Fibro en HT?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
ivan
Berichten: 94
Lid geworden op: 15 feb 2018, 16:30

Fibro en HT?

Bericht door ivan »

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28176037

62% van hashimoto patienten hadden een diagnose van FM.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Fibro en HT?

Bericht door Kiek »

Halleluja, wat een bij elkaar geraapte onzin!
Taille-omvang en huwelijkse staat hebben ondubbelzinnig te maken met fibro bij Hashimoto...
........62% volgens de vragenlijsten.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
ivan
Berichten: 94
Lid geworden op: 15 feb 2018, 16:30

Re: Fibro en HT?

Bericht door ivan »

Kiek,

Ik volg je even niet.
Trouwens,

https://www.healthrising.org/blog/2017/ ... tom-study/

Deze Anna Oaklander (Harvard) geeft eigenlijk aan dat SFN en Fibromylagia met als fundament hashimoto heel veel in hetzelfde klinisch beeld vallen.

Ik weet nog niet of dit echt onzin is :)

Ivan
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Fibro en HT?

Bericht door Kiek »

Citaat uit de abstract:
A strong positive correlation was noted between fibromyalgia impact questionnaire (FIQ) scores and disease duration, age, values of thyroid-stimulating hormone (TSH) and TPOAb, waist circumference and marital status.

Dit is gezever.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
ivan
Berichten: 94
Lid geworden op: 15 feb 2018, 16:30

Re: Fibro en HT?

Bericht door ivan »

Klopt. Maar even wat anders kiek, moet je dit eens bekijken.

https://www.youtube.com/watch?v=s66LvWQ5Qso

Die Oaklander doet heel veel onderzoek naar SFN (dunne vezel neuropathie). In al haar studies kwam autoimmune thyreodities naarvoren als een mogelijk oorzaak van sensorische klachten binnen context van schildklierziektes.

Echt moeite waard om te bekijken (puur wetenschappelijk onderbouwd)
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Fibro en HT?

Bericht door Kiek »

Deze presentatie van Oaklander schalde gisteravond gezellig door de huiskamer.

Het gaat over pijnervaringen in het algemeen, en de SFPN in het bijzonder.
Een verzamelnaam van niet gelocaliseerde pijnen noemt men ook wel fibromyalgie.
De pijn lijkt verdeeld over een deel van het lichaam en soms over het hele lichaam. Dus niet geconcentreerd op een plek zoals na het stoten van je knie.

Ze besprak een onderdeel van de pijnen: small fibre polyneuropathy (SFPN).
Het gaat hier over het aantal zenuwen rondom een ader of een darm.
Mensen met SFPN hebben minder zenuwuitlopers rondom die aders of darm, waardoor de werking van deze aders of darmen wordt verzwakt.

Bij dit onderzoek worden ook vragenlijsten gebruikt.
Oaklander noemt dit tracking symptoms questionnaires.
Ze vindt vragenlijsten een bijzonder belangrijk hulpmiddel.

Men doet bloedonderzoek, maar men weet niet precies waarnaar ze moeten kijken.
Er worden bijvoorbeeld antilichamen gevonden van 't een of 't ander.
Zo'n bloedsample wordt vervolgens geïnjecteerd in een rat, om te bekijken of zij ook dezelfde soort symptomen ontwikkelen: vermindering van zenuwuiteinden.

Het onderzoeksproces gaat traag en moeizaam.
Men concludeert onder andere dat samenwerking met basic science (zie wiki https://en.wikipedia.org/wiki/Basic_research) noodzakelijk is om het onderzoek verder te brengen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
ivan
Berichten: 94
Lid geworden op: 15 feb 2018, 16:30

Re: Fibro en HT?

Bericht door ivan »

Dat is helemaal correct. Ik ben nu deze aan het kijken https://www.youtube.com/watch?v=REgrJOzw2ug en ondertussen aan het mailen met Anne.

Wat ze eigenlijk inderdaad zegt. Wij denken dat fibro SFN is en SFN geinitieerd wordt door een mogelijk autoimmuun oorzaak. Dus was ik er wat dieper op ingegaan omtrent hashimoto en hoe dat nu zit met die vervelende anti tpo waardes.

Ze had de patienten informatie bekeken en gaf het volgende aan:

1. van de patienten in haar cohort hadden er 43% autoimmuun thyreodities (oftwel hashimoto)
2. Allemaal hadden ze verhoogde anti tpo waardes en anti TG waardes
3. Van deze patienten bleken alle dunne vezels c6 en a8 (de indiciatie voor SFN) inderdaad onder de waarde 5 (boven is OK onder is SFN met de huidige test methodes)

Dat kan in mijn ogen geen toeval meer zijn of wel :)
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Fibro en HT?

Bericht door Kiek »

Maar Iwan, zo'n percentage uit een groep geeft je natuurlijk geen informatie over de correlatie tussen het ene verschijnsel en het andere.
Het gaat er toch altijd om wat er precies gebeurt bij degene die je bekijkt?
Want bij een ander is het weer helemaal anders.
En natuurlijk tref je ook wat overeenkomsten binnen een flinke groep.
Jouw reacties en pijntjes zijn de mijne niet.
Noch hebben mijn pijntjes iets met de reactie van mijn buurvrouw te maken.
Diepe zucht.
'k Ben nooit 'pijnloos'.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
ivan
Berichten: 94
Lid geworden op: 15 feb 2018, 16:30

Re: Fibro en HT?

Bericht door ivan »

Uiteraard geef dat geen volledig beeld over de daadwerkelijke aandoening maar het correleren van ziekte a met verschijnsel b en dat klinisch C bewijzen geeft een redelijk goed beeld van een "root cause"
Symptomen zijn uiteraard subjectief; de ene heeft het andere niet en de ene voelt branden als spierpijn. Wat ik bedoel te zeggen is dat er een indicatie bestaat over mogelijk root causes.

Kijk, wat Anne ook zegt dat deze mensen met schildkliewaardes GOEDE waardes hadden (dus binnen referentiewaardes) maar wel autoimmuun markers. Het zegt natuurlijk nog niks - dat geeft ze ook toe. Ze zoekt nog zelfs naar de naam van deze potentiele "ziekte" met nadruk op "apparently"

Ik ben namelijk klaar met de huidige doktoren die vaak hun schouders ophalen. Dat voorbeeld wat ze aangaf over "idiopathic" was ze spot on. Ik vond het een nieuwe blik op hoe patienten behandeld worden. In mijn optiek zijn 90% van de doktoren hier in Nederland in een fixed mindset terwijl ze meer naar een growth mindset moeten gaan.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Fibro en HT?

Bericht door Kiek »

Een fixed richtlijn mindset bedoel je?
Waar mixed growth passender zou zijn?

Hoe doe je dat dan als die dokters 10 minuten per patiënt hebben?
En niet meer weten dan wat ze hebben geleerd tijdens hun opleiding?
Dit is veilig.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie