In volledige onbalans TSH/T4, waarden lopen terug, vraag naar setpoint?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
*anna*

Re: Verhoogde TSH én T4? Wat te doen??

Bericht door *anna* » 27 nov 2018, 23:53

Guard schreef:
26 nov 2018, 15:20
Dag Laura,
Bijnieruitputting bestaat helaas wel degelijk, ook conform de internist-endocrinoloog. Dus ik help graag mensen die hier niets vanaf weten of het over het hoofd zien als schildklier patient. Je kunt pas ergens over praten als je het zelf ervaart, toch? :P Maar goed, ik noem het hormonale disbalans en mijn internist-endocrinoloog en gynaecoloog `zijn misschien ietwat moderner' dan de doorgaande artsen die zijn opgeleid
Caroline,
Het is een goede zaak om vertrouwen in je behandelaars te hebben. Vertrouwen is de basis van elke succesvolle behandeling.
Maar als reguliere artsen mij zouden toefluisteren dat bijnieruitputting een reële aandoening is, dan zou ik me niet serieus genomen voelen.
Maar dat is mijn gevoel hierbij. :)
Groet, Anna

Guard

Bericht door Guard » 28 nov 2018, 16:23

Het gaat mij niet om gelijk halen, zoals jullie wel willen :roll:
Laat ik het zo zeggen, ik ben al jaren uit balans, in hormonale disbalansen en ook in bijnieruitputtingen (stress/burn-out) en dit is wat ik ervaar. En wat er ook uit de bloed en speeksel testen komt.

Ik kan er niets anders van maken.

Als jullie op artikeltjes bouwen en op de wetenschap dan lopen veel van jullie achter.
Ik ben hier de ervaringsdeskundige en kan je melden dat mijn slechte schildklierwaarden het gevolg zijn van bovenstaande.

PS Florence, volgens mij ben ik heel duidelijk geweest in mijn verhaal voor Marvel. Mijn Coristol was extreem hoog en nu extreem laag, door stress/burn-out, bijnieruitputting en hormonale disbalans. VItamine D was laag (wel allemaal persoonlijke info dit) en ik heb veel supplementen voorgeschreven gekregen ja.
Aankomende week naar gynaecoloog. Wil je daar ook uitgebreid verslag van? Het heeft allemaal met elkaar te maken. Internist-endocrinoloog heeft me doorgestuurd. Het wordt echt serieus genomen al mijn klachten en worden niet toegeschreven aan de schildklier. De hoge TSH en T4 waarden hadden hiermee te maken, het is een gevolg van de bijnieruitputting.

Meer weet ik niet en ik houd me verder liever afzijdig nu. Ik wens jullie wijsheid en kracht.

Caroline

Florence

Bericht door Florence » 28 nov 2018, 18:32

Met gelijk halen heb ik niets,Caroline

Ik weet niet vanaf wanneer jouw schildklierverhaal speelt, zover heb ik niet teruggelezen, maar zoals je schrijft, al jaren uit balans bent, door stress etc. dan geloof ik graag dat dit invloed heeft op de schildklierwerking.
Het bekende kip ei verhaal komt dan als vraag bij me op.

Uit je verhaal aan Marvel valt niet op te maken dat jouw cortisol eerst extreem hoog was en vervolgens extreem laag.
Dat is me overigens nogal wat.
Wat is hoog en wat is laag.

En wat is er mis met gewoon getallen noemen. Dat doen we hier toch constant met TSH,s Ft4,s etc.
Snap dat het persoonlijk info is, maar het is hier toch ook behoorlijk anoniem.
Je hoeft het niet te doen, is ook prima. Ik denk iedere keer alleen er wat uit te leren. Maar dat vervalt als er” gaten vallen”.
Ik ben als vrouw op leeftijd ( 65) buitengewoon geïnteresseerd in jouw ervaring bij de Gynaecoloog. Zeker ook vanwege mijn klachten.

Zo ook wat je schrijft over verhoogde cortisolwaarden en leverfunctie. Dat wil ik nog uitzoeken hoe dat precies werkt.

Mijn begrip van fora is, het delen van, zoet gezegd, Lief en leed. Vragen en antwoorden.
Uitleg krijgen en of geven en dat allemaal gratis. Dat is toch fantastisch!

Ik snap ook heel vaak niet de lange tenen van mensen, die zijn er blijkbaar en dat is zo jammer. We kunnen zo veel leren van elkaar, ook al kiest ieder zijn of haar eigen pad.
Wat maar goed is ook.

We hoeven het toch niet altijd met elkaar eens te zijn.?

Enfin, ik wens jou een voorspoedig herstel.

Hartelijke groet, Florence
15.30 3.90
18.60 0.95
17.40 1.10
15.40 2.30
15.90 3.10
14.70 4.00
15.10 5.80
15.30. 3.80

laura
Contacteer:

Re: In volledige onbalans TSH/T4, waarden lopen terug, vraag naar setpoint?

Bericht door laura » 28 nov 2018, 21:11

Caroline,

Een paar onderwerpen heb ik samengevoegd.
Aanleiding is de laatste discussie die niets meer te maken had met het onderwerp van de topic-openster.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.

Guard

Bericht door Guard » 29 nov 2018, 12:57

Prima Laura,
Het is jammer dat niemand mij gelooft hier en ik steeds met bewijzen moet komen, bewijzen die ik nu na jarenlang onderzoek kan weerleggen en ik stuit dan op tegenstand. Zo jammer. Ik wil mensen alleen maar helpen. Er is nog weinig bekend over verminderde schildklierwaarden veroorzaakt door bijnieruitputtingen.

Het lichaam gooit hierdoor de stofwisseling en T3 een tandje lager om de totale stress te verlagen. Bij schildklierhormoonsuppletie kunnen de bijnieruitputtingsklachten zelfs verergeren. Met alle gevolgen van dien.

Ik ren juist keihard weg voor de wetenschap met grafieken, voor slecht onderbouwde artikelen en internisten die mij bètablokkers gaan voorschrijven omdat mijn hart sneller klopt als bijwerking van de overstap van Thyrax naar Euthyrox (paar jaar geleden), dus medicatie slikken voor de bijwerkingen van medicatie. Verschrikkelijk.

Ik weet nu dat mijn hoge TSH en T4 waarden te maken hebben met stress (chronische), hormonale disbalans/bijnieruitputting (en ook de daling van het progesteron, voor en na de overgang wordt er minder T4 naar T3 omgezet).

Gelukkig gaan mijn waarden nu de goede kant op omdat we het onderliggende probleem hebben weten te lokaliseren, helaas lopen er nog veel mensen met schildkliersymptomen rond terwijl de de medische/wetenschappelijke wereld zegt dat de bloedwaardes TSH en T4 goed ingesteld zijn of gewoon niet bekend zijn met bijnierutputtingen/stress (ook veroorzaakt door de peri menopauze/overgang in het lijf, de schommelende hormonen).
Er zou beter naar de omzetting naar T3 gekeken moeten worden of naar andere onderliggende hormonale disbalansen om de klachten te kunnen verhelpen.

Caroline

laura
Contacteer:

Bericht door laura » 29 nov 2018, 14:19

hallo Caroline,

Op schildklierfora zijn die bijnieruitputtingen zulke oude koek.
Telkens weer duikt het op.

Helaas is het zo dat mensen door een behandeling met hydrocortison daadwerkelijk een bijnierschorsinsufficiëntie krijgen.
En daar schrijven die endocrinologen op bijvoorbeeld Bijniernet over.
Zij worden telkens weer geconfronteerd met mensen die ze heel graag hadden willen behoeden voor die ellende.

Bij een mogelijke bijnierschorsinsufficiëntie moet je inderdaad uitkijken met schildklierhormoonsuppletie.
Dat is hier allang bekend.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.

Guard

Bericht door Guard » 29 nov 2018, 14:53

Waar schrijf jij nu over Laura? :shock: Ik heb het niet over de ziekte van Addison, ik heb het over bijnieruitputting/hormonale disbalans. Dat is geen oude koek. Het is een feit. En het duikt op omdat schildklierpatienten er waarschijnlijk ook onder gebukt gaan. Net zoals ik. En ik praat, samen met de endocrinoloog en gynaecoloog, geen poep. Sorry hoor, maar je kunt me/ons ook een keer serieus nemen.

Dit is dus waar het bij mij misgaat. Door stress. Jij moet toch ook weten dat hormoonschommelingen stress geven?
En als je langdurig teveel stress ervaart, raken je bijnieren uitgeput. Bijnieruitputting zorgt er dus voor dat je lichaam het schildklierhormoon minder goed kan omzetten naar het actieve schildklierhormoon T3. Hierdoor ontstaan schildklier hormoonschommelingen door stress.

En cortisol wordt ook wel het stresshormoon genoemd. Als je teveel stress ervaart, wordt er dus meer cortisol aangemaakt door je bijnieren. Een te hoge cortisol-aanmaak is een teken van een hormonale disbalans

Het is zo simpel.

En heb je het nu zelf meegemaakt of is het info die je verzameld? Ben daar gewoon benieuwd naar.

Ik wel en ik spreek uit ervaring.

Florence

Bericht door Florence » 29 nov 2018, 15:34

Dag Laura,

“Krijgen mensen daadwerkelijk een bijnierschorsinsufficientie”

Of kunnen ze dit krijgen? In de vorm van ; er is een kans op.

Groet, Florence

(Ik ga dit nu het uitzoeken omdat ik vorig jaar een stootkuur prednison in Duitsland in het ziekenhuis heb gehad.
En ik slikte toen nog Levothyroxine.

Groet Florence
15.30 3.90
18.60 0.95
17.40 1.10
15.40 2.30
15.90 3.10
14.70 4.00
15.10 5.80
15.30. 3.80

BB1100XX

Bericht door BB1100XX » 29 nov 2018, 15:44

Helaas word de term 'bijnieruitputting' gewoon gebruikt door artsen.
Die kreeg ik namelijk ook naar mijn hoofd voordat ik onderzoek naar mijn toestand kreeg.

Is het niet een verkeerd gebruikte term voor het zelfde probleem??
Als voorbeeld:
Kruidnootjes worden ook pepernoten genoemd terwijl het 2 verschillende dingen zijn.
Gevalletje "communicatie"

Lijkt mij namelijk meer voor de hand liggend.
Dat welis en nietus kinder spelletje maakt het er niet duidelijker en gezelliger op.

Guard

Bericht door Guard » 29 nov 2018, 16:56

Hi BB1100XX, ik word er ook doodmoe van. Zelfde wat ik heb ervaren bij mijn oude internisten, altijd maar vechten 'voor wat ik voel' en wat zij dan ontkennen op basis van hun 'statistieken' en mijn bloedwaarden.

Wat bedoel je hiermee?
Is het niet een verkeerd gebruikte term voor het zelfde probleem??
Welk zelfde probleem?

Ziekte van Addison (bijnierschorsinsufficiëntie) is namelijk iets heel anders dan de bijnieruitputting/hormonale disbalans/chronische stress.

Plaats reactie