Iemand met ervaring??

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
gbz96
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 feb 2019, 07:16

Iemand met ervaring??

Bericht door gbz96 »

Dag,

Ik ben 22 jaar en afgelopen zomer gestopt met de pil ivm kinderwens. Na 6 maanden nog geen menstruatie gehad dus naar de huisarts gegaan. Toen bloed geprikt en erachter gekomen dat mijn schildklier te langzaam werkt.
Nu komt het gekke heb totaal geen klachten gehad behalve dat mijn menstruatie uit bleef.
Mijn TSH is 590 en FT4 1.9
De huisarts was erg verbaasd over mijn waarde en het feit dat ik geen klachten had.
Ben nu begonnen met levothyroxine 50 mcg en na 2 weken ophogen naar 75 mcg.
Nu heb ik nog nergens vergelijkbare waardes gelezen. Maar naar mijn idee is de dosering niet heel hoog gezien de afwijkende bloedwaardes.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Wil graag zo snel mogelijk mijn menstruatie weer op gang krijgen.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Iemand met ervaring??

Bericht door Kiek »

Welkom, G.!

Het komt voor dat je bij een ernstige hypothyreoïdie geen klachten hebt, die je een bezoek aan je huisarts waard vindt.

Ik ben net bezig om informatie te verzamelen over dit onderwerp. Daarom een wat uitgebreide reactie.

De toenemende vermoeidheid van mij en mijn huisgenoot was geen bezoek aan de huisarts waard. Door toevallige tussenkomst van een alerte kennis (arts) bleek dat ik een FT4 had van 4.5 en mijn toen gealarmeerde huisgenoot had een onmeetbare FT4. Vermoeidheid is in bepaalde levensfasen een logisch gevolg van onregelmatig leven en sociale verplichtingen. Niets vreemds aan. Nee, geen klachten, maar toch afwijkend.

Je zult merken dat je tijdens de opbouw met levothyroxine (=T4) achter meerdere 'afwijkingen' komt, die te maken hebben met het tekort aan FT4 in je cellen.
Zo merkte ik tijdens de opbouw met T4 dat de wereld veel kleuriger bleek, en dat mijn gehoor verscherpte. De achteruitgang was zo traag gegaan dat ik het verlies van kleuren en geluid niet eens had opgemerkt. Nee, geen klachten dus. Maar achteraf flink afwijkend.
Mijn huisgenoot zag tijdens de opbouw met levothyroxine toenemende haargroei op de zijkanten van zijn benen en armen. Ook dat waren geen klachten, wel een symptoom.

Men heeft van oudsher de neiging om bij een ernstig tekort de opbouw met levothyroxine (=T4) heel voorzichtig aan te pakken.
Maar het gekke is dat bij de allerergste vorm van hypothyreoidie die een ziekenhuisopname vereist, juist een enorme hoeveelheid schildklierhormoon wordt toegediend: geen overkilling, maar een kans op overleving.

Er kunnen redenen zijn om je langzaam op te laden met levothyroxine.
Met name als er geen uitgebreid labonderzoek volgde op de uitslag van je FT4.
Je hebt door je autoimmuunziekte meer kans dan gemiddeld op het bestaan van nog een autoimmuunziekte.
Bijvoorbeeld de ziekte van Addison. Bij zo'n kwaal is het beter eerst de Addison te normaliseren, alvorens de schildklier aan te pakken.
Misschien ben je familiair behept met schildklierziekten of andere autoimmuunkwalen?

Heb je al een uitgebreid labonderzoek gehad, en ben je verder gezond bevonden, dan is er geen reden om te starten met 50 µg, om na 2 weken te verhogen naar 75 µg.
Dat lijkt wel heel erg voorzichtig, en weken tijdverspilling.

Het gaat er immers om die lage T4 vlot op te vullen.
Weeg je een kilo of 60 dan zou je per dag 2 x 75 µg kunnen nemen, een dosis 's ochtends vroeg en een dosis een uurtje na je avondmaal.
En na één week een labcheck van FT4 en TSH:
's ochtends vroeg- nuchter- zonder de dosis levothyroxine van die ochtend.
De verwachting is dat een gemiddeld persoon van ca. 60 kg dan op een FT4 zit van gemiddeld 12 pmol/l. Nog lang niet uitgesudderd, maar al wel een flinke lading voor je naar T4 verlangende cellen.

Succes met je opbouw!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
gbz96
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 feb 2019, 07:16

Re: Iemand met ervaring??

Bericht door gbz96 »

Bedankt voor je reactie!
Heb verder geen onderzoek gehad. ( behalve wat vrouwelijke hormonen)
En ben ook niet familiar belast.
Dus wat dat betreft zou het misschien wel wat meer mogen zijn. Heb wel begrepen dat het beleid is overlegd met de internist.
Ga bijna bloedprikken dus ben benieuwd naar de waarde.
Plaats reactie