Anti tsi verhoogd bij hashimoto?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Dani
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 mei 2018, 14:02

Anti tsi verhoogd bij hashimoto?

Bericht door Dani »

Hallo allemaal,

Ik ben al zo'n 16 jaar bekend met hashimoto, terwijl ik daarvoor ook al jaren klachten had. Ik had toendertijd ook verhoogde anti tpo in mijn bloed.
Afgelopen winter kreeg ik klachten, die achteraf bij hyperen paste. Mijn waarden waren niet extreem afwijkend, maar na een klein beetje verlaging van mijn medicijnen ging het een stuk beter. Afgelopen week heb ik nogmaals geprikt. Ik was nog iets omlaag gegaan met mijn medicijnen, maar had het idee dat dat te veel mindering was. In ieder geval had mijn huisarts nu ook anti tsi mee laten prikken. Nu blijkt deze waarde verhoogd. Ik meen 3.3
Nu heb ik hier totaal geen verstand van. Maar is iemand hier bekend mee? Ik dacht dat anti tsi met graves te maken heeft.

Groetjes Danielle
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Anti tsi verhoogd bij hashimoto?

Bericht door laura »

hallo Danielle,

Verhoogde tsh-receptor antistoffen bij hashimoto zie je wel vaker.
Hoe zit het met oogklachten?
Want die combi komt ook voor.

Kiek weet daar meer van.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Dani
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 mei 2018, 14:02

Re: Anti tsi verhoogd bij hashimoto?

Bericht door Dani »

Dankje Laura, ik denk dat we het er ook samen over gehad hebben op fb forum.
Ik moet van de huisarts de endocrinoloog bellen.
Ik heb sinds een aantal maanden af en aan last van tranende en pijnlijke ogen. Ik dacht dat het door een bepaalde creme kwam. Maar daar heb ik nu mijn twijfels over
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Anti tsi verhoogd bij hashimoto?

Bericht door laura »

hallo Dani,

Dat klopt van de fb-groep.
Met die tsh-receptor antistoffen (TSI) verdienen die oogklachten zeker aandacht.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Anti tsi verhoogd bij hashimoto?

Bericht door Kiek »

Hallo Dani,

Inderdaad hebben mensen met Hashimoto soms tsh-rec-antistoffen.
Zo heeft mijn echtgenoot een doodgewone Hashimoto.
Ruim tien jaar later kwam de oogziekte erbij, slechts aan één oog.
Met positieve (lage titer) TSH-rec-antistoffen.
Hij is geopereerd en ziet weer prima.
Die antistoffen zijn verdwenen.
De benodigde hoeveelheid levothyroxine bleef in die periode stabiel.

Er bestaat nog een andere situatie waarbij de TSH-receptor antistoffen een rol spelen:
de stimulerende en de blokkerende TSH-antistoffen.
Je begrijpt dat de stimulerende typisch zijn voor teveel schildklierhormoon Graves, en blokkerende voor te weinig hormoon, een hypothyreoïdie.

Nu heb ik gelezen dat het hebben van deze antistoffen lastig kan zijn voor de stabiliteit.
Het blijkt dat er dan vaak sprake is van wisselingen van hyper naar hypo en andersom.
In allerlei gradaties, van ernstig naar een subtiele kortdurende afwijking.
Dat is een vervelende situatie.
Hopelijk valt het bij jou mee.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Anti tsi verhoogd bij hashimoto?

Bericht door laura »

laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Dani
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 mei 2018, 14:02

Re: Anti tsi verhoogd bij hashimoto?

Bericht door Dani »

Dankje kiek,

Ik heb eerlijk gezegd geen idee meer wat er nu speelt. Van de winter heb ik me hyper gevoeld, maar geen extreme waardes gehad. Ik kan nu mijn klachten wel beter begrijpen. Maar het liefst wil ik dat er iets mee gedaan wordt, zodat het wat stabieler blijft.
Mijn ogen lijken nu sinds een week beter te gaan. Dus of dat iets tijdelijks was?
Ik hoop dat de endocrinoloog het serieus gaat nemen en dat het in de toekomst wat rustiger blijft. Dit hoor ik volgende week.
Dani
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 mei 2018, 14:02

Re: Anti tsi verhoogd bij hashimoto?

Bericht door Dani »

Kiek mag ik nog wat vragen over je man?
Verdwenen zijn antistoffen uit zich zelf of is daar nog wat mee gedaan? Ging hij er ook door hyperen bijvoorbeeld?
Hoe lang heeft het geduurd? En hoe waren zijn oogklachten?

Sorry voor mijn vragen. Maar vanuit de endo word ik ook niet heel veel wijzer helaas.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Anti tsi verhoogd bij hashimoto?

Bericht door Kiek »

Hallo Danielle,

In het AMC hebben ze eerst afgewacht totdat de ergste ontstekingsreactie aan zijn oog voorbij was.
Het aangedane oog had door de verdikking van het achter- en naastliggende weefsel in de oogkas een andere stand, iets naar voren en iets scheef. Hij zag dubbel. En vooral 's ochtends last van zanderig gevoel.
In de wachttijd zakte de TSHr-antistoffen naar acceptabele waarden.
In 2 sessies hebben ze z'n oog rechtgezet en gefatsoeneerd.

Er is niets speciaals gedaan om die antistoffen weg te krijgen.
Hij slikte al levothyroxine en de dosis bleef ongewijzigd.
En geen sprake van gehyper.

Er lijkt nog heel erg veel onbekend over die antistoffen.
Vroeger gaven ze weleens prednison met niet altijd de gewenste uitkomst.
Wordt zoiets nu nog gegeven om die antistoffen omlaag te krijgen?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Dani
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 mei 2018, 14:02

Re: Anti tsi verhoogd bij hashimoto?

Bericht door Dani »

Dankje kiek, dus voor jou man geen gehyper. Dat is ook wel weer fijn. Dat heb ik helaas wel. Ik vind het dus lastig wat te doen. De endo reageert er vrij luchtig over, maar ik ben er niet zo gerust op. Ik heb me van de winter erg naar gevoeld met het hyperen. Ik wil dat dus graag voorkomen. Nu ben ik dus eigenlijk aan het het switchen qua dosering, maar weet niet waar ik goed aan doe.

Aan mijn ogen is niet veel te zien, maar ik voel het wel. Niet extreem hoor. Van de zomer heb ik heel veel getraant met mijn ogen. En mijn zicht lijkt wat minder en vermoeider. Ik ga morgen een verwijzing vragen op advies van de endo.

Maar is het nu verstandig om vaker te controleren of iets speciaals na te vragen bij de endo. Want die laat me nu eigenlijk zwemmen en zoek het maar uit....
Plaats reactie