Spinnetje stelt zich voor

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Spinnetje83
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2019, 09:17

Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Spinnetje83 »

Hallo allemaal, ik heb afgelopen woensdag gehoord dat mijn schildklier te snel werkt. Vrij t4 was op dat moment 35, en de huisarts direct een verwijzing naar de internist in gang gezet. Bovendien ben ik vandaag die dag gestart met 20mg strumazol en propanolol, in afwachting van de afspraak met de internist (aanstaande donderdag). Gisteren (vrijdag) is er opnieuw geprikt, waardes waren toen als volgt: vrij t4; 29 en TSH; 0,02. Werkt het medicijn zo snel dat er nu al zo'n verlaging is? En verklaren deze waardes waarom de huisarts met zoveel spoed handelt?

Ik ben helemaal nieuw in de wereld van de schildklier, maar hoorde van mijn moeder dat mijn oma ook een hyperthyreoidie had. Ik heb veel vragen, en hoop snel meer te weten over de oorzaak en behandeling die me te wachten staat.
Don't lose your heart, you'll need it
Spinnetje83
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2019, 09:17

Re: Even voorstellen

Bericht door Spinnetje83 »

Ik ben trouwens half augustus bevallen van mijn tweede kindje, en las dat schildklierproblemen in het eerste jaar na de bevalling meer voorkomen. Maar, dat het dan vanzelf weer over gaat, en behandeling met strumazol niet nodig zou zijn. Moet ik conclusies trekken uit het feit dat ik dit medicijn nu wel heb gekregen?
Don't lose your heart, you'll need it
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even voorstellen

Bericht door Kiek »

Welkom, Spinnetje!

Het komt meer voor dat vrouwen na de bevalling een periode van een niet goed werkende schildklier doormaken.
De grote hormonale veranderingen tijdens zwangerschap en bevalling, en de aanpassing daarna vergen enorm veel van moeders.
Zo'n turbulentie zou een genetisch 'zwakke' schildklier kunnen (de-)activeren.
Met een post partum thyreoïditis als gevolg: vaak een hyperfase gevolgd door hypoperiode, waarna normalisering, of blijvende schildklierschade.
Evengoed kan het toeval zijn dat je in deze periode last krijgt van een schildklierziekte, en onafhankelijk van je zwangerschap.

Natuurlijk is een FT4 van 35 pmol/l veel teveel.
Goed dat je huisarts en internist inschakelde om advies.
De strumazol concentreert zich in je schildklier en verhindert de aanmaak van het eindproduct.
Weet de internist dat je een paar maanden geleden bevallen bent?

Na een dag blokkade met strumazol verwacht je een FT4 te hebben die gemiddeld 10% gezakt is. Van 35 pmol/l naar dag 2 ca. 32, waarna een daling dag 3 ca. 29 pmol/l geeft, etc. De strumazol werkt dus goed, en blokkeert je schildklierproductie helemaal. Naar verwachting heb je a.s. donderdag een FT4 over van ongeveer 15 pmol/l.
Je zult je dan een stuk rustiger voelen!

Je TSH lijkt niet per se helemaal onderdrukt met 0.02 mU/l. Of zou er niet lager gemeten worden?
Misschien heb je nog maar een korte tijd de verhoogde FT4?
Of heb je al erg lang last van hartkloppingen? Misschien zelfs afwisselend last?

Behalve een standaard hyperthyreoïdie, zou je huidige hyperthyreoïdie dus ook een opmaat kunnen zijn van een zich aandienende hypothyreoïdie, in de vorm van een post partum thyreoïditis.
Vaak (geen percentage tot m'n beschikking) wordt zo'n hypothyreoïdie voorafgegaan door te hoge en wisselende hoeveelheden schildklierhormoon, om later over te gaan naar ofwel normale waarden, ofwel doorschieten naar te weinig productie.

Meestal herstelt zo'n toestand in de schildklierwerking na de bevalling.
Maar soms is een blijvende hypothyreoïdie het eindresultaat.
Hopelijk loopt het met een sisser af.
Ik ben erg benieuwd wat je internist a.s. donderdag voorstelt.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Spinnetje83
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2019, 09:17

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Spinnetje83 »

Bedankt voor de uitgebreide reactie. De huisarts heeft de anamnese gedaan, en weet dat ik een aantal maanden terug bevallen ben en borstvoeding geef. Ik neem aan dat hij deze informatie heeft gedeeld met de internist.

De hartkloppingen heb ik nu denk ik zo'n 2 maanden, en zijn in de loop van de tijd steeds prominenter geworden. Het duurde even voordat ik actie heb ondernomen; ik dacht zelf aan bloedarmoede, vanwege de vermoeidheid en hoofdpijn, maar dat is het dus niet.

Ik hoop echt dat het van tijdelijke aard zal zijn, en dat mijn schildklier snel weer naar behoren zal functioneren. Als ik zo lees hoe moeilijk het kan zijn om stabiel te blijven met schildklier-problemen, dan is dat geen weg die ik hoop te hoeven bewandelen. Maar goed, eerst de afspraak van donderdag maar eens afwachten.
Don't lose your heart, you'll need it
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Dus zet je in op herstel!

Tussen haakjes:
Voor de meeste mensen is het slikken van levothyroxine niet zo'n ramp.
Soms weer een aanpassing van dosering. Dat is even een gepriegel.
En daarna gaat het meestal weer een paar jaar goed.
Als je maar weet waar je naartoe moet met je instelling op FT4/TSH.
Dat neemt allerlei onzekerheid weg.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Spinnetje83
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2019, 09:17

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Spinnetje83 »

Een aantal jaar terug werd mijn schildklier regelmatig gecontroleerd vanwege lithium-gebruik. Ik heb nagevraagd wat de waarden toen waren; TSH: 4.8, en fT4 11.7. Een heel verschil die met de huidige waarden...
Don't lose your heart, you'll need it
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Dat is zeker een verschil in waarden, Spinnetje!
Toen werd de werking van je schildklier extra belast door de lithium.
En je TSH verhoogde. Dus richting hypo.
Men meent dat dit vaker voorkomt bij mensen met een al onderliggende zwakte van de schildklierwerking.
Deze ervaring zou dan een minder gunstig beloop van je huidige schildklierverstoring kunnen betekenen.

Ik weet niet of deze ervaring je minder kansen geeft op een Graves.
Intuitief zou ik zeggen dat de balans dan eerder naar een Hashimoto omslaat.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Spinnetje83
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2019, 09:17

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Spinnetje83 »

Onderzoek heeft uitgewezen dat er in elk geval geen antistoffen in mijn bloed aanwezig zijn. De internist houdt het dus in principe op een postpartale thyreoiditis. Het gebruik van strumazol is daarom nu ook gestaakt. kan ik daardoor verwachten dat mijn klachten weer gaan verergeren? Over 3 weken weer bloedprikken en op controle bij de internist.
Don't lose your heart, you'll need it
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Fijn dat de Strumazol gestopt is, Spinnetje.
Zet nu in op een schildklier die weer evenwichtig aan het werk gaat!

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Spinnetje83
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2019, 09:17

Re: Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Spinnetje83 »

Vandaag controle gehad bij de internist. Mijn schildklier is nu doorgeschoten naar te traag.

De huidige waarden zijn TSH: 63.5 en FT4: 5.0.

Dit past dus bij het beeld van een postpartale ontsteking van de schildklier. Ik hoop dat een en ander bij de volgende controle wat meer in balans zal zijn, want met name de TSH lijkt me wel wat erg hoog vergeleken met de normaalwaarde...
Don't lose your heart, you'll need it
Plaats reactie