Ineens tegen hyper aan ipv hypo

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ineens tegen hyper aan ipv hypo

Bericht door Kiek »

Je bevindt je nog steeds in de hyperwaarden.
Dat betekent dat je nog steeds hyperklachten kunt hebben.
Als je tot nu toe geen enkele verbetering ervaart, dan zou je best nog eenmaal een levothyroxine-loze dag kunnen gebruiken.
En daarna chronisch over op 112.50 µg levothyroxine.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Diaantje
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 feb 2017, 08:15

Re: Ineens tegen hyper aan ipv hypo

Bericht door Diaantje »

Hoi Kiek,

Heb vandaag de lab uitslag binnen na 3 weken verlaging Thyrax van 0125 naar 0112,5.
Geprikt 's ochtends, nuchter.
TSH 2,2 Ft4 15,5. Hier ben ik blij mee.
Ben soms nog wel wat onrustig maar veel minder, mijn hartslag doet soms nog wel raar maar wel minder heb ik het gevoel.
Heb nu wel nog een holteronderzoek (heb hem nu een dag om, en moet nog een dag), meer ter geruststelling volgens huisarts maar ik wil toch echt zeker weten dat dat hart van mij niets geks doet.

Wat vind jij van het resultaat?
Hoor graag van je.

Groetjes,
Diana
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ineens tegen hyper aan ipv hypo

Bericht door Kiek »

Hallo Diana,

Je hebt gelukkig minder last.
Dat is beter.

Je waarden TSH/FT4 2.2/15.5 passen niet bij de trend van je vorige waarden:
18.20 0.39
12.80 2.10
16.60 0.70
16.10 1.40
17.00 0.50

Als je de 15.5/2.2 vergelijkt met bijvoorbeeld de eerder opgegeven waarden van 12.80 - 2.10, dan is het niet voor te stellen dat je laatste waarden kloppen.
Bij een TSH van 2.2 past dan eerder een FT4 van 13.2, dan eentje van 15.5 pmol/l.

Een FT4 van 15.5 pmol/l zou niet zo erg veel verbetering betekenen.
Misschien een foutje van het lab bij meten.
Want het is heus moeilijk om zo'n FT4 goed te meten.

Maar, hoe die waarde ook tot stand is gekomen, jij voelt je beter.
En daar gaat het om!

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Diaantje
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 feb 2017, 08:15

Re: Ineens tegen hyper aan ipv hypo

Bericht door Diaantje »

Hoi Kiek,
Oh, ik was best enthousiast dat er verbetering te zien was :(
Ik voel me idd wel beter, nog niet 100 % hoor, maar dat heb ik ook geschreven. Klachten zijn er nog wel, maar minder.
Daarnaast zit ik ook overspannen thuis dus tja, waar komen de klachten dan van of versterkt het een het ander??

De vorige keer had ik wel 's morgens geprikt, na inname Thyrax, zou dat het zijn dat de waarden zo ver uit elkaar liggen dan. Ook ik wist niet, ook al ben ik al jaren hypo, dat nuchter prikken het beste is. Dat heb ik de laatste keer dus ook pas gedaan. Ik prikte altijd wanneer het me uitkwam. Moest ik andere dingen nuchter prikken, dan ging ik nuchter, en anders pas 's middags na mijn werk.

Hmmm, maandag weer afspraak bij de huisarts, ik zal het er met haar over hebben. Alhoewel ik twijfel of ik ver kom. Waarden liggen binnen de curve en daar staren de huisartsen zich nog al blind op.

Wat adviseer jij in dit geval? Dan kan ik dat a.s. maandag evt. in de groep gooien.

Wederom vast dank.

Groetjes,
Diana
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ineens tegen hyper aan ipv hypo

Bericht door Kiek »

Tja, het resultaat met 15.5/2.2 kan ik dus niet kloppend maken.
Daarom lijkt het best om dezelfde dosis aan te houden, en over 3 weken weer eens checken.

Als je de 15.5/2.2 meeneemt met je andere waarden, dan lijkt deze vroege FT4-ochtendwaarde nog steeds een tikje te hoog.

Ik ben benieuwd naar je volgende waarden!

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie