antiTPO

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Merel1902
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mar 2019, 17:27

antiTPO

Bericht door Merel1902 »

Hallo, ik ben nieuw hier en zeer recent gediagnosticeerd met Hashimoto. TSH 14,78 en T4 12,.. Na 6 wegen 50 levothyroxine is TSH nu 6,54 en de T4 iets meer dan 14. De dosering is nu 100 mg. De antiTPO is 10.038. Wat betekent deze anti TPO waarde (ik begrijp dat het erg hoog is) en kun je daar zelf ook nog invloed op uitoefenen, bv met voeding? Ik wil voorkomen dat ik ander auto-immuun aandoeningen krijg. Dank jullie wel!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: antiTPO

Bericht door Kiek »

Hallo Merel, welkom!

Je hoge anti-TPO past typisch bij een Hashimoto.
Daar horen hoge antistoffen bij.
Jouw hoeveelheid is super overduidelijk.

Aan anti-TPO hoef je niets te doen.
Het zakt vanzelf, en misschien gaat het nooit weg.
Mijn anti-TPO is wel gedaald, maar na 25 jaar nog steeds aanwezig.
Ik voel het niet.

Je hebt met een autoimmuunziekte als Hashimoto wel meer kans op een andere autoimmuunziekte.
Misschien heb je familieleden met schildklierkwalen?
Het komt vaker voor dat mensen met een schildklierziekte familie blijken te hebben met dezelfde kwaal, of een andere autoimmuunziekte.

Aan je waarden te zien lijkt het dat je waarschijnlijk een FT4 nodig die ergens in de buurt ligt van de 17 pmol/l.
Dat is nog een eindje te gaan met je levothyroxine!

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Merel1902
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mar 2019, 17:27

Re: antiTPO

Bericht door Merel1902 »

Dank je wel Kiek. Nee, het zit niet in de familie.

Weet jij of het zinvol is om je voeding aan te passen? Ik wacht nu op uitslag van antistoffen in ontlasting ivm gluten. Maar buiten dat, kun je zelf met voeding invloed uitoefenen? Ik denk dat ik best al redelijk gezond eet, krijg alle voedingsstoffen wel binnen en heb een zak paranoten gekocht voor de selenium.

Nog een andere vraag die ik heb; iedere nacht is het feest, na ongeveer 4-5 uur wakker sinds ik aan het instellen ben. Verdwijnt dit na het goed instellen of is dit een meervoorkomend euvel? Bedankt weer!
Merel1902
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mar 2019, 17:27

Re: antiTPO

Bericht door Merel1902 »

Dank je wel voor je heldere uitleg!
ella1
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 aug 2017, 16:55

Re: antiTPO

Bericht door ella1 »

Merel, dat slapen is bij mij ook een dingetje. Sinds halve sk is verwijderd minder slapen. Sinds start half mei 2018 met levo echt slecht. Heb dagen dat ik niet kan slapen en rechtop in mijn bed zit en dagen dat ik wel slaap maar ontzettend licht en heel af en toe 1 of 2 goede nachten. Heb alles geprobeerd o.a wijntje voor het slapen gaan (iets wat ik nooit deed) maar daar ga ik nog slechter van slapen. Nu sta ik mezelf af en toe een slaappilletje toe. Ben ook erg benieuwd of er meer zijn met dit probleem. Lees graag mee. Ben overigens ook nog steeds niet helemaal goed ingesteld vermoed ik maar zit wel in de buurt. Woensdag prikken.
1.0 / 16.1
2.3 / 14/7
1.4 / 16.1
1.7 / 15.1
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: antiTPO

Bericht door laura »

BB1100XX schreef: 09 mar 2019, 08:54 Zodra je medicijnen slikt en je gaat jodium of selenium gebruiken werkt dit elkaar alleen maar tegen. Geen aanrader dus.
Evelien,

Heb je hier misschien een bron van?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Azami
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 mei 2019, 15:36

Re: antiTPO

Bericht door Azami »

ella1 schreef: 10 mar 2019, 09:24 Merel, dat slapen is bij mij ook een dingetje. Sinds halve sk is verwijderd minder slapen. Sinds start half mei 2018 met levo echt slecht. Heb dagen dat ik niet kan slapen en rechtop in mijn bed zit en dagen dat ik wel slaap maar ontzettend licht en heel af en toe 1 of 2 goede nachten. Heb alles geprobeerd o.a wijntje voor het slapen gaan (iets wat ik nooit deed) maar daar ga ik nog slechter van slapen. Nu sta ik mezelf af en toe een slaappilletje toe. Ben ook erg benieuwd of er meer zijn met dit probleem. Lees graag mee. Ben overigens ook nog steeds niet helemaal goed ingesteld vermoed ik maar zit wel in de buurt. Woensdag prikken.
Jazeker, ik herken dit. Sinds ik levothyroxine slik heb ik erge slaapproblemen, daarvoor nooit gehad. Inderdaad vaak niet slapen en als ik slaap word ik veel wakker. Na ruim een jaar extreme slapeloosheid toch aan de slaapmedicatie om de dag. Mijn internist kon er niets over vinden in de literatuur en heeft ook geen andere patiënten met dit probleem. Het wordt niet helemaal serieus genomen in mijn beleving.
marjoleta
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 sep 2017, 08:03

Re: antiTPO

Bericht door marjoleta »

Goedemorgen,


Ook ik heb slaapproblemen na hele schildklier verwijdering, meestal heel vroeg wakker omdat ik weinig energie heb lig ik vroeger op bed.
Ik ben blij als ik de 6 uur slaap haal.


Ik sta mij zelf 1 á 2 keer per week een half slaaptabletje toe ( Zopiclon) en slaap dan heerlijk de gehele nacht.


Ik wil echt niet meer omdat ik weet dat het niet goed is het liefst slaap ik op de natuurlijke manier.

Mvg.
Marjoleta
Plaats reactie