In volledige onbalans TSH/T4, waarden lopen terug, vraag naar setpoint?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Guard

Guard uit balans

Bericht door Guard » 26 nov 2018, 12:44

Dag Marvel,
Ik heb precies hetzelfde de laatste tijd als CHT patient (congenitale hypothyreoïdie=aangeboren), hoge TSH en hoge T4. Maar ben erachter gekomen dat stress dit veroorzaakt (alsmede de peri-menopauze, weet je leeftijd niet maar begint zo rond begin veertig).

Stress is echt een schildklier killer (lees, innerlijke/mentale stress, burn-out, bijnieruitputting, financiële problemen, ruzie, baanverlies, infecties, ziekte, relatieproblemen etc). Om welke stress het ook gaat, de bijnieren gaan aan het werk om stresshormonen te produceren en te veel stress kan dan leden tot belemmeringen in die productie. Je kunt dan moeheid, slaapproblemen, hang naar zoetigheid en damproblemen ervaren, lees maar eens over bijnieruitputting.
Cortisol, adrenaline en noradrenaline beïnvloeden de schildklierwerking, ook als je levothyroxine slikt. En chronische stress, als gevolg hiervan verstoring van de bijnierproductie, oefent dus heel veel invloed uit op de schildklierfunctie/werking. Dit leidt tot hypotheroidie. De hypothalamus en hypofyse kan haar werk niet meer goed doen. Eerst moet dus die stress eruit. Een stress reactie lijdt namelijk ook altijd tot het vrijgeven van ontstekingcytokines van het immuunsysteem, en deze onderdrukken niet alleen de HPA-as maar ook de productie van TSH. En TSH stimuleert om schildklierhormoon te produceren (als je levothyrxoine slikt gebeurt dit ook, alleen nog heftiger want het is synthetisch en dus altijd standaard, geen schommelingen zoals een normale schildklier). Het hindert dus ook in de conversie van T4 naar T3.

Mocht je in de (peri-)menopauze zitten weet dan dat langdurige stress en dus verhoogde cortisolwaarden de leverwerking verminderen, en de lever moet het teveel aan oestrogeen uit het bloed zien te halen. Je kunt dan ook hele vervelende menstruaties ervaren, met heftige klachten.

Pak dus eerst de omstandigheden aan zou ik bijna willen zeggen, heb er ervaring mee, verkeer constant in hormonale disbalansen, bijnieruitputtingen, hoge TSH en T4 waarden, veroorzaakt door stress het afgelopen jaar. En het is lastig er weer bovenop te komen, duurt maanden! Overmatige stress werkt een normale werking van de schildklier niet in de hand. Zonder stress en happy feelings ben ik ok, maar zodra er weer ietwat stress komt, donder ik zo weer terug in de hormonale disbalans/bijnieruitputting en heb ik ook verhoogde TSH en T4 waarden. Inclusief alle rot klachten die jij (ook) beschrijft. Een week voor mijn menstruatie ben ik dan totaal uit balans, waardoor alle klachten dan x 10 zijn. Bleh :roll:

Tip, mocht je ook stress of een burn out ervaren, verwen jezelf met massages, bezoek de osteopaat, en neem voldoende beweging (buiten). Laat ook je vitamine D testen (was bij mij extreem laag) en slik eventueel wat extra vitaminen en mineralen die de bijnieruitputting ondersteunen; veel Vitamine C (mag wel boven de 2000 zitten per dag hoor voor even), Magnesium (olie), Vitamine B5, Foliumzuur (geen vitamine B complex) en Rhadiola.
Sterkte en als je nog meer wilt weten over stress en schildklier etc, google dan maar, er is veel over te vinden. Mijn internist raadt mij zelfs aan om in stress periodes even 2 dagen niets te slikken. Enne, zo'n bijnieruitputting duurt echt maanden en maanden tot anderhalf jaar eer je eruit bent. Het is dus niet zomaar wat. En echt iets om goed in de gaten te houden.

Caroline

laura
Contacteer:

Re: Verhoogde TSH én T4? Wat te doen??

Bericht door laura » 26 nov 2018, 13:47

hallo Caroline,

Mag het iets minder gaan over hormonale disbalansen en bijnieruitputtingen?

Lees eens: Bijnierschorsinsufficiëntie bestaat wel / bijnieruitputting bestaat niet
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.

Guard

Bericht door Guard » 26 nov 2018, 15:20

Dag Laura,
Bijnieruitputting bestaat helaas wel degelijk, ook conform de internist-endocrinoloog. Dus ik help graag mensen die hier niets vanaf weten of het over het hoofd zien als schildklier patient. Je kunt pas ergens over praten als je het zelf ervaart, toch? :P Maar goed, ik noem het hormonale disbalans en mijn internist-endocrinoloog en gynaecoloog `zijn misschien ietwat moderner' dan de doorgaande artsen die zijn opgeleid

Kiek

Bericht door Kiek » 26 nov 2018, 17:25

Hallo Caroline,

Natuurlijk weet je dat je orthomoleculair overdrijft.
Dat hoeft toch niet.
Een religie moet je niet verkondigen op een schildklierforum.
Tover maar niet met mineralen en supplementen.
De leidraad voor schildklierziekten is kennis en wetenschap.

Vriendelijke groet, en beterschap,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4237899/

Guard

Bericht door Guard » 26 nov 2018, 18:03

Dag Kiek, beetje naïef toch om zo te reageren? Ik ben al jaren uit balans, schildklier technisch en werkelijk niemand (dus lees de wetenschap) is er ooit achtergekomen waarom dat was. Ook jij niet met je setpoints.

Nu is het wel duidelijk, heb ik ineens een prachtige waarde (TSH 1.1 en T4 18) met dank aan de internist-endocrinoloog (en niet orthomoleculair zoals jij beweert) en de gynaecoloog die bloed en speeksel testen bij mij hebben uitgevoerd waaruit bleek dat het cortisol en alles wat ik hierboven beschreef uit balans was. Dus ook de bijnieren. De wijsheid die hierboven beschreven staat komt van de wijsheid van de artsen waar ik onder behandeling ben. En dat snijdt hout. Ook gezien huidige schildklierwaarden. Is een ervaringsverhaal en geen studieverhaal.

De mineralen hebben heel goed gewerkt en die waren ook nodig, zo bleek uit de heel lage vitamine D die ik had (28).

Dus ik neem aan dat jij nu openstaat voor meer dan 'de farmaceutische industrie' en de wetenschap. Wij mensen zijn geen robots en meten is niet altijd weten.
De leidraad voor schildklierziekten is kennis en wetenschap.
En deze opmerking van jou heeft mijn oude internist ooit ook gemaakt, die schreef zelfs ooit bètablokkers voor en ik ben heel hard bij de man weggerend, de beste keuze ooit, want die man heeft er een TSH en T4 potje van gemaakt. Kennis en wetenschap is achterhaald.

Empathie zou je sieren en begrip maakt je mens.
Groetjes van een Tover-Doos

Florence

Bericht door Florence » 26 nov 2018, 18:33

Dag Caroline,

Een behoorlijk ingewikkeld verhaal. Ik probeer het te snappen.
Ben wel geïnteresseerd in het cortisol onderzoek. Hoe verloopt dit.?
Zou je daar iets meer over willen vertellen?
En heb je nu te weinig cortisol of juist teveel?

Je vitamine D was wel heel laag, dit heb je ook aangepakt met mineralen of vit. D?

Je hebt inderdaad benijdenswaardige schildklierwaarden.

Hartelijke groet, Florence
15.30 3.90
18.60 0.95
17.40 1.10
15.40 2.30
15.90 3.10
14.70 4.00
15.10 5.80
15.30. 3.80

Guard

Bericht door Guard » 26 nov 2018, 18:59

Hi Florence, het zijn de woorden die mijn artsen mij toefluisteren, ik vind het ook een ingewikkeld verhaal, maar ik ben geen arts en vertel hier enkel wat zij mij wisten te vertellen :D .Dus ik kan je er niet meer over vertellen dan dat er nu staat, 1 op 1 overgenomen. Anders doe ik iets wat niet mag en wordt de wetenschap hier 'boos'. :lol:

Cortisol testen doen ze met speeksel (of bloed) en een ACTH simulatietest (en deze laatste is best vervelend). Laatste wordt ingezet om de ziekte van Addison uit te sluiten. Is een auto imuunziekte (die kan ontstaan vanuit een bijnieruitputting).

Je kunt deze cortisol test bij je internist endocrinoloog of gynaecoloog opvragen/ondergaan. Zeker als je waarden uit balans zijn en je extreme klachten ervaart (die volgens de endocrinoloog echt niet allemaal door de schildklier kunnen komen).

Ik heb vitamine D ampullen van 25000 IE voorgeschreven gekregen, wekelijks. Nu is vitamine D 56, maar moet echt naar 80, als schildklier patient. Dus slik nu weer dagelijks vitamine D.

Laat je niet met een kluitje in het riet sturen door de wetenschap die niet verder wil kijken, bij mij hebben ze het jarenlang verprutst, tijdenlang veel te hoge TSH en T4 waarden. Met alle gevolgen van dien.

Liefs, Caroline

Florence

Bericht door Florence » 26 nov 2018, 21:55

Hoi Caroline,

Als ik het goed begrepen heb, had jij dus te laag te weinig Cortisol. Dat gegeven is natuurlijk wel belangrijk.
Ik probeer jouw verhaal te snappen. Dat van anderen ook , maar als men gaten laat vallen in de uitleg of zoals hier ook wel gebeurt , mystificeert, dan is dat jammer en word het lezen verspilde moeite..

Je mag toch wel de uitslag van dat onderzoek vermelden. Je weet en vertelt ook de waarden van het vit D gebrek.
Voel je je al wel beter na die vit. D stootkuur?

Groet, Florence
15.30 3.90
18.60 0.95
17.40 1.10
15.40 2.30
15.90 3.10
14.70 4.00
15.10 5.80
15.30. 3.80

laura
Contacteer:

Bericht door laura » 27 nov 2018, 13:48

Met de website Bijniernet gaat het niet om antieke artsen of gaten die vallen.
Misschien eens lezen en serieus nemen?!

- https://www.bijniernet.nl/2018/06/bijni ... i-timmers/

En lees dit eens van twee Belgische endocrinologen.
Bepaald ook geen stelletje achterblijvers.
- https://www.knack.be/nieuws/gezondheid/ ... 71745.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.

Florence

Bericht door Florence » 27 nov 2018, 15:54

Dag Laura,

Met gaten die vallen , bedoel ik een onvolledig beeld geven van onderzoeken die je / men heeft ondergaan. Wel een heel verhaal hier neerschrijven, maar waar essenties ontbreken.
Ik kan er geen touw aan vast knopen soms.
Kortom ; wat is er uit het onderzoek gekomen van Caroline??
Wordt dit dan opgelost met Vit. D ???
Zo ook over de supplementen , zaken hier wel droppen maar dan met “ervaringsdeskundige “bespreken....etc.

Die links zijn duidelijk kende ik reeds en vooralsnog gaat mijn voorkeur ook daar naar uit.

Hartelijke groet, Florence
15.30 3.90
18.60 0.95
17.40 1.10
15.40 2.30
15.90 3.10
14.70 4.00
15.10 5.80
15.30. 3.80

Plaats reactie