allemaal bultjes in mijn nek, lymfeklieren en borst zitten. (heb daar 1 grotere bult rechts in mijn nek aan overgehouden, die is nooit weggegaan) De waarde van mijn TSH was prima dus kreeg ik borstonderzoek. Gelukkig niks aan de hand en uiteindelijk kreeg ik de diagnose ADHD. Dat zou de reden zijn van mijn overschot aan energie, mijn magerte etc.

Toen dus een depressie gehad en heel goed uitgekomen! Lichamelijke klachten gaan op en aan.. Afgelopen jaar kreeg ik erg last van mijn ogen en hoofdpijn. Ik droeg geen make-up meer want dan kon ik niet in mijn ogen wrijven. Ook heb ik vaak pijnsteken in mijn ogen. Ik heb een bril aangemeten gekregen met weinig correctie. Ik heb geen hoofdpijn meer maar ik moet nog steeds wrijven en heb ik vaak 'stukjes' in mijn oog (die zitten er overigens niet). Weer ging ik afvallen ondanks normaal eten. Ik ben nog nooit zwaarder geweest dan 50 kilo (1.68 cm) dus zodra ik ga afvallen, ga ik een aankomprogramma volgen. Dit betekent dat ik dan 3500 kcal per dag eet. In mei/juni deed ik dit weer en ondanks dat ik dan 6 kilo zou moeten aankomen, kwam er bij mij 1,5 kilo bij.

Ik ben docent dus ik heb een lange vakantie.. tijdens mijn vakantie 0,0 energie. Ik raakte weer aan de diarree en had telkens buikpijn. Ik verloor weer gewicht. Mijn eetlust is normaal al had ik met die 40 graden wat minder zin om te eten. Na de vakantie toch gewoon gaan werken maar 2 weken geleden is het licht uit gegaan. Ik heb de hele dag buikpijn, eten gaat er rechtstreeks weer uit en ik weeg nog maar 44 kilo. Ik ben doodmoe en heb heel weinig spierkracht.

Nu komt mijn vraag! De huisarts heeft mijn bloed geprikt en mijn TSH is 0,4. Andere waardes heeft hij niet gemeten. Ligt het aan mij of is 0,4 aardig laag en gaat dat richting een te snel werkende schildklier? En om dit echt te kunnen uitsluiten moet hij dan ook niet andere waardes meten? Wat vinden jullie? Ik weet het niet meer!

Zelf heb ik het gevoel dat ik nu al 20 jaar dezelfde klachten heb maar dat ze na het meten van de TSH niks meer verder onderzoeken op het gebied van de schildklier. Dat er telkens een ander label op me geplakt wordt (adhd, eetstoornis --> welke ik niet heb!! ik zou zo 1000 euro betalen voor wat meer gewicht, mogelijk borstkanker etc.). Ik voel me een enorme sukkel met vage klachten...

Alvast enorm bedankt voor eventuele reacties!

Groet, Lisette.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: te snel??

Bericht door Kiek »

Welkom, Lisette!

Ieder mens heeft een FT4/TSH-combinatie die past bij het lijf, leden en leven van die ene persoon.
Dit is aangeboren.
Er past maar een heel kleine gebiedje van de normale referentiewaarden van het lab bij iemand.

Zo kan een TSH van 0.4 mU/l met wat statistisch gegok misschien goed zijn voor 0.5% van de mensheid.
Want bij de grootste groep beweegt de TSH rondom de 1.5 mU/l.

De TSH is dus de stimulator van je schildklier.
Als er te weinig FT4 aangetroffen wordt, zal de TSH verhogen, om zo je schildklier aan te moedigen meer productie te draaien.
Een gezonde schildklier zal onmiddellijk daaraan gevolg geven, waarna de productie van de FT4 stijgt.
In reactie op die stijging van de FT4 zal de tevreden TSH weer dalen.

Het meerendeel van de mensen met hyperklachten en zo'n lage TSH van 0.4 mU/l zal een te hoge FT4 hebben. En misschien zelfs een te hoge T3.
Je huisarts volgt de richtlijn: binnen de normaalwaarden: alles goed.
Hij/zij heeft geen weet van individuele gebiedjes van TSH met FT4.
Op het forum zijn we erachter gekomen dat zoiets bestaat.
En het is best ingewikkeld.
Gelukkig komt er steeds meer aandacht voor deze individuele gebiedjes.

Je slikt toch geen 'ondersteunende' medicijnen voor je schildklier?

Misschien zit je chronisch met een milde maar wel te grote hoeveelheid schildklierhormoon in je lijf.
Dat is ongezond.
Het beste is om terug te gaan naar je huisarts om de FT4 en ook de FT3 te laten bepalen.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
liset77
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 sep 2018, 18:31

Re: te snel??

Bericht door liset77 »

Hallo Florence en Kiek,

Super bedankt voor jullie reactie! Ik heb de aanmoediging nodig om terug te gaan naar de huisarts en ervoor te zorgen dat ik meer bloedonderzoek krijg. Ik voel me al minder een sukkel/zeikerd.. Dank, dank!!

Nee, ik slik helemaal niks voor de schildklier. Ook geen andere medicijnen. En het is inderdaad wat jij zegt Kiek, het is super ingewikkeld. Ik snap niks van die hele schildklier en al die waardes. Maar inmiddels heb ik met al deze klachten al drie keer bij (verschillende) huisartsen gezeten en telkens wordt alleen de TSH gemeten en dan is dat allemaal randje randje.. en klaar. Verder niks.

Het is fijn dat hier mensen zijn die er ervaringen mee hebben en het wel snappen en kunnen uitleggen. Ik ben dus ooit naar een alternatieve arts geweest die zei dat ik dus een schildklier afwijking heb. Dat dit aangeboren is en in mijn geval ook een verband had met de eiwit transsporten en dat dit weer door een verkeerde werking van de bijnieren komt. Mede hierdoor wordt mijn voedsel niet goed opgenomen en blijf ik zo mager.. Ik snap daar echt niks van. Bijnieren en schildklier hangt samen? Hebben ze het dan letterlijk over de eiwitten in het eten? Snapt iemand misschien hoe dit werkt? En zou je dit in die andere bloedwaardes kunnen zien? Misschien is dit echt een te ingewikkelde vraag hoor!

Nogmaals dank!
Groet, Lisette.
Lonneke1972
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 feb 2018, 19:31

Re: te snel??

Bericht door Lonneke1972 »

Hallo Lisette,
Welkom en wat een zoektocht heb jij al achter de rug! In aanvulling op voorgaande, wil ik het nog even wat breder maken. Want, waarom focus jij je vooral op de schildklier? De klachten lijken bijvoorbeeld ook richting coeliakie te wijzen. Ook daar kun je jaren mee rondlopen voordat iemand alle losse eindjes aan elkaar knoopt.
[size=85]17-02-2018 TSH 5.8 Ft4 14.3 T3 5.8 (diagnose, niet nuchter)
23-03-2018 TSH 3.2 Ft4 15.2 (25 mcg Teva)
20-05-2018 TSH 3.2 Ft4 15.5 (50 mcg Teva)
29-06-2018 TSH 1.8 Ft4 15.8 (75 mcg Teva)
06-09-2018 TSH 1.3 Ft4 17.2 (87,5 mcg Teva)
[/size]
liset77
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 sep 2018, 18:31

Re: te snel??

Bericht door liset77 »

Hallo allen,

Ik snap wat je zegt Lonneke maar dit is afgelopen week ook onderzocht en ik heb geen coeliakie. Ook zijn andere lichaamsstoffen (om het zo maar netjes te zeggen) 2 keer onderzocht en ook daar is niks te vinden qua bacterien, parasieten of iets.
Intussen heb ik vanmorgen de huisarts weer gebeld en gevraagd om aanvullend bloedonderzoek.
Ze willen nu naast de TSH de T4 laten onderzoeken. Omdat Kiek schreef dat ik ook naar de T3 moet vragen heb ik dit gedaan. Het antwoord van de assistente was; In mijn hele carriere heb ik dit nog nooit laten onderzoeken... Ze vond het maar onzin.
Uiteindelijk moest ik ervan huilen en heb aangegeven dat dit dus al 20 jaar gebeurd en ik er nu klaar mee ben. Ik wil weten wat er aan de hand is en zo moeilijk is het toch niet om een extra kruisje op zo'n bloedonderzoek formulier te zetten.
Ik moet vanmiddag de papieren ophalen en ik hoop maar dat dan de T3 er ook opstaat (helaas krijg ik geprinte formulieren anders had ik zelf wel extra kruisjes gezet ). FT4 of FT3 gaan ze geheid niet meten.. Is dat ook belangrijk?

Bedankt voor alle reacties! Doet me goed.

Groet, Lisette.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: te snel??

Bericht door Kiek »

Gelukkig ben je toch weer wat verder gekomen!

Je huisarts zou heus beter weten als ie de richtlijn goed leest en interpreteert.
Er bestaat een standaard richtlijn.
Maar er bestaan geen standaard mensen.

De T4 wordt zelden gemeten. Dat is de voorraad die in je lijf klaarstaat. Een fractie daarvan (ca.0.03%) is vrij. Die vrije fractie zijn de werkers. Teveel werkers tegelijk geeft een hyperthyreoidie.
De FT4 is bij een zieke schildklier een standaardbepaling.

De T3 is dus ook de voorraad die klaarstaat, waarvan de werkende vrije fractie ca. 0.3% bedraagt.
Je hebt meer aan een FT3, maar ook wel wat aan een T3, denk ik.

Succes!
Kiek

PS: De hierboven genoemde vrije percentages haalde ik uit de Thyroidmanager:

Thyroxine (T4) circulates 99.97% bound to the plasma proteins, primarily TBG (60-75%) but also Transthyretin TTR/TBPA (15-30%) and Albumin (~10%)(Table 2) . In contrast, approximately 99.7% of Triiodothyronine (T3) is protein-bound, primarily to TBG [34,35,75].
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
liset77
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 sep 2018, 18:31

Re: te snel??

Bericht door liset77 »

Hallo allen,

Nou, ik heb de uitslag binnen. Snap er niks van..
TSH 0,4
vrije T4 13,1 (lijkt me normaal/goed, toch?)
T3 0,81 (dat is te laag toch?)

Ik heb echt geen idee wat bovenstaande betekend. Gezien mijn klachten zou ik verwachten dat de T3 juist hoog zou zijn en dat de boel te snel werkt.

Het gekke is dat ik momenteel alles probeer om van die uitputting af te komen. Ik ben gister bij een orthomoleculair arts geweest en ik heb hier een bioresonantie test gedaan. Ik had alleen verteld dat ik doodmoe ben en nogal buikpijn/darmproblemen heb. Zijn conclusie was de volgende:
ik maak geen cortisol (meer) aan in de bijnieren. Niet alleen geeft dit de klachten die ik heb (het was echt bizar hoe hij alles opnoemde zonder dat ik daar iets over had gezegd) maar het legt ook de schildklier plat. Hij gaf gister al aan dat de T3 juist te laag zou zijn omdat de schildklier reageert op de bijnieren en volgens hem doen die het niet zo goed meer. Ik heb dan niet zozeer een schildklierafwijking maar een schildklier die reageert op een bijnierafwijking.
Nog gekker is dat ik dus 20 jaar geleden ook uit ellende al naar een alternatief dokter ben geweest. En die zei gewoon exact hetzelfde..

Maar kunnen jullie iets meer uitleg geven over bovenstaande waarde?
Super bedankt!

Groetjes, Lisette.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: te snel??

Bericht door Kiek »

Hallo Liset,

Misschien slik je al schildklierhormonen of andere hormonen via de orthomoleculaire weg? Of andere wegen?
Dan zijn je waarden eenvoudig te duiden: een relatief lage FT4 met een relatief lage TSH.

Middelen als Cytomel en ook de T3 in thyreoïdum komen als FT3 binnen in je lijf.
Je lichaam moet dan razendsnel reageren om die T3-overval weg te werken.

Vriendelijke groet,
Kiek

PS: De ziekte van Addison kan onbehandeld dodelijk zijn. Daarmee valt niet te spelen door iets orthomoleculairs.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
liset77
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 sep 2018, 18:31

Re: te snel??

Bericht door liset77 »

Hoi Kiek,

Bedankt voor je snelle reactie. Nee, ik slik helemaal niks.
En nee, ik neem alles bloedserieus maar ik hoop dat zolang ik via de reguliere weg niks kan achterhalen, ik via de alternatieve weg mogelijk iets kan doen aan mijn energieniveau.
Hetzij, sinds gister heb ik ginseng tabletten om de energie een beetje terug te krijgen. Maar het lijkt dat dat die niks doen aan de hormoonhuishouding. Verder geen enkele vorm van pillen. Ik slik zelfs niet 'de pil'. Al ruim tien jaar niet meer.

Maar het klopt toch dat een lage T3 eigenlijk bij een hypo hoort? Ik ben 44 kilo en het lukt me niet om aan te komen..
Ik lees me echt helemaal suf over schildklieren en bijnieren en ik begin het allemaal een beetje te snappen maar deze lage T3 maakt me weer helemaal in de war. (sorry hoor, als je gek van me wordt.. maar ben zo blij met jullie hulp.)

Groetjes!
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: te snel??

Bericht door laura »

liset77 schreef: 25 sep 2018, 16:49 Ik lees me echt helemaal suf over schildklieren en bijnieren en ik begin het allemaal een beetje te snappen [...]
hoi Liset,

Dit heb je dus ook allemaal gelezen: viewtopic.php?f=24&t=461
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie