Bloedwaarde trage schildklier?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
DanielDijkstra
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jan 2019, 17:29

Bloedwaarde trage schildklier?

Bericht door DanielDijkstra »

Beste. Ik zal me kort voorstellen. Ik ben een man van 35 jaar. Ik heb al jaren vage klachten die wijze op schildklier problemen. De laatste maanden worden deze erger. Waarvan het grootste probleem het gewicht is. In 1 jaar tijd ben ik 18 kg zwaarder. Ik ben zwaar vermoeid en krijg psychische klachten. Ik slaap slecht, wordt continu wakker. Haren vallen uit. Pijnlijke gewrichten en lang stijf. Ik wordt steeds onzekerder. Angstgevoelens. Echter blijkt uit bloedprikken niet dat er iets aan de hand is. Wat moet ik nu want ik heb er echt last van. Het licht wel in onze familie een te trage schildklier.
Bloedresultaten:
Tsh 1.9
Ft4 15.9
T3 totaal 2.3

Graag jullie ideeen hierover. Ik weet me nl even geen raad meer.

Gr

Daniël
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bloedwaarde trage schildklier?

Bericht door Kiek »

Hallo Daniel,

Je hebt mooie waarden!
Gelukkig!

Ik weet niet zoveel over overgewicht.
Maar het is voor te stellen dat je doodmoe wordt om steeds die 18 kg mee te moeten zeulen.
Blijkbaar voldoet je voedingspatroon niet meer.
Je voeding blijft niet eeuwig hetzelfde, je past je aan aan de omstandigheden.
Nu lijkt je verhouding voeding <-> energieverbruik aan de ongunstige kant.

Kijk eens op www.voedingscentrum.nl voor meer ideeën.
Het is beter om zelf die veranderingen in je voeding aan te brengen.

Laat je niet verleiden door allerlei alto-tovenaars, zoals orthomoleculaire 'geneeskundigen'.
Je krijgt rommel waarvoor je ook nog eens flink moet betalen.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
DanielDijkstra
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jan 2019, 17:29

Re: Bloedwaarde trage schildklier?

Bericht door DanielDijkstra »

Hallo Kiek,

Dank je wel voor de reactie. Wat voeding betreft heb ik enorm veel me best gedaan. Zelfs ook met diëtist erbij. Echter gelooft die me ook niet dat ik me aan het dieet houdt omdat mijn gewicht blijft toenemen.
Wat dus mijn voeding betreft zie ik even niet als struikelblok.

Maar toch bedankt voor je mening.
DanielDijkstra
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jan 2019, 17:29

Re: Bloedwaarde trage schildklier?

Bericht door DanielDijkstra »

Hoi Florence,

Ik begreep van de huisarts dat verder ook alles in bloed goed was. Het is misscjien wel een idee om het binnenkort nog eens te prikken.
De klachten zijn zo vervelend. Ja ik heb enkele weken terug anti depressieva voorgeschreven gekregen vanwege de klachten.
Maar de beschreven klachten had ik ook al voor dat ik deze medicatie kreeg. Gewicht neemt nu met zeker 1 tot 1.5 kg per week toe.
Bedankt voor je berichtje.
Pomtips
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 mar 2018, 22:35

Re: Bloedwaarde trage schildklier?

Bericht door Pomtips »

De waarden zijn binnen de normaalwaarden. En op zich mooi idd. Maar zou het niet kunnen zijn dat dit voor Daniel zijn lichaam geen prettige waarden zijn? Toen ik op een TSH van 2 zat voelde ik me nog behoorlijk zoals Daniel omschrijft. Natuurlijk kan ik mezelf niet vergelijken met Daniel, gezien ik block & replace therapie heb, en bovendien ieder lichaam anders is, maar toch.
Het zou in theorie ook een schildklier kunnen zijn die het moeilijk heeft en dat de waarden variëren. En dat je de volgende keer andere waarden hebt.
Ik zou het wel in de gaten houden en over een tijdje weer eens bloed prikken. Het kan iig geen kwaad.
Graves sinds 2010. In aug 2022 gestopt met B&R en na recidive in sept 2022 begonnen met instellen op titratie.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bloedwaarde trage schildklier?

Bericht door Kiek »

Hallo Daniel, Florence en Pomtips,

Wat is het resultaat van deze uitgebalanceerde TSH/FT4?
Een pracht van een TT3!
Ref. ca. 1 - 3 nmol/l (info NVKC).
Als ik zou weten wat ik nu weet, dan zou ik me verdiepen in het fenomeen van aankomen in gewicht.
En speuren naar mogelijke oorzaken.

Bij bijvoorbeeld een Cushing komt men ook aan.
En er zijn meer oorzaken.
Om dan met zulke mooie waarden toch bij de schildklier te blijven hangen, is onnodig tijdverlies voor de zoeker, vind ik.

Vriendelijke groet,
Kiek

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/07/15/ik ... 2-a1511861
https://www6.erasmusmc.nl/centrumgezond ... reason=404
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
DanielDijkstra
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jan 2019, 17:29

Re: Bloedwaarde trage schildklier?

Bericht door DanielDijkstra »

Hallo allemaal,

Als eerste vind ik het erg fijn dat iedereen zo meedenkt. Dank je wel!

Ik heb mijn waardes opgevraagd wat de huisarts heeft laten prikken:
Ck: 162 u/l 171
Crp: 3 mg/l 10
25 oh vit d totaal 77 nmol/ l 50
Hemoglobine: 9.3 mmol/l 8.5 11.0
Hematocriet: 0.45 l/l 0.40 0.50
Erytrocyten: 5.17 x10*12/l 4.5 5.5
Mcv: 86 fl 80 100
Mch 1.80 fmol 1.70 2.10
Mchc 20.9 mmol/ l 19.3 22.50
Rdw 13.0 %cv 11.5 14.5
Leucocyten 10.3 x10*9/l 4 10
Erytroblasten abs 0.0 x10*9/l 0.2
Erytroblasten 0.1 % 1
Tsh 1.91 mU/L 0.27 4.20
T3 TOTAAL 2.3 nmol/l 1.3 3.1
T4 vrij 15.9 pmol/l 12 22.0

Dit zijn de waardes.
Gr Daniël
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bloedwaarde trage schildklier?

Bericht door Kiek »

Daniël, wil je nog iets extra's duidelijk maken met de lablijst?
Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bloedwaarde trage schildklier?

Bericht door Kiek »

Duidelijk!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
DanielDijkstra
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jan 2019, 17:29

Re: Bloedwaarde trage schildklier?

Bericht door DanielDijkstra »

Hallo Iedereen. Nogmaals bedankt dat jullie toch wel jullie mening en moeite doen. Heel erg prettig. Ondertussen ben ik een tijd verder. Ik zit nu thuis ziek. Niet naar mijn werk omdat de psychische klachten toenamen. Ik ben overgestapt op een andere ad en nogsteeds blijft het gewicht toenemen. Ik zit ondertussen op 123 kg bij een lengte van 183 cm. Ik voel me vreselijk en kan er niks aan doen. Ik blijf moe en slaap enorm slecht. Lusteloos. Daarnaast heb ik ineens spieratrofie en spierverslapping linker arm en schouder. Ik wordt nu op korte termijn bij de neuroloog onderOcht.
Hoofdpijn is een alledaags begrip. Vaker benauwd en kort van adem. Ik heb ook ineens veel last van extreem zweten. Zelfs de geur van het zwetennis erg vervelend en had ik nooit last van. Daarnaast wordt mijn buik maar dikker en heb ik striea op de buik. Tot zover mijn update. Weet me eigenlijk geen raad.
Plaats reactie