Spinnetje stelt zich voor

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Spinnetje83
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2019, 09:17

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Spinnetje83 »

De waardes waren nu 14 en 3,05; opnieuw lager dan het vermoedelijke setpoint. In overleg met de huisarts heb ik nu besloten om weer te starten met de medicatie en over 6 weken te kijken hoe het er dan voor staat. We zullen zien...
Don't lose your heart, you'll need it
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Hallo Spinnetje,

De vorige keer had je een FT4 van 15 pmol/l met dezelfde TSH als je huidige FT4 van 14 pmol/l: TSH 3.05 mU/l.
Dat betekent dat de werkelijke waarde van je FT4 dichter bij de 14.5 pmol/l staat, dan bij 14 of 15 pmol/l.

Je enige echte hypowaarde in je verleden [-> FT4 9/TSH 61] heeft een zeer belangrijke stem in de positionering van je set point.
Op deze basis is je FT4-set point tegen de 17 pmol/l aan, met een TSH van ca. 1.5 mU/l.
Is de ernstige hypowaarde een schatting, dan verandert je set point naar lagere waarden van de FT4 en kom je uit op een FT4 van ca. 14.5 pmol/l met een TSH van 3.5 mU/l.
Vergelijk dat eens met je huidige waarden.

Hopelijk helpt de toevoeging met levothyroxine.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Spinnetje83
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2019, 09:17

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Spinnetje83 »

Als ik geen klachten had, dan zou ik me met deze waarden ook geen zorgen maken denk ik. Maar ik voel me niet goed en wil kijken of de schildklier hier een rol in heeft. Overigens heb ik ook nog een hypo-waarde van 5 gehad, met een tsh van 63, maar ik denk dat je die al uit de setpoint-berekening had weggelaten. Goed om te weten in elk geval dat ook een ft4 van 14 mijn setpoint zou kunnen zijn, mits de extreem lage waarden niet worden meegerekend. We gaan zien hoe het zich ontwikkelt.
Don't lose your heart, you'll need it
Spinnetje83
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2019, 09:17

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Spinnetje83 »

Er gebeurt iets raars. Ik heb vorige week opnieuw bloed laten prikken en de waardes zijn nu als volgt: FT4=19 en TSH=3.13. Beiden aan de hoge kant dus. Ik wil een afspraak maken met de huisarts om hier eens samen naar te kijken, maar ik vroeg me af of iemand hier me al wat inzichten kan geven? Alvast bedankt!
Don't lose your heart, you'll need it
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Bij je FT4 van 19 hoort bij jou een TSH van ca. 0.5 mU/l.

Een TSH van ruim 3 mU/l past niet.
Misschien slik je andere medicijnen?
Zoiets kan invloed hebben op je schildklierhormonen.
Of misschien is het een ander lab.
Of misschien heb je je pillen niet continu in hetzelfde ritme ingenomen.
Of misschien ben je wel een buitengewoon bijzonder spinnetje.


Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Spinnetje83
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2019, 09:17

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Spinnetje83 »

Er is in hetzelfde ziekenhuis geprikt als de andere metingen, dus ik neem aan ook in hetzelfde lab getest. Ook ongeveer hetzelfde tijdstip op de dag (vroeg in de ochtend, nuchter, wel medicatie genomen). Ik gebruik geen andere medicatie dan de levothyroxine, en ook daarvan gebruik ik maar een hele lage dosering (25mcg). Een beetje vreemd ben ik wel, dus daar zal het aan liggen :lol:
Don't lose your heart, you'll need it
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Kiek »

..wel medicatie genomen

Dat betekent een grotere kans op aparte waarden.
Nu zit er in dat druppeltje bloed het resultaat van een dynamisch toestandje met zwiebertjes er gratis bij.

Het resultaat van 19 pmol/l is geen verdienste van die 25 µg.
Dat doet je schildklier. Die levert de 19 pmol/l.

Dat priegeltje van 25 µg verstjeert hooguit je huidige achterliggende en momenteel goed werkende schildklierhuishouding.
Met wisselende TSH's tot gevolg.

Je schildklier werkt.
Ik hoop van harte dat je schildklier dit resultaat vasthoudt!

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Spinnetje83
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2019, 09:17

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Spinnetje83 »

Verdorie, zou het dat zijn? Ik twijfelde al een beetje of ik die medicatie had moeten nemen, maar dacht dat ik dat eerder ook had gedaan. Vermoedelijk niet dus. Heeft het zin om de meting op korte termijn over te doen, of gewoon pas over een tijd weer?
Don't lose your heart, you'll need it
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Over een week naar het lab, of zoiets?
Om te checken wat je TSH doet op het niveau van je FT4.
En als je stopt met de 25 µg, wacht 6 weken voordat je je waarden laat checken.
Ook in de vroege ochtend.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie