Levothyroxine bij schildklierontsteking De Quervain

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Mireille68
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2019, 14:16

Levothyroxine bij schildklierontsteking De Quervain

Bericht door Mireille68 »

Goedemiddag,
Vorig jaar begin juni kreeg ik zoveel pijn in mijn keel dat ik voor het eerst in mijn leven Strepsils kocht. Hielp niets natuurlijk 😂, want ik bleek een virale schildklierontsteking te hebben. Na een periode van hyperthyreoïdie (BSE 105, CRP 47,TSH 0,02 en FT4 39) kreeg ik daarna een periode van hypothyreoïdie (TSH 14, FT4 9,5).

Het leek in de maanden erna alsof mijn lijf heel langzaam maar zeker aan het herstellen was. (Mijn FT4 steeg naar 16,6. TSH 5,2)Maar in januari was ik héél moe (ik wilde het liefste overal op de grond gaan liggen, al was het in de hoek van een kamer, of op straat. Deed ik niet hoor, maar het schoot steeds door mijn hoofd 😁)

Toen heeft eindelijk een internist het van mijn huisarts overgenomen. Ik dacht eerst dat het niet nodig zou zijn, omdat ik vanzelf weer beter zou worden.

Mijn schildklierhormoon was 3 punten gezakt. De internist besloot toen dat het te lang duurde, dat die voortdurend te lage schildklierhormoonwaarde niet goed voor me was. Hij schreef me een pilletje Levothyroxine voor. Het gaf even iets verbetering. Maar na 1,5 week enorme spierpijn en heel moe. Opnieuw bloed bepaald. TSH was van 5,2 naar 9,9 en FT4 van 13,8 naar 15,5 gegaan. Ik moet nu vanaf vandaag 50 microgram gaan slikken.

Maar wat is nu mijn vraag. Is de kans groot dat ik nu levenslang Levothyroxine moet slikken? En wanneer ga ik me eindelijk weer goed voelen? Op mijn werk is het ook heel lastig. Ik kon al niet volledig werken, en nu lukt me nog maar halve dagen.

Ik hoop dat ik hier ervaringsdeskundigen tref.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Levothyroxine bij schildklierontsteking De Quervain

Bericht door Kiek »

Welkom, Mireille!

Allicht voel je je beroerd met zulke matige schildkliercijfers.
Ik begrijp dat je laatste waarden een FT4 geeft van 15.50 pmol/l met een TSH van 9.9 mU/l?
Dan komt je ruim 4 pmol/l tekort. Het lijkt dat je een FT4 van ruim 19 pmol/l nodig hebt.

Als je schildklierziekte tot rust is gekomen, dan lijkt het toch dat je nu een wat gehandicapte schildklierproductie hebt.
Heel soms heelt zoiets na een jaar of wat.

Na een jaar zou je kunnen proberen om de levothyroxine een weekje niet te slikken (vooraf en direct achteraf TSH/FT4 laten bepalen).
Maar je hebt ook kans dat het een levenslange afhankelijkheid is van levothyroxine.
Net zoals de andere 500.000 levothyroxine-gebruikers in NL.

Wil je je waarden nog eens op een rijtje zetten of checken?
Het patroon geeft een beeld van de werking van je TSH op de hoogte van je FT4.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Mireille68
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2019, 14:16

Re: Levothyroxine bij schildklierontsteking De Quervain

Bericht door Mireille68 »

Hoi Kiek,
Dankjewel voor je reactie. Heb jij ook een schildklierontsteking? Of heb je die gehad?
Op dit moment lijkt mijn schildklier nog steeds wat ontstoken. Mijn bezinking is nog steeds wat te hoog.
17/7/18 14 9,5
4/9/18 7,0 14,3
16/10/18 6,1 14,5
27/11/18 5,5 15,4
8/1/19 5,2 16,6
31/1/19 5,1 13,8 BSE 43 start 25 microgr levothyroxine
4/3/19 9,9 15,5 BSE 32 start 50 microgr levothyroxine

Groetjes, Mireille
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: Levothyroxine bij schildklierontsteking De Quervain

Bericht door Linrose »

Hoi Mirelle,
Hier een mede de Quervain patiënt. Ik werd nov. 2017 ziek, dacht eerst ook een keelontsteking. Ben ruim 2 maanden erg ziek geweest , en had veel pijn. Had hyperklachten, wat later doodschoot naar te traag. Ik heb ook een periode levothyroxine geslikt. In juli gestopt. Schild klier is nog zoekende naar goede waarde. Nu ruim een jaar verder wel weer volledig aan het werk maar schildklier blijft grillig. Je kunt mijn verhaal onder topic hypotheriodie hier terug lezen. Ik hoop ook nog steeds op herstel, en zie ook op tegen levenslange medicatie.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Levothyroxine bij schildklierontsteking De Quervain

Bericht door Kiek »

Je laatste TSH is bepaald geen opbeurend cijfer, Mireille.
Je zou een lagere TSH verwachten na je start met levothyroxine.

Je vraagt: Heb jij ook een schildklierontsteking? Of heb je die gehad?
Schildklierontsteking is een thyreoïditis.
Mijn hypothyreoïdie is veroorzaakt door de meest voorkomende thyreoïditis en gelukkig pijnloos.

Er zijn heel wat soorten op het thyreoïditis-palet.
De meesten zijn pijnloos.
In de boeken zijn naamgevingen niet eenduidig. Het lijkt af te hangen van de auteur welke naam gegeven wordt.

Zoals ook bijvoorbeeld de benamingen van een De Quervain:
DeQuervain's thyroiditis,
commonly known as
- subacute thyroiditis (SAT) but also termed
- subacute nonsuppurative thyroiditis,
- granulomatous,
- pseudotuberculous,
- pseudo-giant cell or giant cell thyroiditis,
- migratory or creeping thyroiditis, and
- struma granulomatosa.

This condition, most likely of viral origin, lasts for a week to a few months, with a tendency to recur. The eponym was selected because of its uncertain cause.

https://www.thyroidmanager.org/chapter/ ... yroiditis/
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Mireille68
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2019, 14:16

Re: Levothyroxine bij schildklierontsteking De Quervain

Bericht door Mireille68 »

Hoi Linrose,
Goh, wat ben jij er dan al lang mee bezig zeg. Toen ik net ziek was, zei de internist waarmee mijn huisarts had overlegd, dat ik er wel een half jaar voor kon uittrekken. Ik was heel teleurgesteld toen ik me in december nog helemaal niet goed voelde. Mijn collega's begrijpen ook al minder van me. Zeker omdat ik ook een paar keer heb gehad dat het leek dat het echt de goede kant op ging. Iedere keer moet ik dan weer zeggen dat het toch weer minder gaat. Ik snap het ook wel, want ook ik was iemand die geen idee had wat de schildklier allemaal beïnvloed.
Ik hoop dat jouw schildklier zich weer netjes gaat gedragen.
Plaats reactie