En nu?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Schorp
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2019, 21:38

En nu?

Bericht door Schorp »

Hoi allemaal! Nieuw hier omdat ik toch op zoek ben naar wat ik nu het beste kan doen. Ik ben een vrouw van 35 en in november is mijn schildklier voor ruim de helft verwijderd ivm een grote cyste. Deze cyste zat er al jaren (zeker 10 jaar), eerst meerdere kleine cystes en uiteindelijk nu een cyste van 7x6 cm :shock: De enige klacht die ik had was mijn ademhaling (en oke, vaak koud en moeilijk afvallen), met het sporten kreeg ik echt ademnood doordat de cyste tegen mijn luchtpijp drukte. Verder geen klachten en mijn schildklierwaardes waren altijd goed.
Zoals gezegd is ruim de helft van mijn schildklier met de cyste verwijderd in november. Sindsdien heb ik wel meer last van klachten. Nog steeds het vaak koud hebben (handen, neus, voeten), niet afvallen (ondanks 3x per week sporten kom ik nu meer aan dan dat ik afval), mijn nagels zijn erg slecht geworden, droge huid, hartkloppingen, down, niet lekker in mijn vel.. Het hele lijstje zeg maar..
Eind januari dit ook al aangegeven bij de internist, maar deze gaf aan dat de waardes goed waren en dus zijn medicijnen geen optie, wat ik ook wel weer begrijp.

Nu heb ik vorige week weer bloed geprikt en mijn waardes zijn weer iets minder geworden, hieronder een verloop van de waardes en ik weet dat het allemaal binnen 'normaal' valt, maar ik heb wel de klachten.
Wat kan ik nu het beste doen> Sowieso afspraak met de huisarts, maar waar kan ik om vragen? Algeheel bloedonderzoek? Verwijzing naar de internist?

Waarden voor operatie:
11-2013: TSH 1.14 FT4 niet gemeten
11-2016: TSH 1.13 FT4 niet gemeten
7-2018: TSH 0.62 FT4 niet gemeten
8-2018: TSH 1.54 FT4 17.9

Waarden na operatie:
1-2019: TSH 2.25 FT4 14.2
3-2019: TSH 2.26 FT4 13.4

Op zich inderdaad allemaal binnen normaal, echter wel een beweging die wijst op een trager werkende schildklier.. Verdubbeling van TSH en afname van FT4..
Aylen
Berichten: 43
Lid geworden op: 26 feb 2019, 09:04

Re: En nu?

Bericht door Aylen »

Hoi Schorp,

Ik heb geen idee wat je nu kunt doen, maar ik wilde niet verder klikken zonder te reageren. Wat vervelend dat je al die klachten nog hebt... Van dit forum heb ik inmiddels begrepen dat normaalwaarden niet alles zeggen. Iedereen heeft een eigen set point en bij jou is dat wellicht lager dan de TSH 2.26 die je nu hebt. Misschien kun je dat eens laten bekijken door Kiek, die heeft daar een mooie app voor.

Ik neem aan dat je in de tussentijd wel bij de huisarts geweest bent. Hoe gaat het nu?
Groetjes,
Aylen
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: En nu?

Bericht door Kiek »

Welkom Schorp,

Als je het niet vertrouwt, dan kan je toch zo wel weer terug naar je internist?
Ik ben verbaasd over het gemak waarmee men een stuk schildklier wegsnijdt.
En je daarna wegstuurt.
Terwijl men weet dat er dan een grote kans is dat een schildklier het niet bolwerkt.
Bereiden ze je daarop voor?

Je TSH's waarbij een FT4 schelen slechts 0.7 mU/l.
Dat is niet veel beweging. Je TSH golft mee met het niveau van de FT4.
Je bijbehorende FT4 is afhankelijk van veel factoren, zoals lab en tijdstip.
Het lijkt dus al wel weer normaal.

Hoe laat heb je je waarden laten prikken?
Zijn al je waarden van hetzelfde lab? Huisartsenlab-ziekenhuislab.

Met vriendelijke groet,
Kiek


PS:
Je gewichtstoename en deze waarden hebben niet met elkaar te maken.
Dat heeft vast een andere oorzaak.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie