Spinnetje stelt zich voor

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Spinnetje83
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2019, 09:17

Spinnetje stelt zich voor

Bericht door Spinnetje83 »

Hallo allemaal, ik heb afgelopen woensdag gehoord dat mijn schildklier te snel werkt. Vrij t4 was op dat moment 35, en de huisarts direct een verwijzing naar de internist in gang gezet. Bovendien ben ik vandaag die dag gestart met 20mg strumazol en propanolol, in afwachting van de afspraak met de internist (aanstaande donderdag). Gisteren (vrijdag) is er opnieuw geprikt, waardes waren toen als volgt: vrij t4; 29 en TSH; 0,02. Werkt het medicijn zo snel dat er nu al zo'n verlaging is? En verklaren deze waardes waarom de huisarts met zoveel spoed handelt?

Ik ben helemaal nieuw in de wereld van de schildklier, maar hoorde van mijn moeder dat mijn oma ook een hyperthyreoidie had. Ik heb veel vragen, en hoop snel meer te weten over de oorzaak en behandeling die me te wachten staat.
Don't lose your heart, you'll need it
Spinnetje83
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jan 2019, 09:17

Re: Even voorstellen

Bericht door Spinnetje83 »

Ik ben trouwens half augustus bevallen van mijn tweede kindje, en las dat schildklierproblemen in het eerste jaar na de bevalling meer voorkomen. Maar, dat het dan vanzelf weer over gaat, en behandeling met strumazol niet nodig zou zijn. Moet ik conclusies trekken uit het feit dat ik dit medicijn nu wel heb gekregen?
Don't lose your heart, you'll need it
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even voorstellen

Bericht door Kiek »

Welkom, Spinnetje!

Het komt meer voor dat vrouwen na de bevalling een periode van een niet goed werkende schildklier doormaken.
De grote hormonale veranderingen tijdens zwangerschap en bevalling, en de aanpassing daarna vergen enorm veel van moeders.
Zo'n turbulentie zou een genetisch 'zwakke' schildklier kunnen (de-)activeren.