Start onderzoek

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Start onderzoek

Bericht door laura »

hallo Aylen,

Ik hoop wel dat er snel meer duidelijkheid komt over je schildklier.
En laat dat gerust weten.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Aylen
Berichten: 43
Lid geworden op: 26 feb 2019, 09:04

Re: Start onderzoek

Bericht door Aylen »

laura schreef: 28 feb 2019, 14:53 hallo Aylen,

Ik hoop wel dat er snel meer duidelijkheid komt over je schildklier.
En laat dat gerust weten.
Dankjewel :)
Zal ik zeker doen!
Aylen
Berichten: 43
Lid geworden op: 26 feb 2019, 09:04

Re: Start onderzoek

Bericht door Aylen »

Hoi BB1100XX,

Dankjewel voor je uitgebreide reactie en alle research die je gedaan hebt!
Heel nuttig om het allemaal onder elkaar te zien staan. Ik ga het e.e.a. van wat je geschreven hebt quoten voor mijn reactie.
BB1100XX schreef: 28 feb 2019, 15:35 Het lijkt alsof er alleen door gehamerd word op dat zink verhaal. Terwijl haaruitval als symptoom bij een handje vol aandoeningen terug komt.
Ik heb inmiddels wat meer gelezen daarover, en hoe je aan een zink tekort komt.
De resterende symptomen die overal beschreven worden, kunnen net zo goed symptonen zijn van b12 tekort, schildklier hormoon tekort etc.
Hoe is het zinktekort eigenlijk vast gesteld?
Er is niet echt op door gehamerd door de dermatoloog. Ik heb die mevrouw maar 2x gezien. De eerste keer vroeg ik haar of er iets te doen was aan mijn kaalheid, toen stuurde ze me naar de bloedpoli voor wat diagnostische tests. De labbrief heb ik eerder in dit topic geplaatst. Op de dingen op die labbrief ben ik toen getest. Ik moest 7 buisjes bloed prikken, een half uur later werd ik thuis gebeld dat er met 2 buisjes iets verkeerd was gegaan en of ik terug kon komen zodat ze die opnieuw konden doen. Doordat er iets mis mee ging, ben ik best sceptisch over de uitslag.

De tweede keer dat ik de dermatoloog zag gaf ze me de uitslag van het bloedonderzoek:

1. Een hoge TSH, van 46. Ze zei daarbij: "Ik neem aan dat je dit al weet." Ik gaf aan van niet en dat ik nog nooit gehoord had dat er iets mis was met mijn schildklier. Toen zei ze dat ze me nog een keer zou laten prikken om nog een keer de TSH en ook de T3 en T4 en antistoffen te laten bepalen. Ze zei dat het best een momentopname kon zijn. En als er dan ee behandeling zou moeten komen, zou ze me doorsturen naar de huisarts om dat af te handelen, omdat ze er niet zoveel verstand van had.

2. Veel ijzer. Ze zei: "Het is echt opmerkelijk hoog, maar ik denk niet dat we daar iets mee hoeven te doen."

3. Erg weinig zink. Ze zei daar over: "Hier ga ik je iets voor voorschrijven. Je moet 2x per dag 200mg zinksulfaat nemen en dan prikken we over 2 maanden opnieuw bloed om te kijken of de waarden verbeterd zijn."

Dat was de hele consult. Ik schreef gewoon alles op wat ze zei en knikte maar een beetje. Ik ben al een tijdje niet zo scherp meer, vergeet veel en reageer ook vaak wat later (als het consult al voorbij is ofzo), dus ik kon op dat moment ook geen enkele vraag bedenken. Alle info moest landen. En eenmaal thuis werd ik er best wel gestressed van. Een schildklier is niet niks he. Vandaar ook dit topic en al mijn bedenkingen hierin. Ik heb een klankbord nodig om mijn eigen gedachten en vragen op een rij te krijgen.
Je word er misselijk van? merk je daarnaast al verbetering van klachten?
heb je die misselijkheid al met je arts besproken?
Nee, mijn huisarts is ziek en de dermatoloog kun je alleen spreken op afspraak.
Ik heb wel een afspraak met de vervanger van mijn huisarts, dat is a.s. maandag. Ik ga die afspraak goed voorbereiden en de jusite vragen op papier zetten.

Ik word inderdaad misselijk van de zinksulfaat, vrijwel direct na het innemen, ook wanneer ik het met het eten doe. Dan krijg ik buikpijn en daarna diarree. Het is echt een gedoe, ik ben al twee keer te laat op mijn werk gekomen door dat effect. Ik heb vandaag besloten ermee te stoppen. Ik zou er eerst met een andere arts over willen praten voordat ik de kuur voortzet.
Wat ik me afvraag, eet je vegetarisch? Of juist veganistisch? of een ander dieet/lifestyle overtuiging die opname tekorten in de hand kunnen werken?
Als boven genoemde uitgesloten kan worden, of er geen aanleiding is voor een dergelijke ziekte. Waarom dan door hameren op het zink tekort?
Nee, ik eet niet vegetarisch of iets dergelijks. We eten 3 a 4 keer per week vlees of vis en ik volg geen ander dieet zonder brood of melk ofzo. Heel ouderwets, gewoon de schijf van 5. Ik zou niet weten waarom mijn zink laag en mijn ijzer hoog zou zijn. Vandaar dat ik het hier noem, misschien herkende iemand het als een bijverschijnsel van een slecht functionerende schildklier, maar dat is dus niet zo.
Om bij het begin te beginnen, lijkt het mij in jouw situatie verstandiger (en ja ik heb van de zijlijn makkelijk praten) om te beginnen bij je schildklier. Weetje waarom? om te beginnen met je TSH, die is best angstaanjagend, en ik ben ook eigenlijk best nieuwsgierig naar de bijhorende FT4, je daadwerkelijke voorraad schildklier hormoon in je lichaam.
Daarnaast, stel je darmen zijn ontregelt door te weinig schildklier hormoon, waardoor je zink opname niet best is, en evt andere opnames.
Dan los je het probleem niet op met alleen een kuurtje zinktabletten. Als je het probleem bij de bron aan pakt(schildklier), heb je kans dat er nog veel meer klachten aangepakt worden dan alleen de klachten door het zink tekort.
Mocht na verloop van tijd blijken dat niet alle problemen oplossen en je restklachten overhoud terwijl je schildklier medicatie gebruikt. Kan je altijd nog verder kijken of er nog andere problemen zijn.
Ik kan me helemaal vinden in jouw advies, dankjewel. Ik denk ook dat ik liever uitzoek wat er met die schildklier aan de hand is. Ik ben zo vreselijk kaal aan het worden (ik kan niet meer normaal over straat zonder pruik of andere hoofdbedekking), moe, altijd ziek, huilerig, etc. Daar ga ik niet ook nog eens misselijkheid, buikpijn en diarree aan toevoegen door een supplement te nemen dat is voorgeschreven door een dermatoloog die niet eens heeft proberen te achterhalen waar dat zinktekort vandaan komt.
Ik kan me zo voorstellen dat zo'n bericht als dit wat ik met veel moeite in elkaar geknipt en geplakt heb best heftig kan overkomen.
Ik heb er geen kwaad mee in de zin, absoluut niet. Het is ook absoluut geen persoonlijke aanval.
Dit bericht is ontstaan vanuit mijn onwetendheid naar zink tekort, nieuwsgierigheid naar hoe het zit, en de informatie die jij doorgeeft in je bericht.
Mijn sceptici tegen de medische wereld, en hoe makkelijk mensen maar volgepropt worden met middeltjes die ze misschien niet nodig hebben, maar het grootste probleem niet bij de bron word aangepakt.
Al met al, hoop ik dat je er wat aan hebt.
Ik beschouw het helemaal niet als een persoonlijke aanval, ik vind het juist heel aardig en fijn dat je zo uitgebreid gereageerd hebt :) Ik waardeer het zeer en het sterkt me in mijn gevoel dat de dermatoloog de focus op het verkeerde gelegd heeft en dat ik door moet vragen bij de (vervangende) huisarts. Een beetje kritisch zijn mag wel.

Heel erg bedankt!
Aylen
Berichten: 43
Lid geworden op: 26 feb 2019, 09:04

Re: Start onderzoek

Bericht door Aylen »

Een update:
TSH was wederom te hoog, maar wel lager dan een paar weken geleden, FT4 en T3 iets te laag. Helaas was de uitslag van de antistoffen nog niet binnen, die hoor ik over precies 1 week.
Tot nu toe weinig uitslagen dus.
Sept 2018 TSH: 3
Januari 2019 TSH: 46
Februari 2019 TSH: 28 FT4: 7,5/T3: 1,1
Ik wist niet eens dat er in september ook geprikt was op de schildklier, maar kennelijk was alles toen nog goed?

Ik ben eergisteren begonnen met Levothyroxine, 1x per dag 25 mcg. Dit moet ik nu 2 maanden nemen en dan prikken we opnieuw om te zien wat dan de situatie is. Volgende week ook een echo van de schildklier, want die is vergroot. Je ziet 'em ook best goed zitten van de buitenkant, over de hele breedte. Ik heb het idee dat die schildklier soms hard wordt, herkent iemand dat?

Ik ben gestopt met de zinksulfaat, want ik kreeg teveel klachten van de bijwerkingen. Ik zat bij de laatste bloedtest nog wel te laag met het zink.

Nou, dus dat is de situatie. Ik snap er nog steeds weinig van. Mijn klachten zijn er al heeeeeeeel lang, maar volgens de huisarts is mijn schildklier pas onlangs traag geworden en was er in september dus nog niks aan de hand. Zij denkt dat het gewoon komt omdat ik net (in oktober) de griep gehad heb. Ik vind dat een beetje een gek verhaal, maar goed. What do I know.

Volgende week uitslag van de antistoffen.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Start onderzoek

Bericht door laura »

Aylen schreef: 07 mar 2019, 11:28 Ik vind dat een beetje een gek verhaal, maar goed. What do I know.
Het is vooral een ingewikkeld verhaal.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Wat zijn schildklieren toch rare dingen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Aylen
Berichten: 43
Lid geworden op: 26 feb 2019, 09:04

Re: Start onderzoek

Bericht door Aylen »

Ja, ik heb ook een auto-immuunziekte :(

Dit waren mijn laatste waarden:

TSH 28
FT4 7,5
T3 1,11

anti TPO 603 ie/ml
tg 150 ie/ml
Aylen
Berichten: 43
Lid geworden op: 26 feb 2019, 09:04

Re: Start onderzoek

Bericht door Aylen »

Ik vraag me af, heb ik nu Hashimoto of zou het nog iets anders kunnen zijn?

De dermatoloog zei dat ik een auto-immuunziekte had maar dat ze de naam niet wist.. :| Maar wat ik online vind, is dat deze waarden eigenlijk alleen maar Hashimoto zouden kunnen zijn, omdat bij Graves de schildklier juist te snel werkt en bij mij te langzaam.

He duurt helaas weer langer dan een week voordat ik terecht kan bij mijn huisarts, dus behalve de bloeduitslagen weet ik nog steeds niet hoe ik het nu moet noemen.

Vanmiddag krijg ik een echo van mijn hals, ik denk om uit te sluiten dat er een nodus is.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Start onderzoek

Bericht door Kiek »

Aylen,

Je anti-TPO is positief.
Dat zie je bij Hashimoto en ook bij Graves.
En tevens bij veel mensen met een gezonde schildklierfunctie.
In Nederland wordt geen anti-Tg bepaald.
Men is van mening dat dit geen extra informatie geeft.
Daarom staat de anti-tg niet in de Nederlandse richtlijn.
Misschien woon je in het buitenland?

Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Aylen
Berichten: 43
Lid geworden op: 26 feb 2019, 09:04

Re: Start onderzoek

Bericht door Aylen »

Kiek schreef: 15 mar 2019, 11:16 Aylen,

Je anti-TPO is positief.
Dat zie je bij Hashimoto en ook bij Graves.
En tevens bij veel mensen met een gezonde schildklierfunctie.
Maar de dermatoloog zei over de telefoon dat ik een auto-immuunziekte had. Had ze dat niet mogen zeggen dan? Zou het kunnen dat ik nog wel een gezonde schildklierfunctie heb, zelfs met deze TSH/FT4/T3? Of moet een arts nog andere tests doen om zoiets te kunnen vaststellen?
Kiek schreef: 15 mar 2019, 11:16 In Nederland wordt geen anti-Tg bepaald.
Men is van mening dat dit geen extra informatie geeft.
Daarom staat de anti-tg niet in de Nederlandse richtlijn.
Misschien woon je in het buitenland?

Kiek
Ik ben wel Nederlands, woon hier, ben hier onderzocht. De dermatoloog gaf me ook de normaalwaarden van de anti-tg en ze stuurt me nog alles na via de post. Het is bij mij dus wel bepaald. Wat een rare gang van zaken dan... Ik snap er maar weinig van, zit echt met veel vragen. En ik weet dat ik mijn vragen aan de artsen moet stellen, maar de dermatoloog zegt zelf ook dat ze er niet veel vanaf weet (maar weet me wel te vertellen dat ik een auto-immuunziekte heb, want ze had overlegd met de internist) en mijn huisarts zie ik pas weer over ruim een week. Dus ik blijf nog even zitten met de onzekerheid.

Kun je eigenlijk wel een auto-immuunziekte vaststellen alleen maar aan de hand van een bloedonderzoek en wat symptomen? Is dat alles dat er dient te gebeuren voor zo'n diagnose?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Start onderzoek

Bericht door laura »

hallo Kiek,

Volgens Sanquin wordt anti-Tg wel geprikt.
Lees maar: https://www.sanquin.org/nl/producten-en ... ldklier-tg
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie