T3

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
joke
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 mar 2019, 17:03

Re: T3

Bericht door joke »

Ik bedoel ug
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: T3

Bericht door Kiek »

Ja, inderdaad. µg = mcg.
De µ maak ik hier met met alt m.
Mu zeggen ze ook weleens.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
joke
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 mar 2019, 17:03

Re: T3

Bericht door joke »

Dank je. Ik ga voorstellen om met 6,25 te verhogen.
Kalm aan inderdaad.
joke
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 mar 2019, 17:03

Re: T3

Bericht door joke »

Het advies van de arts is om eerst nog 6 weken met 112mcg per dag door te gaan. Dan weer prikken. Dus...dat doe ik dan maar.

Groetjes Joke
joke
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 mar 2019, 17:03

Re: T3

Bericht door joke »

Eindelijk weer eens mogen prikken.
Mijn TSH is nu 2.7 was 2.6
Mijn T4 is nu 14.2 was 13.4
Ik heb nog steeds last van spierstijfheid en spierpijn rond de heupen en benen. Vooral in de nacht en als ik een tijdje heb gezeten.
Mijn huisarts vind deze bloedwaarden goed en wil mij morgen op het spreekuur zien.
Ik wil haar graag vertellen dat iedereen zijn eigen waarden heeft en dat mijn setpoint hier is berekend maar ik begrijp de curve niet zo goed.
Wat zijn nu mijn ideale waarden?

Vriendelijke groet Joke
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: T3

Bericht door Kiek »

Hallo Joke,

Uit je curve heb ik twee waarden in de prullenbak gegooid:
- eentje rechts bovenaan ->Kijk op de vorige curve welk groen blokje verdwenen is. Cijfers per ongeluk foetsie.
- eentje links onderaan: 15.5/0.3

Je set point staat in hetzelfde gebied op een FT4 van 15-plus pmol/l met een TSH van 0.7 mU/l.
Nu heb je een FT4 van 14.2 met een TSH van 2.7 mU/l.
Dan kom je nog een klein beetje levothyroxine tekort.

Misschien een idee aan de huisarts om afwisselend 112 en 118 µg te slikken?
Heel kalm aan met de ophoging? Het kan net genoeg zijn om je wat beter te voelen.

Het allerbelangrijkste is dat je huidige waarden op de vroege ochtend z o n d e r levothyroxinedosis van die dag geprikt zijn. Anders is de fijnafstelling waardeloos. Evenals het set point.

Wat is de curve?
Een mens is geboren met een bepaalde afstelling van de TSH op het niveau van de FT4.
Die staat dus vast. Nou ja, vast.... het zwiert en zwaait over 24 uur, zich chronisch richtend op de FT4.
Altijd zal je TSH reageren met dezelfde verhoging of verlaging op een FT4-stand.
De TSH houdt in schildkliergezonde toestand de FT4 op de juiste hoogte.
Je schildklier laat het nu afweten.
Maar je TSH-fabriek blijft op dezelfde wijze reageren als voorheen.
Dit is de basis van je curve.

Je lab vertelt de aloude reactie van je TSH.
En nu met de levothyroxine FT4.
De achterliggende fysiologie wordt gebruikt om het set point te bepalen.
Die theorie wordt gebruikt om je aangeboren evenwichtspunt van TSH met FT4 te bepalen.

Net als een knikker op een licht bewegend schoteltje altijd het laagste niveau zal passeren, zo wordt op de curve de plaats van het set point bepaald door de sterkste kromming te zoeken van de curve.
Dat zie je niet precies op het plaatje, het is dus niet grafisch weegegeven.
Maar wel berekend.

Dit is zo ongeveer de betekenis van de curve.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
JokeJuli2019.jpg
JokeJuli2019.jpg (39.27 KiB) 482 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
joke
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 mar 2019, 17:03

Re: T3

Bericht door joke »

Hallo Kiek,

Wat fijn dat je altijd zo snel en duidelijk en uitgebreid reageert!
Ik ga morgen mijn huisarts voorstellen om de dag 112 en 118 te slikken en hoop dat zij daarmee akkoord gaat.
Ik prik inderdaad altijd in de ochtend zonder de levothyroxine dosis van die dag.

Groet, Joke
joke
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 mar 2019, 17:03

Re: T3

Bericht door joke »

Hallo Kiek,
Even een terugkoppeling. De huisarts is gelukkig (ook na het zien van de door jou gemaakte setpoint) akkoord gegaan met een kleine verhoging en heeft nu om de dag 112mcg en 125 mcg voorgeschreven. Over een week of 8 weer prikken.

Hartelijke groet, joke
joke
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 mar 2019, 17:03

Re: T3

Bericht door joke »

Afgelopen week eindelijk weer eens wezen prikken.
TSH is nu 0,8. was 2,7. en de T4 15.2.was 14,2
Ben wel benieuwd wat dit zeg over mijn setpoint.

Mvg. Joke.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: T3

Bericht door Teun »

Het lijkt alsof je kleine verhoging precies datgene heeft gebracht wat je beoogde. Je waardes staan zo goed als op je setpoint. Voel je dat ook?
Plaats reactie