Start onderzoek

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Kiek
Berichten: 6696
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Start onderzoek

Bericht door Kiek »

Waar vroeger anti-tg belangrijk was voor de diagnose, is het ingeruild voor de gevoeliger anti-TPO.
Zie richtlijn 2007.
Anti-tg zal als labbepaling zeker beschikbaar zijn voor wetenschappelijk onderzoek.
En andere aparte zaken.
In het Bunniker lab wordt anti-TPO en anti-Tg bepaald à raison van 20 euro per antistof, anno 2013.

I.4.2 Antilichamen tegen TPO I.4.2.1 Fysiologie Bij AITD kunnen antilichamen tegen TPO en Tg in wisselende frequentie voorkomen. Anti-TPO-antistoffen hebben een complementbindende activiteit en dragen daarom bij aan destructie van schildklierepitheel. De kwantitatieve bepaling van anti-TPO blijkt sensitiever en specifieker te zijn dan die van anti-microsomale antilichamen en de bepaling van anti-Tg overbodig te maken. Bij 5-15% van de normale bevolking vinden we anti-TPO vaak in lagere titers en vaker bij oudere vrouwen (14).

https://www.schildklier.nl/images/PDF/N ... i-2007.pdf
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Aylen
Berichten: 43
Lid geworden op: 26 feb 2019, 09:04

Re: Start onderzoek

Bericht door Aylen »

BB1100XX schreef: 15 mar 2019, 20:03 Voor verdere schildklier gerelateerde zaken kan je beter of met je huisarts spreken of met een internist endocrinoloog.
Een endocrinoloog heeft verder gestudeerd over de hormonen binnen ons menselijk lichaam en hoort er meer vanaf te weten.
Een dermatoloog kan daar gewoon weinig over zeggen, hoe graag deze persoon je ook wilt helpen.
Het is wel heel fijn dat door deze persoon dit probleem aan het licht is gekomen!
Ja, ik ga de rest van mijn vragen aan de internist stellen, ik heb op 1 april een afspraak en ik heb al een hele lijst vragen voor de beste man/vrouw! :lol: Het was puur toeval dat het bij de dermatoloog aan het licht kwam. Ik ben blij dat er eindelijk wat duidelijkheid is.
BB1100XX schreef: 15 mar 2019, 20:03 Mijn diagnose is ook gesteld aan de hand van de anti TPO waarden, hoe het nou zat met die Anti TPO waarden hebben we elders besproken op het forum. Er is uiteindelijk informatie boven water gekomen wat die anti TPO nou eigenlijk doet, hele ingewikkelde stof om te lezen vooral in het Engels.
Ik kan me niet meer herinneren of er iemand bereid is geweest de tekst te vertalen naar begrijpbaar Nederlands.
Als schildklier patiënt is die info mij ook te ingewikkeld en dan zeggen mijn hersenen, "joh, succes ermee. Wij doen niet mee!"
Hoe het ook zei, of je nou een auto-imuun schildklier aandoening hebt of zonder auto-imuun probleem.

Het hoofd probleem is dat je lichaam niet genoeg schildklier hormoon heeft om fatsoenlijk te functioneren, die geeft een hele berg aan klachten waar je inmiddels over mee kan praten.
Het belangrijkste doel is, dit tekort aan te vullen door middel van je medicatie, en hierin een stabiele dosis te vinden.
Hoe langer je een stabiele dosis slikt, des te beter kan je lichaam zichzelf herstellen, en kun je weer normaler functioneren als human being.
Welke naam het exact draagt behalve hypothereoidi (ofzoiets), is niet van belang voor de behandeling, die blijft hetzelfde.

Good luck!
Dankjewel voor je reactie! Je hebt ook gelijk, ongeacht hoe het zit: ik ga medicatie nodig hebben om te stabiliseren.
Pomtips
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 mar 2018, 22:35

Re: Start onderzoek

Bericht door Pomtips »

Beste Aylen,

Zo van het internet geplukt:

"Zink is tevens betrokken bij de vorming van schildklierhormonen" > Misschien heeft je lichaam veel zink verbruikt om de aanmaak van schildklierhormoon te realiseren bij een slecht functionerende schildklier?

"Zink is belangrijk voor de omzetting van T4 naar T3 en uit onderzoek blijkt dat het toevoegen van zink een stijging van vrije T3, een daling van rT3 en een lager TSH gehalte tot gevolg heeft. Bij veel stress heeft het lichaam extra zink nodig, een tekort kan neerslachtigheid veroorzaken."

"Bij hypothyreoïdie wordt vaak een gebrek gezien aan B12, zink, selenium, magnesium en vitamine D"

Zo'n hoge TSH als je (tijdelijk) had lijkt me wel een duidelijke indicatie dat er iets niet goed zit. Hopelijk ga je je beter voelen na al die jaren, nu de levothyroxine behandeling is begonnen. Het geeft in ieder geval weer hoop.
Geef het wel tijd, want het kan heel lang duren voordat je goed ingesteld bent. En de weg ernaartoe kan erg vervelend zijn. Bij mij in ieder geval wel. Je klachten kunnen eerst erger worden tijdens het ophogen van je dosis, maar uiteindelijk wordt het beter. Je lichaam moet wennen aan de toename van schildklierhormoon. Bouw rustig op met je dosering! En veel sterkte toegewenst.
Graves sinds 2010. In aug 2022 gestopt met B&R en na recidive in sept 2022 begonnen met instellen op titratie.
Kiek
Berichten: 6696
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Start onderzoek

Bericht door Kiek »

Hallo Pomtips,

Het is inderdaad erg genoeg als mensen zo'n hoge TSH hebben.
En dan ook nog zonder terugkoppeling de straat op worden gestuurd.

Je citaten komen van sohf.nl/nieuws/schildklierproblemen.
Een organisatie met financiële linken naar de supplementen wereld van de bekende Vogelaar.
Met de focus op het orthomoleculaire denken.

Hoe overtuig je kwetsbare mensen om zoveel mogelijk nodeloze voedingssupplementen te slikken?
En wat moet je allemaal laten prikken in een lab?
Een schijnwereld die strooit met niet onderbouwde beweringen.
Handig verdienmodel.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Aylen
Berichten: 43
Lid geworden op: 26 feb 2019, 09:04

Re: Start onderzoek

Bericht door Aylen »

Nog bedankt voor jullie reacties, Pomtips en Kiek! :)

Ik ben inmiddels een paar weken bezig met Levothyroxine. Ik zit inmiddels op 75mcg en dit waren mijn laatste uitslagen:

8-2: TSH 46
22-2: TSH 28/ FT4 7,5/ T3 1.11
1-4: TSH 9,1/ FT4 10

Zink was nog steeds wat te weinig: 10

Volgende week ga ik weer prikken, ik ben benieuwd of de TSH dan weer gedaald is. Ik merk bij mezelf wel wat verbetering. Ik kan weer fietsen bijvoorbeeld! Dat was lastig, vanwege de pijn in spieren en gewrichten en de algehele vermoeidheid. Nu hou ik het zeker een half uur tot een uur vol zonder problemen. Ik ben ook weer voorzichtig aan begonnen met wat fitness (gewichten/machines), maar dat is nog best pijnlijk. Nu begrijp ik dat een TSH van 9 nog steeds hoog is en dat er ruimte is voor nog meer verbetering. Dat geeft hoop :)

Ik heb veel last van stemmingswisselingen, herkennen anderen dat? Ik kan het ene moment vrolijk en energiek zijn en het andere moment enorm kwaad of verdrietig en doodmoe. Soms wisselt het wel een paar keer per dag, best extreem.

Groetjes!
Aylen
Berichten: 43
Lid geworden op: 26 feb 2019, 09:04

Re: Start onderzoek

Bericht door Aylen »

Dankjewel Evelien :)
Superfijne reactie. Ervaren en erkennen is inderdaad een goede tip.
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Start onderzoek

Bericht door Marieke14 »

tjee, wat een verhaal en onzekerheid voor je.
Echt veel sterkte en succes met het instellen. Je stemmingswisselingen horen er bij. Ik ervaar die ook.
Instellen kost tijd, dus neem die ook.
En ik vond 1 ‘kreet’ van een vriendin van me wel toepasselijk:

It’s oké to be unhappy

Wil niet zeggen dat dit oké is als je het altijd hebt maar sommige dagen mag je er best aan toegeven is mijn les geweest.

Nogmaals succes en zorg dat al je vragen beantwoord worden door je arts.
Groetjes Marieke
Aylen
Berichten: 43
Lid geworden op: 26 feb 2019, 09:04

Re: Start onderzoek

Bericht door Aylen »

Even een update van mij. Mijn waarden waren allemaal binnen de grenzen van het normale, de laatste keer prikken! TSH was 2,9, FT4 was 13,3. Ik moet nog iets lager geraken, maar daar maak ik me geen zorgen om. Het gaat goed zoals het gaat.

Ik had niet verwacht dat het verschil zo merkbaar zou zijn. Ik voel me echt een heel ander mens. Ik realiseer me nu pas hoe ziek ik was de afgelopen jaren, dat is bizar. Vooral psychisch is het totaal anders. Ik was zo depressief. En moe, altijd pijnlijk, oogruis, tinnitus, gewrichtspijn, haaruitval, heftige aanvallen van vestibulaire migraine... en het is nu alsof iemand een lichtje heeft aangeknipt. Of de gordijnen heeft opengetrokken.

Ik ben nu wel boos. Boos, dat ik er zo lang mee rond gelopen heb. Boos, dat ik eerst jarenlang tevergeefs therapie heb gevolgd. Boos, dat ik een kind met ernstige ontwikkelingsstoornis heb moeten krijgen. Boos dat ik uitval van mijn evenwichtsorgaan heb, beiderzijds, onherstelbare schade. Boos, dat ik bijna helemaal kaal ben als 34-jarige vrouw. Boos, dat ik zo vreselijk zwaar ben geworden.

Ik ben aan de ene kant ontzettend blij dat ik me zo anders voel en dat de medicijnen zo goed aanslaan. En aan de andere kant... woedend. Dat het zo ver heeft moeten komen. Ik moet het echt een plek gaan geven.
Aylen
Berichten: 43
Lid geworden op: 26 feb 2019, 09:04

Re: Start onderzoek

Bericht door Aylen »

Aylen schreef: 20 mei 2019, 10:03 Ik ben nu wel boos. Boos, dat ik er zo lang mee rond gelopen heb. Boos, dat ik eerst jarenlang tevergeefs therapie heb gevolgd. Boos, dat ik een kind met ernstige ontwikkelingsstoornis heb moeten krijgen. Boos dat ik uitval van mijn evenwichtsorgaan heb, beiderzijds, onherstelbare schade. Boos, dat ik bijna helemaal kaal ben als 34-jarige vrouw. Boos, dat ik zo vreselijk zwaar ben geworden.
Hm... ik moet het niet allemaal toeschrijven aan die hypo. Sorry voor mijn geraaskal, ik weet gewoon niet hoe ik het allemaal moet bekijken. Het zal met de tijd wel komen.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Start onderzoek

Bericht door Teun »

Fijn dat het de goede kant opgaat. En het is helemaal niet erg dat je je hier uitraast, kan je opluchten en de meeste mensen zullen je begrijpen, ook al heeft niet iedereen het in dezelfde mate ervaren. Maar krop het niet op, lucht je hart hier en probeer het thuis zo prettig mogelijk te houden. Wij kunnen er tegen.
Plaats reactie