Labwaarde. Willen jullie meedenken? Cardioloog geweest

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Tanne
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 dec 2018, 12:00

Labwaarde. Willen jullie meedenken? Cardioloog geweest

Bericht door Tanne »

:ugeek: hIk heb me speciaal voor deze vraag aangemeld. Ik hoop dat jullie wellicht een antwoord hebben.
Ik ben vrouw, 31 jaar en heb drie kinderen.

Wegens hartkloppingen en een enorm gejaagd gevoel heb ik mijn schildklierwaarde laten prikken.
De tsh was 0.41. Nu zie ik overal dat hij binnen de normaalwaarden valt. Alleen ik vraag me af, is er ook zoiets als een ‘lage kant’ wat dit betreft?
Van de assistente begreep ik wel dat de tsh vaker geprikt is en hij varieerde van 0,52 naar 0,45 in een tijdsbestek van enkele jaren. Dus deze waarde lijkt wel bij mij te passen. Of is dat een foute gedachtengang?
Ft4 wordt alleen geprikt bij een afwijkende tsh. En dat is hij natuurlijk niet.

Tijdens mijn zwangerschappen heb ik veel last gehad van hartkloppingen. Zakt een tsh waarde tijdens zwangerschap? Of is dat krom geredeneerd?
Uiteraard kan er van alles (of juist niets) aan de hand zijn, maar ik zou het heel vervelend vinden iets over jet hoofd te zien.
Ik heb binnenkort weer een afspraak bij de huisarts en in principe ga ik er vanuit dat hij de schildklier van het lijstje afstreept, en dat is prima, als het maar terecht is.
Laatst gewijzigd door Tanne op 24 jan 2019, 10:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Labwaarde. Willen jullie meedenken?

Bericht door Kiek »

Hallo Tanne, welkom!

Je hebt groot gelijk om zo'n lage TSH kritisch te bekijken.
Met name omdat je last hebt van hartkloppingen en een gejaagd gevoel.

Wat een pech dat je geen bijbehorende FT4 kent.
Dan is het eigenlijk raden wat er aan de hand is.

Misschien behoor je tot de hele kleine groep mensen die een normaal gebiedje heeft omstreeks een TSH van 0.41 mU/l. Dat is best uitzonderlijk. Maar het kan wel.
Een FT4 erbij zegt echter weer meer.

Vraag nogmaals een TSH mét FT4.
En bekijk hoe de hoogte van je FT4 zich verhoudt in relatie tot je lage TSH.
Omdat de TSH een bepaald 24-uurs ritme heeft, en 's ochtends vroeg nog iets kan weergeven van de meestal hoge nachtelijke TSH's, is het best om inderdaad in de vroege ochtend naar het lab te gaan. Zodra het lab open is. Dan vang je dus je hoogste TSH (binnen labtijden).

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tanne
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 dec 2018, 12:00

Re: Labwaarde. Willen jullie meedenken?

Bericht door Tanne »

Dankjewel voor je antwoord!

Bedoel je daarmee te zeggen dat er een grote aanwezige kans is dat mijn schildklier inderdaad uit de bocht is gevlogen? Of juist andersom, dat er een hele kleine kans is dat het de schildklier is?
Je schrijft over een lage waarde. Het is niet verontrustend laag toch? Ik vind het zo lastig te vatten. Want hij zit niet in het rood.

Ik heb de vorige keer om 10.00 geprikt.

Krijg je, als je opzoek bent naar een hyper niet Juist een vertekend beeld als je zo vroeg mogelijk prikt? Want dan heb je een hogere waarde in de ochtend die verder zakt gedurende de dag. Of denk ik verkeerd?

Ik vind het wel lastig, want hij valt natuurlijk binnen de normaalwaarden dus is feitelijk niet te laag. Dus wat heb ik om op mijn strepen te staan? En dan is alles normaal... :?
Overigens, als ik de klachtenlijst van een hyper lees komt er zoveel overeen. Maar het zijn wel vage klachten. Trillerig gevoel van binnen, onrust, dunnere en plakkerige ontlasting, gevoelig, opgebrand gevoel... maar dat past. natuurlijk bij meerdere dingeb
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Labwaarde. Willen jullie meedenken?

Bericht door Kiek »

Ik bedoel de verdeling van de TSH's bij mensen met een gezonde schildklier.
De grootste groep gezonde mensen heeft een TSH van 1.5 mU/l.
Er is een klein deel dat daar boven zit, en een klein deel zit eronder.
Misschien behoor jij tot de uitzonderlijke gevallen die net op de rand zitten.

Als je 's ochtends vroeg prikt, dan pak je je hoogst mogelijke TSH.
Je zou natuurlijk ook de laagst mogelijke TSH kunnen vangen.
Die zijn ergens te vinden tussen de 14 en 16 uur.

Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tanne
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 dec 2018, 12:00

Re: Labwaarde. Willen jullie meedenken?

Bericht door Tanne »

dus het is, al met al, geen gek idee om hier nog even op voort te borduren. En dan moet een ft4 dat uitwijzen toch? Als die ook normaal is kan ik het afsluiten.

Wat zou je in mijn geval adviseren, qua priktijdstip? Toch wel in de middag denk ik he?
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Labwaarde. Willen jullie meedenken?

Bericht door Kiek »

Toch in de ochtend, zo vroeg mogelijk.
En over 14 dagen weer: dezelfde tijd, dezelfde condities, hetzelfde lab.
Dan zijn je waarden waarschijnlijk te vergelijken met elkaar.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tanne
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 dec 2018, 12:00

Re: Labwaarde. Willen jullie meedenken?

Bericht door Tanne »

Wat ik overigens ook lees is dat, bij een normale tsh de kans 98% is dat hij ook daadwerkelijk normaal is. Hoe verkoop ik dit aan mijn arts?
Tanne
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 dec 2018, 12:00

Re: Labwaarde. Willen jullie meedenken?

Bericht door Tanne »

Kiek schreef: 16 dec 2018, 18:23 Toch in de ochtend, zo vroeg mogelijk.
En over 14 dagen weer: dezelfde tijd, dezelfde condities, hetzelfde lab.
Dan zijn je waarden waarschijnlijk te vergelijken met elkaar.
Ok. Ik dacht dat het misschien zo was dat hij dan vroeg in de ochtend nog prima is en zakt gedurende de dag en daarmee onder de normaalwaarden komt ofzo. Hersenspinsels😂
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Labwaarde. Willen jullie meedenken?

Bericht door Kiek »

Het gaat in jouw situatie om een grensgeval.
Omdat je hartkloppingen hebt, wil je graag weten of die waarde inderdaad voor jou wel normaal is.

'k Zal even een TSH-verdelingsplaatje opzoeken.

Toevoeging achteraf:
Kijk op https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2729186/
Halverwege kom je figuur 3 tegen.

Plaatje A geeft de beste intuitieve weergave van de verdeling van de ligging van de TSH van een grote groep mensen waarbij dit gemeten is.
Het geeft de kansdichtheid weer dat je een bepaalde waarde van de TSH zult aantreffen.
Bij een TSH van 0.4 mU/l is de kansdichtheid onder de 0.2, zoiets als ongeveer 0.17.
Bij 1 mU/l is de kansdichtheid ongeveer 0.7.
Zo'n kansdichtheid geeft dus een gedeelte aan van het aantal mensen waarbij deze meting is gedaan.
Een inventarisatie van wat je tegenkomt.
Het vertelt niet of het goed of slecht is.
Laatst gewijzigd door Kiek op 16 dec 2018, 18:53, 3 keer totaal gewijzigd.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tanne
Berichten: 33
Lid geworden op: 16 dec 2018, 12:00

Re: Labwaarde. Willen jullie meedenken?

Bericht door Tanne »

Graag, dankje. Vooralsnog ga ik er maar gewoon vanuit dat deze waarde bij mij gewoon goed is.

L
Plaats reactie