In volledige onbalans TSH/T4, waarden lopen terug, vraag naar setpoint?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Guard

Setpoint Caroline

Bericht door Guard » 31 okt 2018, 12:07

Conform mijn bericht mbt teruglopende waarden.
Hier zijn mijn waarden van het afgelopen jaar:
-Bloeduitslag 17 aug 2017
TSH: 1,1
T4: 21

-Bloeduitslag 17 november 2017
TSH: 3.4

-Bloeduitslag 12 februari 2018
TSH: 3.7

-Bloeduitslag 3 april 2018
TSH: 3.3
T4:21

-Bloeduitslag 10 augustus 2018
TSH: 3.2
T4: 18

Bloeduitslag 29 oktober 2018
-TSH: 4.2!!
-T4: 21

Eerder bericht:
Hola!
Ik ben al lange tijd aan het stoeien met mijn TSH en T4 waarden als CHT patient, en het lijkt wel alsof de waarden naarmate de tijd verstrijkt terugloopt. In 3 maanden tijd van TSH 3,2 en T4 18 (nuchter geprikt) naar TSH 4,2 en T4 21 (ook nuchter geprikt). Er klopt helemaal niets meer van en ik voel me steeds slechter (hartkloppingen, draaiduizeligheid, spierpijnen, misselijk en hoofdpijn). Ook is mijn bloeddruk aan de lage kant.
Heb steeds braaf dezelfde dosering ingenomen (137,5 mcg Thyrax) - maar toen ik paar jaar geleden net zoveel woog als nu slikte ik zelfs 200 mcg Thyrax, tot de befaamde doordrukstrips zich aandienden en ik dus de hyperperiode invloog.

Ik ga overigens van Hyper (in 2014, 2015) naar Hypo (2016, 2017, 2018). Wel ben ik fors in gewicht aangekomen (circa 10 kilo), en ik weet ook dat de hoeveelheid oestrogenen daalt in de overgang. Dan kan dus soms een aanpassing van de hoeveelheid schildklierhormoon nodig zijn. Ik dacht alleen dat je dan minder hormoon moest slikken ipv meer?
Daarnaast treden er natuurlijk ook vaker gewichtsveranderingen op, bij mij zo ook het geval dus, hetgeen dus ook van invloed kan zijn op de dosis die je moet slikken om je een goede instelling te behalen en behouden.
Een menopauze test die ik ooit heb gedaan was positief (in 2015).
Zou het dus kunnen dat de peri-menopauze of een hormoon disbalans en de gewichtsverandering invloed heeft op de waarden?
Ook was ik onlangs een aantal weken ziek, grieperig, volgens mijn internist gaat je lijf zich dan meer focussen op 'beter worden' in plaats van focussen op het omzetten van het schildklierhormoon. Al met al dus wel logisch deze laatste waarde, maar ik denk dat ik toch meer levothryoxine moet gaat innemen.

Ik ben aan het overwegen om hormoonsuppletie/therapie te gaan gebruiken in pleister vorm, om zo de waarden van de schildklier in balans te krijgen, iemand hier ervaring mee?

Guard

Re: In volledige onbalans TSH/T4, waarden lopen terug, vraag naar setpoint?

Bericht door Guard » 31 okt 2018, 12:09

Dankjewel Laura, zojuist gedaan :D
Ben nog wel benieuwd naar anderen die ook stoeien met schildklier & de overgang (peri-menopauze), hormoondisbalans/suppletie, stress (cortisol) dan wel gewichtsveranderingen.....

laura
Contacteer:

Bericht door laura » 31 okt 2018, 12:14

Yes, dat is duidelijk!
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.

Guard

Bericht door Guard » 31 okt 2018, 12:27

Duidelijk als in; " ik heb er vragen over" of duidelijk als in: 'dat zou allemaal kunnen".
Hoop op wat reacties, meer dan dit iig;-). Groetjes

Kiek

Re: Setpoint Caroline

Bericht door Kiek » 31 okt 2018, 13:14

Ik ben aan het overwegen om hormoonsuppletie/therapie te gaan gebruiken in pleister vorm, om zo de waarden van de schildklier in balans te krijgen, iemand hier ervaring mee?

Ik heb hier geen ervaring mee, Caroline.

Wat je indirecte vraag over het set point betreft: dat lukt slecht.
Het set point gaat over het vinden van een patroon van TSH met de FT4.
Je variatie in FT4 is toch te klein: tussen van ca. 18 - 21.
Je waarden van TSH zijn relatief hoog met ook tegengestelde bewegingen van de schildklierhormonen: hogere TSH's bij hogere FT4.
Je zou misschien eens een ander lab kunnen proberen, om te vergelijken.
Laatst gewijzigd door Kiek op 31 okt 2018, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4237899/

Guard

Bericht door Guard » 31 okt 2018, 13:48

Snap ik, ging me meer om de setpoint (bericht eronder was als toevoeging bedoeld;-)). dankjewel alvast Kiek ;)

Guard

Bericht door Guard » 31 okt 2018, 14:08

Kiek, ik zie nu je reactie mbt het setpoint. Wat gek dat je dat niet kunt berekenen, de vorige keer wel, toen kreeg ik dit van je terug:
Ha, je bent een CHT-er!
Dan heb je vast een hogere FT4.
Dat wordt vaker dan gemiddeld gezien bij CHT-ers.

Je set point staat op een FT4 van 22.2 pmol/l met een TSH van 1.3 mU/l.
Okee, een pietsie hoger dan gemiddeld...
Je hebt een gemiddelde vorm van je curve, en de passingsgraad is 83%.
Gewoon best.
Je hebt dus een beetje meer levothyroxine nodig.
Laatste heb ik gedaan, maar wellicht nog te weinig levothyrxoine (maar kwartje van 0,025 mcg erbij). Hoop dat je er alsnog naar kunt en wilt kijken. Dankjewel.

Kiek

Bericht door Kiek » 31 okt 2018, 14:44

Je vorige FT4 was 18, waar het lijkt dat je 21 nodig hebt.
Vandaar toen mijn idee om iets meer levothyroxine te gebruiken.

Je huidige waarden maken een tegenstelde beweging:
hogere FT4 en een hogere TSH.
Je zou dan een lagere TSH verwachten.

Deze waarde maakt je TSH-FT4- patroon minder scherp.
Het voegt dus zeker niets toe aan je set point.

Je lab meet de FT4 niet in decimalen (dus geen komma's achter de waarde).
Aan je TSH te zien zou je een lagere FT4 moeten hebben van ca. 19.5 pmol/l.

Ik weet niet hoe dit bij andere mensen met CHT werkt.
Volgens mij zijn CHT-ers gebaat bij precisiewerk.
Het gebrek van komma's maakt de gok groter.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4237899/

Guard

Bericht door Guard » 31 okt 2018, 16:37

Ah oké duidelijk. Dankjewel Kiek. Ik snap er ook weinig meer van.
Op 26 juni ben ik n.a.v bovenstaande setpoint naar 137 mcg Thyrax gegaan.
De bloeduitslag van 10 augustus was toen:

Op zich prima. Ik heb 137,5 mcg aangehouden en nu in oktober krijg ik de TSH 4,2 en T4 21. Zo vreemd. Heb niets aangepast.
Op 3 april 2018 was het TSH: 3.3 en T4:21 (toen slikte ik 137 om en om met 131,5 mcg)

Mijn gevoel zegt nu meer levothyroxine slikken vanwege de verhoogde tsh (ben ook in gewicht aangekomen) en de t4 zou volgens jouw eerdere setpoint 22 moeten zijn, daar zit ik ook nog niet op.
Ben benieuwd wat de huisarts en internist gaan adviseren nu.
Minder slikken ? (lijkt me niet) of toch iets meer, gezien de hoge TSH.
Het is iig een warboel en ik voel me er ook echt niet fijn bij, ben niet meer in te stellen lijkt wel (sinds alle Thyrax debacles en overstappen + de per-menopauze).....
De komma's ken ik idd niet. Wellicht heeft het lab ze wel, vraag er nog wel naar. Thanks iig.

Guard

TSH en T4 beiden hoognormaal (CHT patient)

Bericht door Guard » 14 nov 2018, 15:22

Hola!
Ik ben al lange tijd aan het stoeien met mijn TSH en T4 waarden als CHT patient, en het lijkt wel alsof de waarden naarmate de tijd verstrijkt terugloopt. In 3 maanden tijd van TSH 3,2 en T4 18 (nuchter geprikt) naar TSH 4,2 en T4 21 (ook nuchter geprikt). Er klopt helemaal niets meer van en ik voel me steeds slechter (hartkloppingen, draaiduizeligheid, spierpijnen, misselijk en hoofdpijn). Ook is mijn bloeddruk aan de lage kant.
Heb steeds braaf dezelfde dosering ingenomen (137,5 mcg Thyrax) - maar toen ik paar jaar geleden net zoveel woog als nu slikte ik zelfs 200 mcg Thyrax, tot de befaamde doordrukstrips zich aandienden en ik dus de hyperperiode invloog.

Ik ga overigens van Hyper (in 2014, 2015) naar Hypo (2016, 2017, 2018). Wel ben ik fors in gewicht aangekomen (circa 10 kilo), en ik weet ook dat de hoeveelheid oestrogenen daalt in de overgang. Dan kan dus soms een aanpassing van de hoeveelheid schildklierhormoon nodig zijn. Ik dacht alleen dat je dan minder hormoon moest slikken ipv meer?
Daarnaast treden er natuurlijk ook vaker gewichtsveranderingen op, bij mij zo ook het geval dus, hetgeen dus ook van invloed kan zijn op de dosis die je moet slikken om je een goede instelling te behalen en behouden.
Een menopauze test die ik ooit heb gedaan was positief (in 2015).
Zou het dus kunnen dat de peri-menopauze of een hormoon disbalans en de gewichtsverandering invloed heeft op de waarden?
Ook was ik onlangs een aantal weken ziek, grieperig, volgens mijn internist gaat je lijf zich dan meer focussen op 'beter worden' in plaats van focussen op het omzetten van het schildklierhormoon. Al met al dus wel logisch deze laatste waarde, maar ik denk dat ik toch meer levothryoxine moet gaat innemen.

Hier zijn mijn waarden van de afgelopen jaar:
-Bloeduitslag 17 aug 2017
TSH: 1,1

-Bloeduitslag 17 november 2017
TSH: 3.4

-Bloeduitslag 12 februari 2018
TSH: 3.7

-Bloeduitslag 3 april 2018
TSH: 3.3
T4:21

-Bloeduitslag 10 augustus 2018

Bloeduitslag 29 oktober 2018
-TSH: 4.2!!
-T4: 21

PS mijn vitamine D is ook heel laag, net boven ondergrens. Hoorde ik net van doktersassistente.

Hoop dat iemand mij (verder) kan helpen?
Ga maandag a.s. ook naar de endocrinoloog.

Dank jullie wel. Lieve groetjes, Caroline :D

Plaats reactie