Kan schildklier 'aangetikt' worden bij stress?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Maartje7
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 okt 2017, 16:30

Kan schildklier 'aangetikt' worden bij stress?

Bericht door Maartje7 »

Hallo,
ik wend me maar weer naar het forum, omdat ik er niet helemaal uitkom.
Ben aan het re-integreren in nasleep van burnout. Ging redelijk. 4 weken geleden heeft bedrijfsarts 'tempo' opgevoerd, ook om te kijken of het haalbaar is om in eigen functie terug te komen of dat spoor 2 ingezet moet worden. Zou eind maart dan weer op volledige uren zitten (32). Naast werk ben ik ook privé weer meer dingen aan het oppakken, en ondertussen in mijn hoofd veel bezig over alle scenarioś mocht de opbouw niet lukken.. Ik reageer steeds als ik een stap erbij doe, maar dat trekt meest na 2 weken weer bij. Deze keer niet: slecht slapen, druk in hoofd en opnieuw klachten met zien en emotioneel. Donderdag was ik bij ayuvedisch arts die zei: schildklier schommelt. Nu heb ik dit idee al vaker gehad: dat als ik stress ervaar of te druk ben geweest: alsof er dan iets wordt 'aangetikt' waardoor ik moeilijk tot rust kom, drukker word en vervolgens heel moe wordt (had dit voor burnout minder: bleef ik langer in de hogere versnelling). Zowel bedrijfsarts als huisarts, waarmee ik dit eerder al besproken zeggen dat het niet kan: waardes zijn immers goed. Dat is dan nu dus ook mijn vraag: kan het, ook al zijn de waardes goed, dat schildklier (heb Hashimoto) toch een rol speelt in het moeizame herstelproces na burnout? Dat hij inderdaad wordt 'aangetikt'? En kan dit ook als dit niet in waardes terug te zien is? Lees graag de reacties,
Maartje
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: Kan schildklier 'aangetikt' worden bij stress?

Bericht door Pip »

Hoi Maartje,

Ik kan je geen antwoord geven op jou vraag. Wel heb ik zelf het idee dat mijn SK problemen zijn getriggerd door een hele drukke en stressvolle periode op mijn werk. Ik had geen rem en heb mijn grenzen totaal genegeerd! Dit is ook het geval bij een burn out fus jouw redenayie klinkt voor mij niet vreemd. Hopelijk krijg je duidelijkhrid via dit forum.

Groet! Pip 🌸
Maartje7
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 okt 2017, 16:30

Re: Kan schildklier 'aangetikt' worden bij stress?

Bericht door Maartje7 »

Dank Pip!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Kan schildklier 'aangetikt' worden bij stress?

Bericht door Kiek »

Hallo Maartje,

Schildklierhormonen schommelen dag en nacht, in een individueel patroon.
Dit schommelpatroon verschilt tussen mensen die afhankelijk zijn van levothyroxine, en mensen met een normale schildklier. Daarnaast kan bijvoorbeeld Cytomel (T3) extra schommelingen teweegbrengen.

Je wordt momenteel overladen met stress.
Teveel schildklierhormoon kan daarnaast nog eens stress triggeren.
Ben je goed ingesteld op je levothyroxine?
Dat is wel belangrijk.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Nadia
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 mei 2018, 14:40

Re: Kan schildklier 'aangetikt' worden bij stress?

Bericht door Nadia »

Hoi,
Soortgelijk verhaal hier, schildklierproblemen ontstaan tijdens burn-out. Meen wel eens het eea gelezen te hebben over de invloed van cortisol op de schildklier. En je hebt vast ervaren hoe een burn-out je hele systeem overhoop gooit, dus verbazingwekkend lijkt me de link niet. Meen zelf ook te hebben ervaren dat waardes extra schommelen in tijden van stress. En daarnaast zijn schommelingen ook moeilijker op te vangen wanneer je niet op je best bent. Overigens meen ik ook dat je stress-systeem na een flinke burn-out nooit meer hetzelfde wordt. Sneller reageren op stress, meteen naar een hoog stressniveau en veel langere hersteltijd komen mij ( en anderen; zie het veel ben zelf hulpverlener) niet vreemd voor.
Veel sterkte met je herstel!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Kan schildklier 'aangetikt' worden bij stress?

Bericht door Kiek »

Die man verdient vast een flinke boterham bij verkoop van dit soort verzinsels!
Heb je nog iets serieus te lezen, Nadia?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Nadia
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 mei 2018, 14:40

Re: Kan schildklier 'aangetikt' worden bij stress?

Bericht door Nadia »

Wat een pinnige reactie Kiek. Als je wil dat mensen elkaar helpen op het forum, lijkt me niet dat je dit moet ontkrachten door zo te reageren. Als je het er niet mee eens bent, prima, maar reageer dan inhoudelijk ipv op de persoon.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Kan schildklier 'aangetikt' worden bij stress?

Bericht door laura »

hallo Nadia,

Lees de spelregels eens.
Daar staat dat het forum niet bedoeld is voor alternatieve (schildklier)zorg.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Nadia
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 mei 2018, 14:40

Re: Kan schildklier 'aangetikt' worden bij stress?

Bericht door Nadia »

Dag Laura,
Prima, dat wist ik niet. Maar dat kan ook op een andere toon door Kiek aangegeven worden.
Plaats reactie