Ineens tegen hyper aan ipv hypo

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Diaantje
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 feb 2017, 08:15

Re: Ineens tegen hyper aan ipv hypo

Bericht door Diaantje »

Hoi Kiek,

Vandaag voel ik me weer wat onrustiger dan gisteren, balen hoor, dit. Nu is het nog ochtend, meestal zakt het in de middag wat af.
Stond vanmorgen op de weegschaal en nu blijkt dat ik ook best aan het afvallen ben. Ben een dikkertje en afvallen lukt mij nooit zomaar even.
Dit zit me dan ook weer niet lekker. Ben hypochonder (had je miss al door), en altijd bang voor de meest vreselijke aandoeningen.
Kan dit door die klier komen en de stress die ik heb? Wat adviseer je, terug naar de huisarts of nog even aankijken??

Nog een vraag, hoe berekent die curve je setpoint zonder enige verdere informatie over de persoon dan alleen de waarden?

Sorry voor al mijn vragen.

Groetjes,
Diana
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ineens tegen hyper aan ipv hypo

Bericht door Kiek »

Hallo Diana,

Je hebt in ieder geval al één dag geen Thyrax ingenomen.
Je FT4 is nu vast een tikje gezakt, ongeveer 10%.
Dat is meegenomen.
Ik hoop dat je vanochtend evenmin Thyrax geslikt hebt, zodat je FT4 wederom 10% gezakt is.
En morgen is je FT4 weer wat lager.
Maar je houdt nog wel even hypercijfers.
Een lagere dosis levothyroxine zorgt voor een vertraagde voortzetting van je FT4-daling.

Je schreef aan het begin van dit onderwerp dat je al jaren een hypothyreoïdie hebt.
En dat je 125 µg Thyrax gebruikt.
Dat is genoeg informatie.

Waarden zorgen voor een rationele kijk op schildklierhormonen.
Het helpt als mensen hun eigen waarden begrijpen.
Ieder mens heeft andere waarden!

Is er geen verband tussen de FT4/TSH-waarden, dan moet worden uitgezocht wat de oorzaak is.
Dat verband hoort er te zijn.
Het set point geeft in jouw situatie de verklaring voor je hyper.

Als behandelaars onvoldoende informatie kunnen geven, dan komen de meeste mensen vanzelf terecht op social media.
Er zijn gelukkig veel patiënteninitiatieven.
Ik leer van anderen, en omgekeerd.
Dat is de kracht van fora.

Zolang je FT4 daalt zal het iedere dag een beetje beter met je gaan.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Diaantje
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 feb 2017, 08:15

Re: Ineens tegen hyper aan ipv hypo

Bericht door Diaantje »

Hoi Kiek,

Dit de tweede dag dat ik geen thyrax ingenomen heb.
Morgen neem ik dan de verlaagde dosis in, zoals afgesproken.

Ik dacht dat alles ook af hing van leeftijd, gewicht etc. Vandaar mijn vraag.
Ik begrijp nooit zoveel van grafieken ed.

Nog even een vraagje.
Ivm met de darmontsteking (diverticulitis) wat ik in oktober gehad heb en behoorlijk ziek van geweest ben, loop ik nu bij een orthomoleculair voedingsdeskundige om mijn darmen weer gezond te krijgen en te houden. Zij doet ook bioresonantie. Het is natuurlijk best abracadabra maar ik geloof wel in alternatieve geneeskunde. Met die bioresonantie wordt het hele lichaam aangepakt, zo ook de schildklier. Zou dit ook van invloed gehad kunnen hebben op de werking van de schildklier of moet ik met dit soort vragen niet bij jou zijn??

En weet je, ik vind het zo raar dat de waarden een maand geleden nog zo anders waren dan nu, kan dat zo snel veranderen na jaren dezelfde dosis ingenomen te hebben? Zou dit ook met de pre overgang te maken kunnen hebben?

Ik ben wel blij dat ik deze site gevonden heb hoor en dat jij altijd bereid bent tot een antwoord.
Daar wil ik je echt voor bedanken.

Groetjes,
Diana
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ineens tegen hyper aan ipv hypo

Bericht door Kiek »

Hallo Diana,

Je schreef dat je gewicht verloren hebt.
Dat zou bijvoorbeeld een reden kunnen zijn dat je overgedoseerd bent.

Aan je waarden te zien blijkt dat je eerder ook al hyperwaarden had:
in januari en april was er een FT4 van 16.6 pmol/l, dat is ook te hoog.
Evenals je waarden van vorige zomer.
Je hebt niet een korte tijd teveel FT4.
Het is al langer aan de hand.
En toevallig vorige maand een lagere FT4 van 12.8 pmol/l.

Nee, bioresonantie zal je schildklier niet beïnvloeden.
Je vind het vast prettig.
Dat is ook belangrijk.

Prettige dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Diaantje
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 feb 2017, 08:15

Re: Ineens tegen hyper aan ipv hypo

Bericht door Diaantje »

Hoi Kiek,
Ik kamp al jaren, met tussenpozen, met onrustklachten, paniekaanvallen etc.
Zit een beetje in de familie dus ging er vanuit dat ik daar ook mee behept ben.

Ik bedenk me net wel ineens, dat ik in 2015/16 verhoogd heb naar 0,125 mg. Dus daarvoor altijd 0,100 mg gebruikt. Dit omdat ik toen een erg onrustige tijd had, waarvan ik dacht dat de trage schildklier hier schuldig aan was. De huisarts die ik toen had vond dat goed, niet eens eerst geprikt. Deze huisarts is al een tijd met pensioen, jammer best wel dat we niet alle waarden weten tot 20 jaar terug. Ben ik ineens erg benieuwd naar.

Sinds mijn 45e, dus ruim twee jaar geleden, kamp ik wel meer met onrust achtige klachten.
Was in de periode tussen 45 en 47 ook enorm veel aangekomen. Weet ik ook aan de pre overgang met, dat geef ik eerlijk toe, ook niet altijd echt op mijn eten te letten.
Legde de link nooit bij de schildklier omdat de waarden mijns inziens altijd binnen de norm vallen. Nu is er pas voor het eerst, bij mijn weten, dat de TSH dus buiten de waarden valt. Vandaar dat ik aan de bel heb getrokken bij de huisarts.

Jij hebt het alleen over T4 die te hoog is, is dit de behangrijkste waarde van de twee?? Ik dacht altijd TSH.

Je merkt wel, ben ondanks dat ik al jaren hypo ben, nog behoorlijk onwetend. Heb altijd alles voor lief genomen.

Ik lees weinig reactie van je op het hele vrouwelijke hormoon verhaal waar ik over schrijf. Kan je hier niets mee of is dat allemaal niet van toepassing?

Groetjes,
Diana
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ineens tegen hyper aan ipv hypo

Bericht door Kiek »

Inderdaad is de FT4 het belangrijkste, Diana.
Daarvan heb je een tekort. En daarom slik je T4 (=levothyroxine).
De TSH is een reactie op het niveau van je chronisch te corrigeren FT4.

Over oestrogenen en progesteron in relatie tot de schildklier heb ik alleen maar de basiskennis voorradig.
Verder komt het periodiek op mijn pad door vooral rariteiten op het forum.
Zwangerschap in relatie tot levothyroxine heeft mijn speciale belangstelling gehad, tijdens de opmaak van de eerste schildklierrichtlijn in NL 2006-2007.
Op persoonlijk vlak werd mijn hypothyreoidie pas een feit na mijn zwangerschappen.
En tijdens de overgang ben ik er gelukkig doorheen gerold.

De FT4 en de TSH vind ik veel interessanter!

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Diaantje
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 feb 2017, 08:15

Re: Ineens tegen hyper aan ipv hypo

Bericht door Diaantje »

Goedemorgen Kiek,

Ik zou je laten weten hoe het gaat na twee dagen geen thyrax.
Ik word onrustig wakker, maar in de loop van de dag wordt het minder.
Soms is mijn hart rustig, soms voel ik hem in alle hevigheid weer bonken en is de hartslag hoger dan dat ik gewend ben.
Ben niet meer zo labiel als woensdag, das wel prettig. Maar de angstgevoelens heb ik nog wel hoor.

Vandaag de lagere dosis 0,1125 ingenomen.
Ik weet dat geduld hierin een schone zaak is, maar dat heb ik niet zo veel. :oops:

Groetjes,
Diana
Diaantje
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 feb 2017, 08:15

Re: Ineens tegen hyper aan ipv hypo

Bericht door Diaantje »

Hoi Kiek,

Ik heb toch nog een vraag.
Ik slik nu, na vorige week donderdag en vrijdag niets ingenomen te hebben, 0112,5 thyrax ipv 0,125.
Echter voel ik me nog steeds onrustig, hyperventileer ik volgens huisarts, drukkend gevoel op de borst, hartkloppingen etc. In de loop van de dag neemt het wat af om de volgende morgen weer vrolijk aanwezig te zijn, pffffff
Ben afgelopen maandag terug gegaan naar de huisarts omdat ik me zorgen maak, maar volgens haar is er echt niets mis met mijn hart.
Voor mijn geruststelling krijg ik 2 januari wel een holterkastje om te kijken wat dat hart van mij nu doet.

Hoe lang duurt het voordat ik echt verbetering zou moeten voelen door het verlagen van de thyrax?
Ik wil me zo graag weer eens echt goed voelen.....

Ik hoop snel wat van je te horen.

Groetjes,
Diana
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ineens tegen hyper aan ipv hypo

Bericht door Kiek »

Hallo Diana,

Je FT4 was 18.2 pmol/l.
De eerste dag dat je geen levothyroxine gebruikte, verlaagde je FT4 van 18.2 naar 16.4 pmol/l.
De volgende dag nam je wederom geen levothyroxine in, en zakte de FT4 van 16.4 pmol/l naar 15.7 pmol/l.

De dag daarop continueerde je met de verlaagde dosis van 125 minus 12.50 = 112.50 µg.
Dan zak je verder vanaf 15.7 pmol/l zeer vertraagd richting set point, schrijf ik hoopvol.
Over 6 weken weet je wat je dosis van 112.50 µg voor jou werkelijk waard is!

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Diaantje
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 feb 2017, 08:15

Re: Ineens tegen hyper aan ipv hypo

Bericht door Diaantje »

Hallo Kiek,

Dus het kan.nog wel ff duren voordat ik verbetering merk?

Groetjes,
Diana
Plaats reactie