Tip tegen dikke ogen?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Nadia
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 mei 2018, 14:40

Tip tegen dikke ogen?

Bericht door Nadia »

Hoi allemaal,
Ben op zoek naar tips om de bekende dikke ogen/dik gezicht wat te helpen verminderen? ( al opgehoogd). Iemand ervaring met corticosteroïden-creme bijvoorbeeld?
Pomtips
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 mar 2018, 22:35

Re: Tip tegen dikke ogen?

Bericht door Pomtips »

Mijn eerste gedachte is: meer ophogen
Geen ervaring met crèmes hier.
Weet je zeker dat je niet nog wat hypo bent? Het zou weg moeten trekken als je richting euthyroot gaat.
Graves sinds 2010. In aug 2022 gestopt met B&R en na recidive in sept 2022 begonnen met instellen op titratie.
Nadia
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 mei 2018, 14:40

Re: Tip tegen dikke ogen?

Bericht door Nadia »

Bedankt voor je reactie. Ja waarschijnlijk. Nu 10 dagen geleden opgehoogd dus ik moet geduld hebben. As ik ophoog omdat ik voor mijn ideale waarden te laag zit, heb ik altijd zowel hypo- als hyperklachten. Zelfs met een minimale ophoging van 6.25 en dat om de dag. Werkt bij mij sowieso raar, reageer erg sterk op schommelingen. Als bijv door stoppen met roken mijn waardes wijzigen ( tsh 2 en t4 18.1) dan verlies ik al 1/3 (!) van mijn haar en heb geen wenkbrauwen meer over. Voel me altijd het beste bij tsh onder de 1 en een hoge ft4.
Nadia
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 mei 2018, 14:40

Re: Tip tegen dikke ogen?

Bericht door Nadia »

Update: heb inmiddels hydroconrtison gebruikt en het helpt iets. Smeer maar 1 x per dag, vaker smeren zal ws beter helpen. Mss heeft iemand er wat aan.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Tip tegen dikke ogen?

Bericht door Kiek »

Mijn familie is behept met eczeem.
Het gebruik van hydrocortison vind ik geen goede tip.

Als je je dikke ogen koppelt aan je schildklierhormonen, dan bekijk je je waarden.
Als je een gewoon eczeem hebt waardoor je oogleden wat verdikt zijn, dan gebruik wat vaseline, of een mix van vaseline met wat nivea.

Je gebruikt niet zomaar een hydrocortisonzalf.
Daarnaast verdund hc ook nog eens je huid.
En dat wil je zeker niet hebben rondom je ogen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Nadia
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 mei 2018, 14:40

Re: Tip tegen dikke ogen?

Bericht door Nadia »

Dag Kiek,
Ook bij verdikte ogen door schildklierklachten worden corticosteroïden gebruikt, hydrocortison in dit geval. Mijn arts geeft aan dat het ook op de ogen mag. Langer dan 3 weken smeren kan idd huidverdunnend werken.
Billy
Berichten: 78
Lid geworden op: 07 mar 2017, 15:40

Re: Tip tegen dikke ogen?

Bericht door Billy »

Dikke ogen is heel herkenbaar.

Waarschijnlijk is het een open deur :roll: , maar zeer beperkt zout eten, helpt mij in elk geval al wat...naast een aanpassing van de levothyroxine.


Groetjes, Hilde
Nadia
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 mei 2018, 14:40

Re: Tip tegen dikke ogen?

Bericht door Nadia »

Bedankt voor de tip Hilde. Soms denk je niet aan een open deur, dus ik ben er blij mee;)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Tip tegen dikke ogen?

Bericht door Kiek »

Ook bij verdikte ogen door schildklierklachten worden corticosteroïden gebruikt, hydrocortison in dit geval. Mijn arts geeft aan dat het ook op de ogen mag. Langer dan 3 weken smeren kan idd huidverdunnend werken.

Ik probeer je link naar je schildklierkwaal te begrijpen.
Wanneer wordt hc-zalf/creme gebruikt bij dikke ogen om welke reden?
Het gaat hier om je 'tip' op een schildklierforum.
Mijn 'tip' is dan om zoveel mogelijk het hormoonstofje hydrocortison te mijden, en uitsluitend te gebruiken in uiterste noodzaak, zoals bij de ziekte van Addison.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Nadia
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 mei 2018, 14:40

Re: Tip tegen dikke ogen?

Bericht door Nadia »

De link met schildklierklachten is myxoedeem op de ogen door een hypo. Deze creme heeft mijn arts aangeraden en heeft mijn klachten verminderd.
Plaats reactie