mijzelf voorstellen en vraag

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
sisi
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mar 2019, 13:29

mijzelf voorstellen en vraag

Bericht door sisi »

hallo, ik ben hier terecht gekomen door het zoeken naar mogelijke oorzaken van mijn partner zijn depressie.
Hij is al 3 jaar depressief, wat gepaard gaat met lichamelijke klachten.
Bij wat opzoekwerk zie ik dat hij toch wel verschillende symptomen heeft welke op een traag werkende schildklier kunnen wijzen, o.a. obstipatie, droge huid, moe, lusteloos, zich moeilijk kunnen concentreren, verwardheid, haaruitval, kouwelijk, stijve spieren, hese stem, traag handelen en denken....
We hebben het steeds aan de depressie geweten, maar misschien is er toch een andere oorzaak. Hij heeft al vele soorten medicatie genomen, maar tot nu toe werkt niets. Na hetgeen ik al gelezen heb, denk ik dan, misschien komt het door die schildklier dat de antidepressiva niet aanslaan(serotonine)
Vandaar enkele vragen hier :
Zijn er onder jullie die ook vooral met de depressie te kanten hadden en is die verbeterd door de medicatie voor de schildklier?
Zijn de symptomen altijd even erg aanwezig, of zijn ze soms meer of minder de ene dag bij de andere?
Is die temperatuurtest waarover ik lees betrouwbaar? (misschien al om een eerste beeld te krijgen of er iets mis is)
En welke waarden moeten zeker bepaald worden bij een bloedonderzoek om een betrouwbaar resultaat te krijgen?
alvast bedankt voor de reacties
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: mijzelf voorstellen en vraag

Bericht door laura »

hallo Sisi,

De enige manier waarop je kunt meten of jouw partner een schildklierprobleem heeft, is een tsh-test.
Tsh staat voor schildklier stimulerend hormoon.
Aan dat hormoon kun je zien of je schildklier te veel, te weinig of genoeg schildklierhormoon maakt.

Die temperatuurtest is geen betrouwbare test.

Meer informatie:
- https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... t4-t3.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: mijzelf voorstellen en vraag

Bericht door Marieke14 »

hoi,
Ik zou ook adviseren om je partners TSH en evt T4 te laten prikken. Ik mag toch hopen eigenlijk dat dit al gecheckt is n.a.v. zijn klachten.
Ik dacht 10 jaar geleden depressief te zijn. Na labonderzoek bleek mijn schildklier te traag.
Dus ik zou de huisarts bellen en vragen of dit wellicht al eens gecheckt is en zoniet... vlug doen. En als het wel is gecheckt dan nog een keer!
Ik wens jullie beiden veel succes.
Groetjes Marieke
Pomtips
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 mar 2018, 22:35

Re: mijzelf voorstellen en vraag

Bericht door Pomtips »

Depressie is zeker herkenbaar voor mij bij hypothyreoïdie. Ik ben inmiddels al een tijd bezig met ophogen van levothyroxine (en soms ook iets verlagen om de juiste dosering te vinden) en ik heb gemerkt dat als ik onder een bepaald niveau kom (na licht verlagen dosis), dat ik 's morgens -voor inname hormonen- (het laagste punt van de dag in mijn bloedspiegel) depressieve klachten ervaar. Na inname levothyroxine voel ik dit binnen 2 uur compleet verdwijnen. En dan denk ik, waarom heb ik me in hemelsnaam zo druk gemaakt vanmorgen? Maar het 'gevoel' is er gewoon 's morgens en verdwijnt elke keer weer opnieuw. Feitelijk is er een paar uur later niets veranderd in mijn leven, dus dit heeft naar mijn idee puur een fysiologische oorzaak (te laag niveau aan schildklierhormoon). Verhoog ik mijn dosis voor een tijdje, dan ervaar ik deze klachten 's morgens niet meer.
Bij een structureel tekort klinken alle andere klachten die je noemt ook zeker bekend.
Graves sinds 2010. In aug 2022 gestopt met B&R en na recidive in sept 2022 begonnen met instellen op titratie.
Plaats reactie