Advies over uitslagen bloedtest.

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Anorah
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2018, 08:28

Advies over uitslagen bloedtest.

Bericht door Anorah »

Hallo,

Graag zou ik wat advies willen omtrent mijn bloeduitslagen.

Sinds een jaar loop ik al rond met diverse klachten

-heel erg vermoeid
-het heel snel heel koud hebben (thermostaat staat binnen op 24,5/25 graden :o )
-haaruitval
-droge huid/eczeem
-snel geïrriteerd/ stemmingswisselingen

Al diverse keren ben ik hiervoor bij de huisarts geweest en het werd steeds weg gewuifd met antwoorden als stress/vitamines tekort etc. Nu heb ik afgelopen week een bloedtest gehad. Hier kwam uit dat er iets met mijn schildklier is. Het TSH gehalte is 6.2, T4 is 15. Volgens de dokter is alles ondanks de hoge TSH gehalte gewoon goed. Ik hoef me geen zorgen te maken en over een aantal maanden kijken we wel verder. De klachten die ik dus al een jaar heb komen volgens haar nog steeds door stress en ondanks dat de bloeduitslagen anders zeggen, het kan niet door mijn schildklier zijn volgens haar. Ik heb absoluut geen stress en dat ook aangegeven.. Mijn moeder heeft Hashimoto en op internet lees ik dat dit erfelijk is. Ook komen mijn klachten overheen met de kenmerken van Hashimoto. Mijn huisarts is absoluut er van overtuigd dat ik momenteel niets hoef te doen met die verhoogde TSH waarde omdat T4 binnen de normen ligt. Wat adviseren jullie? En denken jullie dat mijn klachten wel degelijk door die verhoogde TSH waarde kunnen komen of heeft de huisarts gelijk dat dat niet mogelijk is als mijn T4 goed is?
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Advies over uitslagen bloedtest.

Bericht door Kiek »

Welkom, Anorah!

Een moeder met Hashimoto zorgt voor verhoging van het risico dat jij ook een Hashimoto of een andere autoimmuunkwaal hebt of krijgt.

Een gezonde schildklier zorgt dat je voldoende FT4 aanmaakt voor alle cellen in je lijf. Van je grote teen tot aan je hersencellen.
De TSH is de grote stimulator van die schildklier.
Deze TSH verhoogt om je schildklier aan te moedigen harder te werken.
Als dit niet lukt, dan zal de TSH nog meer verhogen.
Jouw verhoogde TSH probeert nu chronisch je schildklier aan te zetten tot meer arbeid om voldoende FT4 aan te maken.
Dit lukt niet.
En waarschijnlijk nooit, want je hebt al een jaar klachten.

Je verhoogde TSH betekent ook dat je huidige FT4 onvoldoende is voor je lichaam.
Ook al is je huidige FT4 nog binnen de normaalwaarden van het lab.

Je TSH-reactie op een bepaald niveau van je FT4 is overigens aangeboren en vast.
Dit verandert niet tijdens je leven.

Nu heb je een FT4 van 15 pmol/l met een TSH van 6.2 mU/l.
Met je huidige waarden kan ik uitrekenen wat dan je gemiddelde behoefte aan FT4 zou zijn.
Jij blijkt een FT4 van ongeveer 18 pmol/l nodig te hebben.
Daarbij zal je TSH ca. 1.3 mU/l bedragen.

Wel met een grote slag om de arm. Want niemand heeft precies een gemiddelde werking. Ieder mens is immers uniek.
Het geeft het beeld dat je huidige FT4 van 15 voor jou te laag is, en dus niet voldoet aan de behoefte van je cellen.

Wat nu?
Wacht minstens zes weken. Dat is, denk ik, een redelijke tijd voor je huisarts.
Allereerst vertel je je huisarts dat je geleerd hebt dat een te hoge TSH betekent dat de bijbehorende FT4 te laag is voor je lijf. En je wilt graag nog eens je FT4/TSH laten bepalen. Je klachten blijven immers aanhouden.
Daarnaast heb je ook een maatschappelijk probleem: je kunt je niet permitteren nog langer met een suf hoofd in de wereld te staan.
Dan verlies je teveel.

Want heus, ook een mild tekort aan FT4 heeft grote gevolgen.
Dat moet je huisarts leren.
Er zijn in gezinnen heel wat kleine en grote rampen gebeurd door foute schildklierwaarden, weggewimpeld door de huisarts.

Sterkte!
Kiek

PS: ALTIJD 's ochtends vroeg nuchter naar het lab. Voor mensen die nog geen levothyroxine slikken: je TSH is 's nachts het hoogst. En praktisch binnen de openingstijden van het lab 's ochtends vroeg het hoogst. Ga daarom naar het lab zodra de deuren openen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie