Vraag over slapeloosheid

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
caat
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 nov 2018, 07:53

Vraag over slapeloosheid

Bericht door caat »

Beste mensen,
Ik ben pas sinds kort schildklier patiënt (dat wil zeggen, waarschijnlijk al heel lang maar pas sinds kort gediagnosticeerd). Daarnaast heb ik ook andere gezondheidsklachten.

Een paar (4) maanden geleden werd ontdekt dat ik ernstig hypothyroide was (zeg je dat zo?) met al vergaande klachten. TSH was erg hoog, boven 70. De weken met opbouw van medicatie erna waren hels, ik wil daar nu niet op ingaan maar ben grotendeels bedlegerig geworden, waarschijnlijk door de combinatie van aandoeningen.

Nu gebruik ik 100 ug Tirosint. Bij laatste controle die vlak op de ophoging naar 113 ug volgde waren mijn waarden "goed", TSH 1 komma nog wat en T4 iets van 26, dus iets aan de hoge kant, daarom weer naar 100 ug gegaan. Dit allemaal in relatief kort tijdbestek, dus niet met weken stabiliseren.

Vragen:
- volgens de artsen doet mijn schildklier "niets" meer, dit zouden ze kunnen zien aan de uitslagen, is dat zo? Want dan zou 100 ug toch ook wat weinig zijn of niet (misschien omdat ik niet actief ben?)
- ik heb nu heel erge slapeloosheid, het duurt heel lang voordat ik in slaap val. Dit hoort ook bij mijn andere ziekte maar zo erg is het nog niet geweest. Ben ik dan toch aan het "hyperen" of is mijn lijf gewend aan de 100 ug en vraagt om meer, dus juist hypo? Heb ook droge handen etc.

Vooral de slaap zit mij dwars, hoor graag jullie ideeën!

Groet, caat

Nog aan toegevoegd: het prikken was ná het innemen van de medicatie, de "prikkers" komen thuis en de zij (hele lieve verpleger, zeg je dat zo?) was er pas om 12.30, dus heb ik toch maar geslikt van tevoren...
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag over slapeloosheid

Bericht door Kiek »

Hallo Caat, welkom!

Wat vervelend dat je zo'n akelige opbouw hebt gehad!
Hoe is dat gekomen?
Je hebt nu wel een bijzonder hoge FT4 van 26 pmol/l.
Is dat misschien de reden van je slapeloosheid?
Ik zou stapelgek worden bij zo'n hoge FT4.
De mijne houd ik op 13.50 pmol/l.
Die waarde hoort bij mij. Daar voel ik me het beste mee.

Je FT4 en TSH hebben een innige relatie met elkaar.
Als de een stijgt, dan daalt de ander. En andersom.
Altijd op dezelfde wijze.
Dat is aangeboren, en wijzigt niet.

Je kunt uitvogelen hoe die relatie bij jou werkt.
Misschien voel je je beter bij een andere FT4.
Als je dat wilt uitzoeken, plaats dan hier je FT4/TSH-waarden.
Wie weet lukt het je gezonde waarden terug te halen.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
caat
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 nov 2018, 07:53

Re: Vraag over slapeloosheid

Bericht door caat »

Hallo,

Ik hen mijn waarden niet precies, zou ik moeten navragen.

Maar je eerste ingeving is dat de FT4 te hoog is... Ik ga nog eens navragen bij de huisarts. Maar ik heb nog wel een erg droge huid, of duurt dat even voor dat bijtrekt?
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag over slapeloosheid

Bericht door Kiek »

Een droge huid associeer ik met een bestaande hypothyreoïdie, Caat.
Dus FT4's onder de normaalwaarden.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
caat
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 nov 2018, 07:53

Re: Vraag over slapeloosheid

Bericht door caat »

Dat dacht ik ook gelezen te hebben... Maar dat is dan in tegenspraak met de hoge FT4...
Hoewel ik nu meer het gevoel heb dat het te hoog is.

Ik kan nu zeker niet morgenochtend al iets minderen... en als de huisarts njet akkoord later bijslikken...?
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag over slapeloosheid

Bericht door Kiek »

Caat, als je je waarden morgenochtend opvraagt en je plaatst ze hier, dan maak ik een curve.
Je ziet vervolgens in welk gebied van de waarden jouw schildklierhuishouding zich het beste bevindt.

Bel morgenochtend je huisarts, en vertel over het idee van een te hoge FT4.
Overleg met hem/haar over je slapeloosheid.
Overleg is in dit stadium belangrijk omdat je nog niets weet over je waarden, noch over je reactie op levothyroxine. Je hebt de ervaring van je huisarts nodig.

Later heb je genoeg kennis om zelf beslissingen te nemen.
Als je iets verandert dan is het de bedoeling om 6 weken lang die verandering vast te houden. Want na 6 weken heb je pas het resultaat van deze vaste dosis op je gestel.
Daarna FT4/TSH.
Overigens is het helemaal geen probleem om je dosis op een prikdag om 12 uur in te nemen. Dat is beter dan vlak te voren je levothyroxine te slikken. Dit laatste dient de resultaten van je lab zeker niet.
Het doel is immers om je FT4/TSH goed te meten op het juiste moment.
Pas dan zijn ze bruikbaar. Anders blijft het gokken.

Tot morgen!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
caat
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 nov 2018, 07:53

Re: Vraag over slapeloosheid

Bericht door caat »

Ha,
Ga ik doen, ik bel morgen de huisarts.
Overigens denk ik dat er maar 3 meetpunten zijn, ik denk nog niet genoeg voor een curve?
Ik laat het morgen weten.
Fijne nacht, hoop ik!
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Vraag over slapeloosheid

Bericht door Teun »

Hallo Caat
Je slikt pas 4 maanden levothyroxine, best snel op deze waardes gekomen. Maar voordat je lichaam ook weer helemaal op peil is duurt meestal wel even, dus niet vreemd dta je zowel klachten van hypo als hyper voelt en ziet.
Ik zou zeggen vergeet even de droge huid, mogelijk haaruitval etc. Wordt straks beter.
Welke dosering erbij jou past kan zomaar nog enkele keren anders zijn. Heb veel geduld, best moeilijk maar wel belangrijk. Bij veel mensen neemt instellen op de juiste dosering veel tijd in beslag. Pas als alles op orde is zul je ook zien dat kleine dingen als huid etc. verbeteren.
Ik herken verergering van slapeloosheid overigens ook bij een niet goed ingesteld zijn, zowel bij te hoog als bij te laag zitten. Bij instellen elke keer bij verandering van de dosering werd het bij mij na enkele dagen weer slechter om op termijn weer wat te verbeteren.
caat
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 nov 2018, 07:53

Re: Vraag over slapeloosheid

Bericht door caat »

Hallo Kiek en Teun,

Erg bedankt voor het meedenken en jullie steun. Er zit inderdaad héél langzaam iets vooruitgang in, maar soms wisselt de ene klacht voor de andere. Ik ben nog fors ziek en beperkt, moet inderdaad geduld hebben. Dit zijn mijn waardes toe nu toe, één meetpunt ontbreekt van het ziekenhuis:
Datum ------ TSH ----- FT4
11-10 -------- >94 ------- 1,1
25-10 --------- 40 -------- 3,2
6-12 ----------- 1,5 ------- 28,4

Voor het laatste meetpunt had ik dus 113 ug tirosint genomen en sinds een dag of 2 opgehoogd vanaf 100 ug. Ik neem nu weer 100 ug.

Groet, caat
Laatst gewijzigd door caat op 19 dec 2018, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag over slapeloosheid

Bericht door Kiek »

Datum ------ TSH ----- FT4
11-10 -------- >94 ------- 1,1
25-10 --------- 40 -------- 3,2
6-12 ----------- 1,5 ------- 28,4


Hallo Caat,

Je schreef dat je hypothyreoïdie van de zomer ontdekt werd.
Kloppen je data dan wel?
Wil je ze nog even checken?

Je laat je FT4/TSH bepalen, want je slikt immers schildklierhormoon/levothyroxine.
Helaas passen je waarden niet bij elkaar.
Ze volgen niet het normale traject.
Gebruik je misschien verschillende labs?
Of gebruik je andere medicatie die invloed heeft op je schildklierhormonen?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie