Ineens tegen hyper aan ipv hypo

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Diaantje
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 feb 2017, 08:15

Ineens tegen hyper aan ipv hypo

Bericht door Diaantje »

Goedemiddag,
Al jaren ben ik hypo. Hiervoor slik al jaar en dag, zeker 20 jaar, 0,125 mg Thyrax.
Nu heb ik onlangs ter controle weer geprikt, en blijkt dat mijn waarden ineens tegen hyper aan liggen. TSH 0,39, Vrij T4 18,2.
Een maand geleden waren deze nog TSH 2,1 en Vrij T4 12,8.
Heb ook een aantal lichamelijk klachten. Versnelde hartslag, hartkloppingen, bij inspanning stijgt hartslag ook snel, gelukkig zakt hij ook weer in rust.
Ben onrustig, huilerig, kan weinig hebben, angst.

Vanmorgen was ik bij de huisarts omdat ik me bezorgd maak om de snel gewijzigde waarden. En omdat ik bang ben dat er iets mis is met mijn hart.
Volgens mijn huisarts kan het te maken hebben met de lage TSH waarde en ze adviseert nu dus ook om een halve blauwe minder te gebruiken.

Ik ben hierdoor erg onzeker. Kan die waarden zo snel veranderen?

Ik zit op dit moment overspannen thuis door werk. Kan stress deze wijziging tot stand brengen. Volgens huisarts versterkt het een het ander.

Graag ontvang ik wat advies hierin.

Groetjes,
Diana
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ineens tegen hyper aan ipv hypo

Bericht door Kiek »

Dag Diaantje,

Ben je misschien met 'de pil' gestopt?
Dan stijgt de FT4 vanzelf, vanwege minder oestrogenen in je bloed.

Hyperwaarden zijn gewoon vreselijk.
Er is vast niets met je hart.

Je huidige waarden in relatie met je vorige waarden tonen dat je nu flink overgedoseerd bent.
Dus het klinkt logisch dat je je niet prettig voelt, om het zacht uit te drukken.
Het lijkt dat je met je FT4 eerder in de richting van vlak onder de 13 pmol/l moet zitten dan in de buurt van je huidige 18 pmol/l.
Dat is wel een heel groot verschil.

Heb je nog meer waarden van hetzelfde lab?
Wie weet passen die ook dit patroon, ter bevestiging.
Dan zou je het beste een paar dagen geen levothyroxine nemen, zodat je overmaat vlot daalt naar voor jou een normale omgeving.

Sterkte!
Kiek
Bijlagen
DiaantjeDec2018.jpg
DiaantjeDec2018.jpg (39.65 KiB) 1063 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Diaantje
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 feb 2017, 08:15

Re: Ineens tegen hyper aan ipv hypo

Bericht door Diaantje »

Hoi Kiek,

Dankjewel voor je snelle reactie.
Nee, ik slik al 18 jaar de pil niet meer. Ik vermoed wel dat ik al een tijd, vanaf 45 jaar, in de peri overgang zit. Ben nu 47.
Ook ben ik in korte tijd 13 kg afgevallen met een koolhydraat arm dieet. Dit had ik nooit moeten doen, daar ben ik erg ziek van geweest door darmontsteking ivm verstopping. In de dieetproducten zaten veel soya producten/eiwitten verwerkt. Later begreep ik dat soya en schildklier ook niet echt samen gaan?

Ik heb even terug gezocht en heb de volgende waarden:
Datum TSH Vrij T4
7 dec 18 0,39 18,2
5 nov 18 2,1 12,8
24 apr 18 0,7 16,6
5 jan 17 1,4 16,1
6 aug 17 0,54 ?
31 juli 17 0,84 19,5
6 feb 17 0,5 17

Toen de Thyrax niet meer leverbaar was en ik over moest naar Levothyroxine, voelde ik me ook niet goed. Ook hartkloppingen etc. Weet alleen niet mee precies in welke periode dit was.
De hartslag ed. valt me nu meer op omdat ik een Fitbit draag. Soms wordt ik er gek van maar het is voor mij wel een controle dingetje :oops:
Ben ook veel inwendig aan het trillen. En soms bonkt dat hart gewoon of voel ik hem kloppen. Erg naar en beangstigend.

De huisarts vind het niet nodig om hart ed. verder te laten onderzoeken omdat zij denkt dat de schildklier en de spanningsklachten echt de oorzaak zijn. En toch knaagt dit gevoel aan me. Twee jaar geleden ben ik volledig onderzocht, nachtje in ziekenhuis aan monitor en fietstest gehad, niets aan de hand, bleek achteraf paniekaanval.

Kan het echt geen kwaad om een paar dagen geen thyrax te slikken??

Ik hoor graag weer van je.

Liefs,
Diana
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ineens tegen hyper aan ipv hypo

Bericht door Kiek »

Natuurlijk voel je je opgefokt met zo'n overwaarde, Diana!
En tril je chronisch van binnen.
Niet verwonderlijk dat je burnout-achtige toestanden voelt met zulke waarden.
Je hebt jezelf niet meer zo goed in de hand.
Wat een vervelende periode voor je!

Ook je oudere waarden bevestigen dat je fors overgedoseerd bent.
Je setpoint zit in het FT4-gebied van tegen de 13 à 13.5 pmol/l, waarbij een TSH hoort van rondom de 2 mU/l.
Dit zijn waarden die bij jouw schildklierhuishouding en lijf en leden horen. Je set point is aangeboren.
Eén setje waarden is te slordig gemeten: FT4 19.5 pmol/l met een TSH van 0.84 mU/l.
Die trekt de curve te ver weg. Nog net geen 'outlier', een buitenstaander. Die heb ik eruit gelaten.

Het valt voor laboratoria niet mee om de FT4 goed te meten. Ieder lab heeft eigen apparatuur, en eigen ijkmethoden.
Daarom is het belangrijk om hetzelfde lab te gebruiken. Anders heb je geen vergelijk met oudere waarden.

Het kan zeker geen kwaad de Thyrax bijvoorbeeld 2 of 3 dagen te laten staan. En daarna je dosis verlagen naar bijvoorbeeld 100 µg.
Dan krijgt je voorraad T4 de tijd om wat te verbruiken.
Je zou na 7 dagen weer je FT4/TSH kunnen laten prikken, om te zien of je op de juiste track zit.
Dan weet je snel of je dosis inderdaad te hoog was, of dat er een andere oorzaak is.

Sterkte!
Kiek
Bijlagen
DiaantjeDECtwee2018.jpg
DiaantjeDECtwee2018.jpg (39.57 KiB) 1052 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Diaantje
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 feb 2017, 08:15

Re: Ineens tegen hyper aan ipv hypo

Bericht door Diaantje »

Dankjewel Kiek voor je reactie.
Huisarts wil dat ik over 3 weken weer ga prikken. Dan kan ze zien of de verlaging van 0,125 naar 0112,5 zin heeft.
Dus ik stop 2 dagen met innemen en dan de dosis zoals voorgeschreven door de huisarts.
Hoop dat dat werkt zo.
Kom net bij therapeut vandaan. En zij zegt ook spanningen en die schildklier versterken elkaar nu en dus ook de klachten.
Heb jij hier meer kennis van hoe dat zit??
Groetjes,
Diana
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ineens tegen hyper aan ipv hypo

Bericht door Kiek »

Maar Diane, je bent nu zo gespannen omdat je veel teveel Thyrax slikt.

Spanningen en je schildklier versterken elkaar niet.
Dat is echt onzin.
Je schildklier is immers een nutteloos stukje weefsel, wat flubbertjes in je hals.
Dat doet niets meer.

Je hebt zo ongeveer een voorraad in je bloed van ruim 10 pilletjes van 100 µg Thyrax: 1000 µg.
Uit deze voorraad put je energie voor je dagelijkse bezigheden.
Maar teveel voorraad maakt overspannen. En jij hebt een te grote voorraad.
Deze voorraad geeft je een FT4 van 18 pmol/l, waar je maar behoefte hebt aan 13 pmol/l.
Je lijf is gebouwd op 13 pmol/l, en niet op 18 pmol/l.
Dat is schadelijk. Daarom hyper je, en voel je je ellendig.

Deze te ruime voorraad moet wat vlotter verminderen.
Het duurt onnodig lang als je dat vermindert met 12.5 µg per dag, terwijl je dan ook nog eens 112.50 µg per dag slikt. Dan ben je weeeeeken bezig om je voorraad wat te verlagen.

Het is veel effectiever om 2 dagen geen Thyrax te slikken.
Dat scheelt weer 200 µg + het dagelijks verbruik van je voorraad.
En dan verder met 100 µg of 112.50 µg Thyrax.
Het lukt je heus wel.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Diaantje
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 feb 2017, 08:15

Re: Ineens tegen hyper aan ipv hypo

Bericht door Diaantje »

OK Kiek, dan doe ik dat.
Dat schreef ik ook in mijn vorige bericht, 2 dagen stoppen en dan verder op 112,5 ipv 125. Misschien niet geheel duidelijk verwoord, sorry.
Oh, wordt echt gek zo, zo angstig en het huilen staat me nader dan het lachen. Ben zooo bang dat mijn hart het begeeft. En weet je, zo snel is die hartslag in rust nu ook weer niet maar voor mijn doen sneller dan normaal. In rust is ie altijd rond de 70, vaak minder, en nu rond de 85.
Maar dat onrustige gevoel van binnen nekt me echt momenteel.
Gister had ik een betere dag, maar vandaag, gek word ik ervan.

En dan overdag zo koud hebben en 's avonds bloedje heet, pfffff.
Nogmaals de peri overgang werkt ook niet mee.

Ik hoop zo dat dit snel beter gaat.

Groetjes,
Diana
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ineens tegen hyper aan ipv hypo

Bericht door Kiek »

Diana, laat je weten hoe het met je gaat na de 2 Thyraxvrije dagen?
Naar verwachting zou je iets moeten merken.

Hou je taai!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Diaantje
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 feb 2017, 08:15

Re: Ineens tegen hyper aan ipv hypo

Bericht door Diaantje »

Hoi Kiek,
Wat lief dat je dat wilt weten, en dat zal ik doen.
Vanmorgen was ik nog vreselijk onrustig. Nu gaat het beter, de zenuwen in mijn bovenbuik (daar voel ik ze altijd) zijn minder.
De angst overwint momenteel, vreselijk is dat.

Mag ik vragen hoe jij aan al deze kennis komt? Ervaring of studie??
Gewoon interesse hoor :)

Groetjes,
Diana
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ineens tegen hyper aan ipv hypo

Bericht door Kiek »

Ervaring en een flinke dosis nieuwsgierigheid, Diana.
Ook vergelijken met mensen in mijn omgeving die eveneens afhankelijk waren/zijn van levothyroxine. Iedereen heeft andere verhalen.

Daarom in 1997 mijn behandelaar gevraagd naar een studieboek over schildklieren.
Hij stelde 'Basic and clinical endocrinology' van Greenspan voor.
Zo allemachtig ingewikkeld door al die onbekende medische terminologie!
Gelukkig bevat het onderwerp 'schildklier' slechts 70 van de ruim 800 bladzijden. Niet minder ingewikkeld. Nieuwsgierigheid overwon. Daarom meer boeken aangeschaft, en meer mensen gezocht met een schildklierziekte op internet. Met dankbaar gebruik van online publicaties, gratis en goede info, zoals de Thyroidmanager.org.
Een grote groep mensen van toen schrijven nu nog, hier en op andere social media.
Verrassende inzichten zijn erbij gekomen, en steeds meer vragen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie