Spinnetje stelt zich voor

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Spinnetje83
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2019, 09:17

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Spinnetje83 »

Naar aanleiding van mijn bezoek aan de internist gisteren, ben ik me nog eens wat verder gaan verdiepen in het hele verhaal. Het valt me op dat de richtlijn stelt dat een hypothyreoidie altijd behandeld zou moeten worden met L-thyroxine, ook als het om een postpartum thyreoiditis gaat. Hier heeft de internist echter niets over gezegd, of is dit pas aan de orde als mijn schildklier voor een langere tijd te traag zou blijven werken?
Don't lose your heart, you'll need it
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Je hebt geen recept gekregen voor levothyroxine?
Dat moet een vergissing zijn!
Of zou de internist verwachten dat je huisarts je levothyroxine voorschrijft?

Misschien is het beste om nu je huisarts te bellen, en je waarden door te geven.
Je FT4 heeft flink wat hulp nodig om weer op peil te komen.
Dan volgt vanzelf normalisatie van de TSH.
Vraag dan om met b.v. 75 µg aan te vullen, en over 6 weken weer lab.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Spinnetje83
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2019, 09:17

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Spinnetje83 »

gek he? Er is met geen woord gerept over medicatie, terwijl ze nog wel in het systeem de propranolol heeft verwijderd als actuele medicatie. Ik ga maar eens bellen, dank voor de reactie!
Don't lose your heart, you'll need it
Spinnetje83
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2019, 09:17

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Spinnetje83 »

Heb de poli interne geneeskunde gebeld en de secretaresse heeft nagekeken wat er in het verslag stond. De internist heeft opgeschreven "4 weken expectatief beleid en daarna opnieuw lab". Zij heeft dus bewust gekozen voor geen medicatie nu. Ik hoop maar dat het de juiste weg is...
Don't lose your heart, you'll need it
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Misschien heb je laten weten dat je niet zoveel klachten hebt?
Daarop zal je internist gedacht hebben dat er nog gewacht kan worden?

Om een vergelijking te maken:
Je internist zou met een FT4 van 5 pmol/l een gevaar zijn voor zijn patiënten vanwege gebrek aan oordeelkundig vermogen.

Want met een FT4 van 5 pmol/l ben je niet in staat je hersencellen naar behoren te gebruiken.
Dat zeg ik uit ervaring (FT4 van 4.5 pmol/l).

Aan de andere kant voel je je momenteel misschien wel best in dit rustige wereldje. En kán je je dit ook permitteren.
Dan heb je gelijk om af te wachten.

Sterkte, Spinnetje, eis niet teveel van jezelf, en laat van je horen hoe het je vergaat!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Spinnetje83
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2019, 09:17

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Spinnetje83 »

Ik heb gezegd dat het een stuk rustiger voelt in mijn lijf, na het geweld van de hyper-fase. Ik merk dat ik het sneller koud heb en makkelijker slaap. En ja, ik ben moe, maar voordat ik gisteren de uitslag had, heb ik er niet bij stilgestaan dat mijn schildklier hier een rol in had. Ik was alleen maar heel opgelucht dat de waardes niet meer te hoog waren...

En vergeetachtig, terwijl ik normaal gesproken heel helder ben. Heb vorige week twee kindjes mee heen en weer gesjouwd naar de auto en terug naar het kdv, omdat ik dacht dat ik de maxi cosi in de auto had laten staan...niet dus. Redelijk onschuldig, maar niet mijn normale zelf. Echter, nu ik meer lees over een te trage schildklier, besef ik me dat dit erbij hoort.

Maar goed, ik zal voorlopig meegaan in het beleid van de internist en eventueel aan de bel trekken, als ik denk dat het nodig is. Ik heb tenslotte wel twee kleine kindjes thuis die mijn volledige zorg en aandacht nodig hebben.
Don't lose your heart, you'll need it
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Pip »

Hoi Spinnetje,
Ik heb veel te weinig kennis om je te adviseren. Wel heb ik de ervaring dat ik hyperen veel heftiger vind dan een hypo. Dat neemt niet weg dat ook een hypo op een gegeven moment zijn tol eist.
Ik hoop dat er komende weken herstwl optreedt. Ben in ieder geval in deze periode lief en respectvol voor jezelf.
Hopende wens ik je een positieve ontwikkeling en geniet van je kindjes!
Spinnetje83
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2019, 09:17

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Spinnetje83 »

Ben ik weer. Vandaag opnieuw controle gehad bij de internist; waardes zijn iets verbeterd, maar helaas nog steeds niet in orde. TSH: 61 / FT4: 9. Ik ga nu toch starten met medicatie, en bij de volgende controle zal ook anti-TPO worden geprikt. Ik ga nu starten met de ene dag 25 en de andere dag 50 ug levothyroxine, 50 leek de arts wat veel obv mijn gewicht (55kg).

Ik ben benieuwd of de medicatie gaat helpen en of ik me beter ga voelen. De afgelopen weken heb ik behoorlijk wat last gekregen van (spier)pijn, hoofdpijn e.d. Psychisch blijft het ook tobben, dus ik hoop ook hier op verbetering.
Don't lose your heart, you'll need it
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Je reageert kalmpjes, Spinnetje, na minstens drie maanden doorgelopen te hebben met een ernstig tekort aan schildklierhormoon.
Blijkbaar begrijpt je internist niet dat je een baby te verzorgen hebt.
Ik mag hopen dat je geen auto rijdt.
Je hoofdpijn past overigens niet bij een tekort aan schildklierhormoon.
Misschien heeft dat een andere oorzaak.

Ik kan me voorstellen dat je vragen hebt bij de dagelijkse wisseling van je levothyroxinedosis, afwissend 25 en 50 µg.
Het lijkt me onplezierig.
Ik zou geen dag langer bij deze behandelaar blijven.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Spinnetje83
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2019, 09:17

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Spinnetje83 »

Inmiddels ben ik een ruime maand verder. Het afwisselend 1 en 2 tabletjes slikken gaat gelukkig goed, hoewel ik wel steeds goed moet nadenken hoeveel ik er moet nemen. Ik rijd wel auto, en heb me inderdaad regelmatig onveilig gevoeld de laatste tijd; er ontgaan me gewoon dingen, wat zeker in het verkeer niet handig is.

Volgende week heb ik opnieuw controle bij de internist, dus dan heb ik ook pas een nieuwe bloeduitslag.

Ik merk de laatste week dat mijn hartritme onrustig is; kan dat betekenen dat ik met de dosering die ik nu slik toch alweer richting een hyper aan het gaan ben?
Don't lose your heart, you'll need it
Plaats reactie