T4 schommelt erg en daalt terwijl tsh ook daalt (instellen)

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Bird
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mei 2019, 18:57

T4 schommelt erg en daalt terwijl tsh ook daalt (instellen)

Bericht door Bird »

Beste forumleden,

Ik heb een vraag over het inregelen waar bij T4 zakt terwijl tsh ook zakt. Mijn vraag is wat de reden is en wat ik ermee moet.


Sinds maart vorig jaar heb ik hypothyreoïdie. De eerste waardes waren Tsh 16,75 en FT4 10,5.



Ik ben Teva gaan gebruiken en heb de hoeveelheid heel langzaam opgebouwd.

Eind april 2018 gebruikte ik 37,5 microgram.Daarna de volgende waardes en ophoging tot de volgende dosering:

Begin juni 2018 Tsh 9,22 t4 15,1 opgehoogd naar 50 microgram.

Begin augustus 2018 Tsh 6,12 t4 13 opgehoogd naar 62,5 microgram.

Half september 2018 Tsh 6,11 t4 14,6 opgehoogd naar 75 microgram.

Eind oktober 2018 Tsh 3,8 t4 15,1 opgehoogd naar 88 microgram.

Begin januari 2019 Tsh 3,75 t4 15,2 opgehoogd naar 100 microgram.

Begin maart 2019 Tsh 3,5 t4 18,8 opgehoogd naar 106 microgram.

Half mei 2019 Tsh 2,5 t4 14,1.



Alles 's ochtends vroeg en nuchter geprikt. Nu heb ik een vraag over de laatste waarde: de t4 is ineens gezakt van 18,8 naar 14,1. Hoe kan dit?Ik heb me het hele traject best redelijk gevoeld, maar nu voel ik me echt beroerd (hypo). Kan het zijn dat bij mij de Tsh heel langzaam zakt onder invloed van de stijgende t4? En dat de aanpassingen van de Tsh en t4 uit balans zijn? Deze tsh is dan eerst gezakt oiv t4 18,8. Daarna maakt de schildklier zelf minder hormoon aan waardoor de t4 ook weer zakt?

En wat moet ik hiermee?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: T4 schommelt erg en daalt terwijl tsh ook daalt (instellen)

Bericht door Kiek »

Hallo Bird, welkom!
Slik je voor het prikken je levothyroxine?
Dat zou een verklaring kunnen zijn van deze onregelmatige toestand.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bird
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mei 2019, 18:57

Re: T4 schommelt erg en daalt terwijl tsh ook daalt (instellen)

Bericht door Bird »

Nee, prik telkens nuchter zonder Teva s ochtends vroeg
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: T4 schommelt erg en daalt terwijl tsh ook daalt (instellen)

Bericht door Kiek »

Misschien slik je dan andere medicatie die van invloed is op je schildklierhormonen.
Of gebruik je verschillende labs?
Ieder lab heeft eigen meetapparatuur, en/of een andere afstelling ervan.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bird
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mei 2019, 18:57

Re: T4 schommelt erg en daalt terwijl tsh ook daalt (instellen)

Bericht door Bird »

Nee de situaties helemaal gelijk;zelfde medicijn, zelfde laboratorium, zelfde moment van prikken, zelfde omstandigheden van prikken (nuchter en voordat ik levothyroxine had geslikt).

Schommeling moet door iets in mijzelf worden veroorzaakt.dat is ook juist de reden dat ik het op dit forum had geplaatst.Ik voel me nu overigens al wel weer wat beter dan gisteren en de dagen daarvoor.

Misschien komt het toch door het instellen, dat de waardes gaan schommelen.en misschien is er wel een andere oorzaak punt, griepje of zo?

maar blijkbaar is het niet iets wat de forum leden herkennen?
Bird
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mei 2019, 18:57

Re: T4 schommelt erg en daalt terwijl tsh ook daalt (instellen)

Bericht door Bird »

Beste kiek,

Ik lees nu ook pas goed je vorige reactie punt, nee Ik slik geen andere medicatie alleen levothyroxine
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: T4 schommelt erg en daalt terwijl tsh ook daalt (instellen)

Bericht door Kiek »

Dat is jammer, Bird.
Ik kan ook geen verklaring verzinnen.
Waarden reageren volgens de omstandigheden die je veroorzaakt, en de eigenschappen van je schildklierhormonen en meetmachines in je lab.

Zou een ander lab betere waarden geven?
Je zou het kunnen proberen.
Of zelfs eerst naar het ene lab, en dan direct naar een ander lab.
Mooie vergelijking!

Je set point is wat slappig.
Het valt in het gebied van een FT4 van tegen de 18 pmol/l met een TSH van ca. 2.5 mU/l.
De passingsgraad (hoe je waarden gegroepeerd zijn rondom de curve) is te laag.
Dus het kan nog alle kanten op!

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
BirdMei2019.jpg
BirdMei2019.jpg (40.49 KiB) 649 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bird
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mei 2019, 18:57

Re: T4 schommelt erg en daalt terwijl tsh ook daalt (instellen)

Bericht door Bird »

Dank voor het berekenen van het setpoint. Heb zelf ook het gevoel dat ik nog niet definitief ingesteld ben. Doe nog ervaring op met hoe ik me voel en wat voor waardes daarbij passen. Ik heb zelf het gevoel dat de schommeling te maken heeft met het inregelen. Lichaam past zich aan, maakt zelf minder hormoon aan en gaat aan de slag met synthetisch hormoon. Neem zelf ook de ene keer meer en de andere keer minder rust.
Daar houdt ik het maar op.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: T4 schommelt erg en daalt terwijl tsh ook daalt (instellen)

Bericht door Kiek »

Gister kopieerde ik je curve zonder je laatste waarden, Bird.
Nu eentje mét je laatste waarden van 14.1/2.5.
Prompt worden je waarden 18.8/3.5 als outlier bestempeld.
De waarden passen niet meer bij de rest van de waarden.
Ook met je laatste waarden is de passingsgraad zó laag, dat de waarden evengoed willekeurig uit een grabbelton genomen kunnen zijn.

Ik heb advies gevraagd aan anderen en je curve laten zien.
Je schildklier produceert onvoldoende.
Het doel is voldoende FT4 in je lijf.

Wil je een goed resultaat hebben van je waarden, dan is dit gebonden aan strikte regels.
- Zes weken achtereen iedere ochtend bij het wakker worden dezelfde dosering.
- 's ochtends vroeg, nuchter naar hetzelfde lab, zonder levothyroxinedosis van die dag.
Als deze praktische pil- en prikhuishouding niet lukt, dan lukt het set point ook niet.

Je zoektocht naar een juiste levothyroxine-instelling lijkt op een langdurig gefröbel met schildklierhormonen.
Je bent nu al meer dan een jaar aan het rommelen met subklinische waarden en priegeldoses!
Je behandelaar lijkt geen jota te weten over de farmacologische werking van schildklierhormonen, en ook niets over de achterliggende werking van een gezonde schildklierhuishouding.
Een beetje schildklierhormoontekort wordt niet aangevuld met een beetje schildklierhormoon.
Zo werkt de schildklierhuishouding niet.
Een lastige schildklier schakel je uit door voldoende levothyroxine. Niet bij stukjes en beetjes, maar op normale wijze met voldoende levothyroxine.

Je vraagt: Nu heb ik een vraag over de laatste waarde: de t4 is ineens gezakt van 18,8 naar 14,1.
Waarschijnlijk omdat je schildklier nog steeds een stem heeft in dit proces.
Of misschien omdat het lab andere meetmachines heeft aangeschaft. Of omdat je nu een ander lab hebt bezocht?
Zolang je ongelukkig producerende schildklier een stem houdt, zolang zul je ongelukkige waarden houden.
Dat is een eigenschap van jouw schildklierwerking.

Je vraagt: En wat moet ik hiermee?
Je dosis verhogen naar 125 µg.
Zes weken lang, iedere ochtend bij het wakker worden. En dan prikken z o n d e r levothyroxine.

Succes!
Kiek
Bijlagen
Bird met14.1-2.5 nu outlier 18.8-3.5Mei2019.jpg
Bird met14.1-2.5 nu outlier 18.8-3.5Mei2019.jpg (40.81 KiB) 599 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bird
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mei 2019, 18:57

Re: T4 schommelt erg en daalt terwijl tsh ook daalt (instellen)

Bericht door Bird »

Hoi kiek,

Ik mis eigenlijk de factor tijd in het model. je zou eigenlijk een driedimensionaal model moeten hebben met tijdsverloop, tsh en T4.

Ik heb het gevoel dat mijn lichaam veel tijd nodig heeft om zich aan de levothyroxine aan te passen.
Ik heb een soort beeld dat de levothyroxine een verandering in gang zet in je lichaam dat ook na 6 weken nog wel doorloopt.

Ik heb er zelf voor gekozen om de Teva heel langzaam op te hogen; Ik merk dat ik best wel heftig reageer op de verhogingen en ik wil zoveel mogelijk normaal blijven functioneren. maar misschien ben ik inderdaad af en toe te voorzichtig.

het idee van het helemaal stilleggen van de schildklier is wel een goed idee om meer stabiliteit te krijgen. Ik zit me nog wel af te vragen of je in die situatie toch schommelingen kunt krijgen doordat de auto immuunziekte schildklier aanvalt en er dan in één keer veel eigen hormoon vrij komt. Is daar iets over bekend?

Met groeten
Plaats reactie