Schildklier en bloeddruk

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Schildklier en bloeddruk

Bericht door Pip »

Ik vraag me af of een afwijkende schildklierwerking invloed heeft op de bloeddruk.
Zelf ben ik 10 kg afgevallen, gezond gewicht van 70 kg maar werd niet fitter. Nu bleek ik te hyperen. TSH van 0,01. Ik zoek nu een nieuwe balans maar blijf een onrustige overslag bij m’n hart houden. En mijn (onbetrouwbare) activity watch geeft steeds een hoge bloeddruk asn (140/100). Soms daalt deze bloeddruk maar over het algemeen id deze hoog.
Ik heb zo het gevoel de weg kwijt te zijn.
Zometeen ga ik naar de HA, maar ben zo benieuwd of er hier kennis is over de invloed van de schildklier met de bloeddruk! Toch belangrijk!
Groet! Pip 🌼
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Schildklier en bloeddruk

Bericht door Kiek »

Hallo Pip,

Voorheen zei men dat een hypothyreoïdie gelinkt werd aan een hogere bloeddruk/onderdruk.
Nu wordt getwijfeld omdat de laatste onderzoeken geen verbetering zien in de hoogte van de bloeddruk als de schildklierfunctie goed bevonden wordt/gecorrigeerd is met levothyroxine.

Bij het onderwerp Graves ben ik de hoge bloeddruk nog niet tegengekomen.

Hopelijk heeft je huisarts aanvullende informatie.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: Schildklier en bloeddruk

Bericht door Pip »

Hoi, inmiddels bij de HA 3 x bloeddruk laten meten.
111/70, zeker niet hoog, prima en zelfs wat lager dan gemiddeld. Ook deze week weer bloed geprikt, nog steeds in de hyper modus TSH 0,02 was 6 wkn geleden 0,01. Toen voelde ik me overspannen, echt wat het woord zegt! Nu voel ik me onrustig! Ben dus 10 kilo afgevallen en daarmee gaan hyperen. In mijn priklijst zag ik dat ik van de 10 x prikken 7 x een TSH buiten de normaalwaarden heb. Wat is het toch een zoektocht. Nu weer thyrax verlagen en op zoek naar een nieuwe balans tussen gewicht en medicatie waarbij mijn hart zich rustig houdt!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Schildklier en bloeddruk

Bericht door Kiek »

Hoe hoog is je FT4, Pip?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie